IBPP1/443-540/07/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-540/07/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2008 r. (data wpływu 22 lutego 2008 r.) oraz pismem z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 13 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 13 lutego 2008 r. (data wpływu 22 lutego 2008 r.) oraz pismem z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 13 marca 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-540/07/ES z dnia 4 marca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu sprzętem gospodarstwa domowego i artykułami radiowo-telewizyjnymi. Sprzedaż detaliczna dokonywana jest za pomocą kas fiskalnych.

W sierpniu 2007 r. Spółka zawarła z FHU H. w R. umowę na wykonywanie przez Spółkę usługi polegającej na rozpowszechnianiu informacji na temat Platformy Cyfrowej P. oraz podejmowanie działań związanych z zawarciem umów klienckich. Po podpisaniu umowy klient, tj. osoba nabywająca sprzęt satelitarny, otrzymuje fakturę wystawioną przez P. i zestaw satelitarny. Zestawy te dostarcza FHU H. za potwierdzeniem "wz".

Ponadto klient wpłaca należność wynikającą z umowy zawartej między klientem a Cyfrowym P., którą to należność Spółka przekazuje na konto FHU H. Na zawieranych umowach klienckich widnieją tylko dwa podmioty: Cyfrowy P. i osoba nabywająca zestaw. Po zakończeniu miesiąca Spółka wystawia fakturę sprzedaży VAT, gdzie podstawą opodatkowania jest wynagrodzenie (prowizja) za doprowadzenie do zawarcia umów między klientem a Cyfrowym P. i obciąża należnością FHU H.Wnioskodawca dodaje, że powyższe zestawy satelitarne nie są własnością Spółki, która nie kupuje, ani nie sprzedaje tych zestawów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie klientowi zestawu satelitarnego musi odbywać się za pomocą kasy fiskalnej, jeżeli tak, to w jaki sposób ma się to odbywać skoro zestawy satelitarne nie są na stanie magazynu Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka nie musi przekazywać zestawów satelitarnych z uwzględnieniem kasy fiskalnej, gdyż są one przyjmowane ilościowo, a nie wartościowo i nie są one zasobami magazynowymi Spółki, natomiast odnośnie sposobu przekazywania zestawów klientowi za pomocą kasy fiskalnej, Spółka jest zdania, iż nie ma możliwości ewidencjonowania tej operacji za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przepisu § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) wynika, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Mając na uwadze powyższy przepis cyt. rozporządzenia należy stwierdzić, że ustanawia on wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży. Co za tym idzie podatnik sprzedający powierzone mu towary winien przedmiotową sprzedaż ewidencjonować wraz ze sprzedażą własną zgodnie z właściwą stawką podatku VAT dla tej dostawy.

W § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c) powyższego rozporządzenia określono sposób przyporządkowania stawki podatku oznaczonej literowo od "A" do "G" do nazw towarów i usług przy czym:

* literze "A" jest przyporządkowana stawka w wysokości 22%,

* literze "B" jest przyporządkowana stawka w wysokości 7%,

* literze "C" jest przyporządkowana stawka w wysokości 0%,

* literom od "D" do "G" odpowiadają kolejne stawki podatkowe wprowadzane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Podatnik obok sprzedaży detalicznej własnej dokonuje również, na podstawie stosownej umowy, sprzedaży zestawów satelitarnych w imieniu i na rzecz innego podmiotu. Czynności tych dokonuje za wynagrodzeniem w postaci prowizji. Umowy zawierane są za pośrednictwem Wnioskodawcy pomiędzy Cyfrowym P. oraz osobą nabywającą sprzęt satelitarny. Po podpisaniu umowy klient otrzymuje fakturę wystawioną przez P. i sprzęt satelitarny, dostarczony przez pośrednika P., z którym Wnioskodawca zawarł umowę na wykonywanie opisanych usług. Należność za otrzymany sprzęt satelitarny, wpłaconą przez klienta, Wnioskodawca przekazuje na konto pośrednika P.

Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonujący sprzedaży własnej oraz sprzedaży w imieniu innego podmiotu, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zobowiązany jest do ewidencjonowania za pomocą własnej kasy rejestrującej zarówno sprzedaży własnej jak i prowadzonej w imieniu innego podmiotu. Sprzedaż ta winna być ewidencjonowana zgodnie z właściwą stawką podatku VAT dla dostawy danego towaru lub świadczonej usługi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto w związku z użyciem przez Wnioskodawcę w zadanym pytaniu sformułowania "przekazanie klientowi zestawu satelitarnego", należy podkreślić, iż kasa rejestrująca jest urządzeniem służącym do ewidencjonowania obrotu, czyli kwoty należnej ze sprzedaży, a nie do ewidencjonowania ilości wydanego towaru z magazynu. Jakkolwiek możliwe jest również wykorzystanie kasy rejestrującej do prowadzenia ewidencji magazynowej jej podstawową funkcją jest ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego ze sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zatem sam fakt wydania towaru nie podlega obowiązkowi zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Takiemu obowiązkowi podlega bowiem kwota obrotu i kwota podatku należnego z tytułu dokonanej sprzedaży, czy to własnej, czy też dokonanej w imieniu innego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl