IBPP1/443-542/07/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-542/07/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Firmy - Spółka z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 marca 2008 r. oraz z dnia 11 marca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczenia podatku VAT od przekazanych nagród w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczenia podatku VAT od przekazanych nagród w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) oraz z dnia 11 marca 2008 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie z dnia 26 lutego 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność dystrybucyjno-handlową. W celu zwiększenia sprzedaży Wnioskodawca organizuje szereg akcji promocyjno - lojalnościowych dla swoich klientów. Klient, który nabył określoną partię towaru i spełnił określone w regulaminie warunki zakupu otrzymuje nagrodę rzeczową. Spółka od zakupionej nagrody odlicza podatek naliczony.

Z uwagi na fakt, że wniosek zawierał braki formalne m.in. w zakresie opisu stanu faktycznego, pismem z dnia 26 lutego 2008 r. wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, co uczyniono pismami z dnia 5 marca 2008 r. oraz z dnia 11 marca 2008 r.

Ze złożonych uzupełnień wynika m.in., że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Wydatki związane z zakupem nagród rzeczowych stanowią koszt uzyskania przychodów. Od zakupionej nagrody Spółka odlicza podatek naliczony. Jednostkowa wartość przekazywanych nagród rzeczowych w ramach akcji promocyjnych wynosi powyżej 5 zł, jednak nie więcej niż 100 zł, stąd zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość przekazywanych nagród jest wolna od podatku dochodowego.

Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, które otrzymują nagrody rzeczowe w ramach akcji promocyjno - lojalnościowych. W akcjach promocyjnych biorą udział osoby niezwiązane z firmą, stąd beneficjentami nagród nie mogą być pracownicy Spółki.

Akcje promocyjno - lojalnościowe związane są tylko z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy od przekazanych nagród w ramach akcji promocyjno - lojalnościowych Spółka powinna odprowadzać VAT należny.

Zdaniem Wnioskodawcy nagrody przekazywane w ramach akcji promocyjnych mają wpływ na pozyskanie klienta, uatrakcyjnienie i zwiększenie sprzedaży, a tym samym zwiększają przychód Spółki. Zdaniem Wnioskodawcy przekazywane nagrody mają związek z prowadzonym przedsiębiorstwem. Zatem Spółka nie musi naliczać VAT należnego od wartości nagród przekazanych klientom za udział w programach lojalnościowych, gdyż nieodpłatne przekazanie towarów podlega VAT tylko wówczas, gdy nie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w prawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Z powyższej regulacji jednoznacznie wynika, iż nie podlegają opodatkowaniu przekazane jednej osobie prezenty o wartości nieprzekraczjącej w roku podatkowym kwoty 100 zł, o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym prezenty przekazano.

Brak takiej ewidencji powoduje, że jedynie prezenty o wartości do 5 zł nie są opodatkowane. Natomiast wszystkie prezenty o wartości wyższej podlegają opodatkowaniu według ogólnych zasad.

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż zakres omawianego przepisu art. 7 ustawy o VAT obejmuje przypadki, gdy czynności podjęte przez Podatnika prowadzącego opodatkowaną działalność gospodarczą mają charakter zadysponowania towarami wchodzącymi w skład przedsiębiorstwa zarówno w celach związanych, jak i niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego zawartego we wniosku zauważa się, iż Spółka nieodpłatnie przekazuje klientom w trakcie akcji promocyjno-lojalnościowych nagrodę rzeczową (o cenie jednostkowej przekraczającej 5 zł, lecz nie większej niż 100 zł), która związana jest z prowadzoną działalnością tj. wręczenie nagrody ma na celu pozyskanie klienta, uatrakcyjnienie i zwiększenie sprzedaży, a tym samym zwiększenie przychodu Spółki.

Wnioskodawca nie prowadzi jednak ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. W przypadku, gdy Spółka przekazuje jednemu podmiotowi towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł i nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tych podmiotów, taka dostawa nie spełnia definicji prezentu o małej wartości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka przy nabyciu tych nagród miała prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż nieodpłatne przekazanie zakupionych towarów na cele związane z akcją promocyjno - lojalnościową, jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie, traktowane będzie jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów, a przekazywane towary nie spełniają definicji prezentów o małej wartości.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl