IBPP1/443-54/13/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-54/13/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 22 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.) oraz pismem z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy dostawa lokali użytkowych w budynkach mieszkalnych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT oraz czy w związku ze sprzedażą tych lokali Wnioskodawca winien dokonać korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy dostawa lokali użytkowych w budynkach mieszkalnych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT oraz czy w związku ze sprzedażą tych lokali Wnioskodawca winien dokonać korekty podatku naliczonego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-54/13/LSz z dnia 11 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 14 kwietnia 2010 r. Towarzystwo Budowlane Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa ustanowiła odrębną własność między innymi następujących lokali:

* lokalu użytkowego o powierzchni 28,80 m2 znajdującego się na parterze budynku mieszkalnego numer 3 A przy ul. H. w S.;

* lokalu użytkowego o powierzchni 165,64 m2, znajdującego się na parterze budynku mieszkalnego numer 3 B przy ul. H. w S.

* lokalu użytkowego o powierzchni użytkowej 12,70 m2, znajdującego się w piwnicy budynku mieszkalnego numer 3 B przy ul. H. w S.

Wyżej wymienione lokale zostały zbyte na rzecz komplementariusza ww. spółki, tj. na rzecz spółki.... Towarzystwo Budowlane Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością:

* lokal użytkowy o powierzchni 28,80 m2 za cenę brutto 101.894,40 zł (83.520,00 netto);

* lokal użytkowy o powierzchni 165,64 m2 za cenę brutto 687.074,72 zł (563.176,00 netto);

* lokal użytkowy o powierzchni 12,70 m2 za cenę brutto 44.932,60 zł (36.830,00 netto).

Dostawa towarów nie była zwolniona od podatku od towarów i usług. Wartość podatku od towarów i usług wykazaną w fakturach dokumentujących nabycie - została przez. Towarzystwo Budowlane Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wykazana jako podatek naliczony.

Lokale zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Towarzystwa Budowlanego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z następującą wartością:

* lokal użytkowy o powierzchni 28,80 m2 - 83.520,00 zł;

* lokal użytkowy o powierzchni 165,64 m2 - 563.176,00 zł;

* lokal użytkowy o powierzchni 12,70 m2 - 36.830,00 zł.

Jeszcze przed nabyciem lokali.... Towarzystwo Budowlane Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością poniosła koszty na wykonanie robót adaptacyjno - remontowych w pomieszczeniach biurowych o powierzchni 165,64 m2 w wysokości 220.000,00 zł netto. Podatek od towarów i usług ujęty w fakturach dotyczących robót budowlanych został również wykazany jako podatek naliczony. Wartość tych prac zwiększyła wartość środka trwałego - lokalu o powierzchni 165,64 m2 do kwoty 814.176,00 zł.

Dla nabytych przez.... Towarzystwo Budowlane Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zostały założone księgi wieczyste:

* dla lokalu użytkowego o powierzchni 28,80 m2 znajdującego się na parterze budynku mieszkalnego numer 3 A przy ul. H. w S. - księga wieczysta numer.... Księga wieczysta została założona w dniu 30 kwietnia 2010 r.

* dla lokalu użytkowego o powierzchni 165,64 m2, znajdującego się na parterze budynku mieszkalnego numer 3 B przy ul. H. w S. - księga wieczysta.... Księga wieczysta została założona w dniu 30 kwietnia 2010 r.

* dla lokalu użytkowego o powierzchni użytkowej 12,70 m2, znajdującego się w piwnicy budynku mieszkalnego numer 3 B przy ul. H. w S. - księga wieczysta..... Księga wieczysta została założona w dniu 30 kwietnia 2010 r.

W dniu 3 lipca 2012 r. Sąd Rejonowy.... w K. ogłosił upadłość obejmującą likwidację majątku. Towarzystwa Budowlanego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W celu likwidacji majątku Upadłego planowana jest sprzedaż praw własności lokali. W celu ustalenia czy sprzedaż będzie zwolniona od podatku od towarów i usług składany jest wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że. Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 20 maja 2005 r. co wynika z Potwierdzenia Zarejestrowania Podmiotu Jako Podatnika VAT z dnia 20 maja 2005 r.

Zarejestrowanie. Towarzystwa Budowlanego Sp. z o.o. nastąpiło według ww. zaświadczenia na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka jest podatnikiem na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, gdyż jest osobą prawną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą.

Jak wyjaśniono to już we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej akt notarialny dotyczący ustanowienia odrębnej własności lokali oraz przeniesienia własności lokali na.... Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o. został zawarty w dniu 14 kwietnia 2010 r. Do ustanowienia odrębnej własności lokali doszło jednak dopiero w dniu 30 kwietnia 2010 r. kiedy zostały założone księgi wieczyste dla lokali nabytych przez Spółkę - zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy o własności lokali: Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu powinna być zawarta w formie aktu notarialnego; do powstania tej własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.

.... Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o. nabyła nieruchomości od Spółki komandytowej w celu prowadzenia w nich działalności gospodarczej. Spółka prowadziła działalność gospodarczą w zakresie wykonywania robót budowlanych. Po nabyciu lokali został zmieniony adres siedziby spółki - na ul. H. w miejsce dotychczasowego - ul. K. w S.

Wnioskodawca podał, że w stosunku do nabytych lokali.... Towarzystwu Budowlanemu Sp. z o.o. przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w dniu 30 kwietnia 2010 r., kiedy to została ustanowiona odrębna własność lokalu na rzecz.... Towarzystwa Budowlanego Sp. z o.o.

Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w okresie krótszym niż 2 lata po ich wybudowaniu lub ulepszeniu. Według informacji uzyskanych od Prezesa Zarządu osiedle zostało oddane do użytkowania właśnie w kwietniu 2010 r. Pierwsze zasiedlenie stanowiła umowa o ustanowienie odrębnej własności lokali oraz przeniesienie praw odrębnej własności lokali na rzecz.... Towarzystwa Budowlanego Sp. z o.o.

Wnioskodawca podał, że wydatki na kwotę 220.000,00 zł netto dotyczyły adaptacji lokalu ze stanu deweloperskiego do pełnego wyposażenia dla lokalu biurowego (między innymi wykonanie podłóg, stolarki, malowanie). Wobec powyższego wydaje się, że środki trwałe uległy ulepszeniu w rozumieniu art. 16g ust. 13 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

. Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o. poniosła wydatki na ulepszenie lokalu biurowego o powierzchni 165,4 m2 w wysokości 220.000,00 zł jeszcze przed nabyciem lokali (faktura dokumentująca poniesienie tych wydatków została wystawiona z datą 2 marca 2010 r. Natomiast wydatki na ulepszenie lokalu biurowego o powierzchni 165,4 m2 w wysokości 31.000 zł netto zostały już poniesione po nabyciu lokali (faktura dokumentująca poniesienie wydatków została wystawiona w dniu 30 września 2010 r.).

. Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o. ponosiła wydatki jedynie w celu ulepszenia lokalu biurowego o powierzchni 165,4 m2. Z ww. wynika, że wydatki poniesione w celu ulepszenia lokalu przekroczyły 30% wartości początkowej środka trwałego.

Ze względu na fakt, że wydatki w wysokości 220.000,00 zł netto na ulepszenie lokalu biurowego o powierzchni 165,4 m2 zostały poniesione jeszcze przed nabyciem lokalu przez Spółkę wydatki te stanowiły de facto inwestycję w obcym środku trwałym, chociaż nie zostało to tak ujawnione w księgach rachunkowych.... Towarzystwa Budowlanego Sp. z o.o.

W akcie notarialnym z dnia 14 kwietnia 2010 r. jako cenę nabycia lokalu biurowego o wartości 165,4 m2 wskazano kwotę 563.176,00 zł i następnie wartość środka trwałego podwyższono o kwotę 220.000,00 zł i następnie o 31.000,00 zł do kwoty 814.176,00 zł.

Lokal biurowy w stanie ulepszonym był wykorzystywany do czynności opodatkowanych od momentu nabycia do dnia 31 października 2012 r., kiedy zakończyła się umowa najmu części lokalu z M. Sp.k. (wcześniej. Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o. Sp.k.). Upadły zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej w dniu 31 lipca 2012 r., kiedy zakończono realizację umów współpracy ze Spółdzielnią Mieszkaniową....

Część lokalu (pokój o powierzchni 15.08 m2) był wynajmowany w okresie od 31 lipca 2010 r. do 31 października 2012 r. na rzecz M. Sp.k. (wcześniej.... Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o. Sp.k.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy sprzedaż lokali stanowiących odrębną własność w przedstawionym wyżej stanie faktycznym będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

2. Czy w przypadku gdy sprzedaż lokali stanowiących odrębną własność będzie zwolniona od podatku od towarów i usług - konieczne będzie dokonanie korekty podatku naliczonego przez. Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o. przy nabyciu lokali.

3. Czy w przypadku gdy sprzedaż lokali pomimo spełnienia warunków zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zostanie jednak opodatkowana na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy o podatku od towarów i usług konieczne będzie dokonanie korekty podatku naliczonego przy zakupie lokali przez.... Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) sprzedaż lokali stanowiących odrębne nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 10 Ustawy o podatku od towarów i usług. Art. 2 punkt 14 Ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż pod pojęciem pierwszego zasiedlenia - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Artykuł 43 ust. 1 punkt 10 i 10 a Ustawy o podatku od towarów i usług, które stanowią co następuje: Art. 43.1 Zwalnia się od podatku:

10)

dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

10a)dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W ocenie Wnioskodawcy dostawa lokali będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 10 Ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie zachodzą wyjątki od zwolnienia określone w tym przepisie:

* dostawa lokali użytkowych nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia (dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia miała miejsce w dniu wyodrębnienia i sprzedaży na rzecz.... Towarzystwa Budowlanego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w dniu 14 kwietnia 2010 r.;

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a kolejną dostawą (sprzedażą lokali w ramach postępowania upadłościowego) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca potwierdził ponownie, że z opisanego we wniosku z 17 stycznia 2013 r. oraz w niniejszym piśmie stanu faktycznego wynika, że sprzedaż praw własności lokali będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 10, i nie zachodzą wyjątki określone w tym przepisie:

* dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, do którego już doszło w kwietniu 2010 r. Po tym dniu nie doszło do ulepszenia lokalu, w którym wydatki na ulepszenie przekroczyłyby 30% wartości początkowej, tak aby następne zbycie lokalu traktować jako pierwsze zasiedlenie,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a następną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Nie zachodzą również przypadki określone w art. 43 ust. 1 punkt 10a, gdyż. Towarzystwu Budowlanemu przysługiwało w stosunku do tych lokali prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i wydatki na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ad. 2) W ocenie Wnioskodawcy w przypadku gdy sprzedaż lokali stanowiących odrębną własność będzie zwolniona od podatku od towarów i usług konieczne będzie dokonanie korekty podatku naliczonego przez. Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o. w proporcji 7/10 podatku naliczonego przy nabyciu lokali (bowiem do końca okresu korekty pozostało w 2013 r. 7 lat). Stosownie do art. 91 ust. 1 i 2 Ustawy o podatku od towarów i usług:

Artykuł 91.1. Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

2. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Stosownie do art. 91 ust. 4 Ustawy o podatku od towarów i usług:

4. W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Na podstawie art. 91 ust. 5 Ustawy o podatku od towarów i usług:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 punkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług:

1. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

2.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

3.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Wobec faktu, że w przypadku sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług uważa się, że lokale służą wyłącznie do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu brak będzie możliwości odliczania podatku naliczonego zapłaconego przy ich nabyciu w związku z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W takiej sytuacji wartość podatku naliczonego zostanie zmniejszona o 7/10 wartości podatku naliczonego przy zakupie lokali w deklaracji za miesiąc, w której lokale zostaną zbyte.

Ad 3) W ocenie Wnioskodawcy w przypadku gdy sprzedaż lokali pomimo spełnienia warunków zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zostanie jednak opodatkowana na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie konieczne dokonanie korekty podatku naliczonego przy zakupie lokali przez. Towarzystwo Budowlane Sp. z o.o.

W sytuacji, gdy podatnik przy nabyciu lokalu dokonał odliczenia podatku naliczonego, a następnie dokonał jego zbycia i jego sprzedaż również była opodatkowana podatkiem od towarów i usług nie wystąpi zmiana przeznaczenia lokalu i nie będzie konieczności dokonywania korekty podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki będącej przedmiotem wniosku z dnia 17 stycznia 2013 r., tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczące ustalenia czy dostawa lokali użytkowych w budynkach mieszkalnych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT oraz czy w związku ze sprzedażą tych lokali Wnioskodawca winien dokonać korekty podatku naliczonego - w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., ustawodawca zwolnił od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Kwestie opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części zostały uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się natomiast dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 7a powyższej ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Niewątpliwie przez czynności opodatkowane należy rozumieć nie tylko dostawę, ale również najem, dzierżawę, leasing lub podobne czynności (umowy), które w rozumieniu przepisów ustawy stanowią odpłatne świadczenie usług. Z kolei pod pojęciem oddania do użytkowania należy rozumieć przekazanie budynków, budowli lub ich części ich nabywcy lub użytkownikowi do korzystania w sposób zgodny z zakresem przekazanych do nich praw. Nabywca, na rzecz którego przeniesiono prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel może w sposób dowolny dysponować tą nieruchomością, tj. może ją sprzedać, używać na własne potrzeby lub przekazać do użytkowania np. na podstawie umów najmu lub dzierżawy.

Podkreślić przy tym należy, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt, a następnie obiekt ten po wybudowaniu zostanie oddany do użytkowania na własne potrzeby tego podatnika (i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych) nie oznacza to, że obiekt taki został zasiedlony. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Innymi słowy, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika, które następuje jednak w wykonaniu czynności opodatkowanej.

Wobec wyżej powołanych przepisów, koniecznym dla rozstrzygnięcia, czy sprzedaż przedmiotowych lokali użytkowych znajdujących się w budynku mieszkalnym stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT, czy też będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jest w pierwszej kolejności zbadanie, czy przedmiotowa dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą lokali upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści wniosku wynika, w dniu 14 kwietnia 2010 r. Spółka z o.o. Spółka komandytowa ustanowiła odrębną własność 3 lokali użytkowych (o pow.: 28,80 m2, 165,64 m2, 12,70 m2) znajdujących się w budynku mieszkalnym. Do ustanowienia odrębnej własności ww. lokali doszło w dniu 30 kwietnia 2010 r. poprzez założenie księgi wieczystej dla ww. lokali.

Wymienione lokale zostały zbyte przez Spółkę z o.o. Spółkę komandytową na rzecz komplementariusza spółki tj. Wnioskodawcy - zarejestrowanego podatnika podatku VAT. Dostawa lokali nie była zwolniona od podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie lokali. Lokale zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.

Przed nabyciem lokali Wnioskodawca poniósł koszty na wykonanie robót adaptacyjno - remontowych lokalu biurowego o pow. 165,64 m2 w wysokości 220.000,00 zł netto (faktura dokumentująca poniesienie tych wydatków została wystawiona z datą 2 marca 2010 r.), które przekroczyły 30% wartości początkowej środka trwałego. Koszty poniesione przed nabyciem lokalu przez Wnioskodawcę stanowiły inwestycję w obcym środku trwałym.

Po nabyciu lokali Wnioskodawca poniósł jeszcze wydatki na ulepszenie ww. lokalu biurowego o pow. 165,4 m2 w wysokości 31.000 zł netto (faktura dokumentująca poniesienie wydatków została wystawiona w dniu 30 września 2010 r.). Lokal biurowy w stanie ulepszonym był wykorzystywany do czynności opodatkowanych od momentu nabycia do dnia 31 października 2012 r., kiedy zakończyła się umowa najmu części lokalu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa przedmiotowych lokali użytkowych będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby zatem w przedmiotowej sprawie dostawa lokali użytkowych mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku, budowli lub ich części nie może upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w kwietniu 2010 r. Spółka z o.o. Spółka komandytowa ustanowiła odrębną własność 3 lokali użytkowych i lokale te zostały zbyte na rzecz komplementariusza ww. spółki, tj. na rzecz Wnioskodawcy.

W przedmiotowej sprawie, po nabyciu, Wnioskodawca dokonał ulepszenia jednego lokalu biurowego o pow. 165,64 m2 w wysokości 31.000 zł, czyli wydatki na ulepszenie były niższe niż 30% wartości początkowej tego lokalu.

Wnioskodawca wskazał wprawdzie we wniosku, że wydatki poniesione w celu ulepszenia lokalu przekroczyły 30% wartości początkowej środka trwałego, jednak należy zauważyć, iż z wniosku wynika, iż po wydaniu Wnioskodawcy lokalu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, wydatki poniesione na ulepszenie wyniosły tylko 31.000 zł, czyli były niższe niż 30% wartości początkowej.

Pozostałe lokale o pow. 28,80 m2 i 12,70 m2 po nabyciu nie zostały ulepszone.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż wydanie Wnioskodawcy wszystkich trzech ww. lokali użytkowych spełniło definicję pierwszego zasiedlenia, a planowana obecnie dostawa tych trzech lokali użytkowych znajdujących się w budynku mieszkalnym będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż planowana dostawa tych lokali nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą tych lokali nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek mieszkalny, w którym znajdują się ww. lokale użytkowe rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu (udziału w gruncie) stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, to ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Zatem sprzedaż gruntu (udziału w gruncie), na którym posadowiona jest nieruchomość, w której znajdują się ww. lokale użytkowe, których dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, także korzysta ze zwolnienia, na mocy art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa lokali użytkowych będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie zachodzą wyjątki określone w tym przepisie, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie kwestii obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku VAT przez Wnioskodawcę przy nabyciu lokali użytkowych stanowiących odrębną własność należy wskazać, że w sytuacji, gdy dostawa lokali będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, należy rozważyć ewentualną konieczność dokonania korekty podatku odliczonego przy ich zakupie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o VAT wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych jest regulacja zawarta w art. 91 ustawy o VAT, która w sposób technicznoprawny uzupełnia generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W myśl art. 91 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przypadku natomiast towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy o VAT).

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę w okresie korekty sprzedaż przedmiotowych lokali, zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy o VAT spowoduje obowiązek dokonania jednorazowej korekty w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty.

Jak stwierdzono w niniejszej interpretacji, sprzedaż przedmiotowych trzech lokali będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zatem zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy o VAT, w celu dokonania korekty należy przyjąć, że dalsze wykorzystanie lokali będzie związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku. Jeżeli zatem Wnioskodawca w 2013 r. dokona sprzedaży 3 lokali zakupionych w 2010 r., to winien dokonać korekty 7/10 kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Korekty tej, na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie obowiązany dokonać w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi sprzedaż lokali, która będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy sprzedaż lokali stanowiących odrębną własność będzie zwolniona od podatku, konieczne będzie dokonanie korekty podatku naliczonego w proporcji 7/10 podatku naliczonego przy nabyciu lokali, oraz że wartość podatku naliczonego zostanie zmniejszona o 7/10 wartości podatku naliczonego przy zakupie lokali w deklaracji za miesiąc, w którym lokale zostaną zbyte, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast sytuacji rezygnacji ze zwolnienia dostawy lokali na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i opodatkowania tego zbycia lokali zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT należy wskazać, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zatem w sytuacji, gdy zarówno dokonujący dostawy Wnioskodawca jak i nabywca będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT, a transakcja odnośnie dostawy lokali spełni warunki dla uznania jej za czynność zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, to Wnioskodawca będzie uprawniony na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy do rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania przedmiotowej dostawy podatkiem VAT.

Zatem, w sytuacji sprzedaży lokali, w stosunku do których zastosowanie będzie miał przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, w przypadku gdy strony transakcji będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT i wybiorą opcję opodatkowania, transakcja sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT.

W przypadku rezygnacji przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku VAT i opodatkowania dostawy lokali użytkowych 23% stawką podatku VAT, również dostawa gruntu (udziału w gruncie) będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT.

Zatem, w zaistniałej sytuacji, gdy Wnioskodawcy przy nabyciu lokali przysługiwało prawo od odliczenia podatku VAT a dostawa lokali będzie opodatkowana podatkiem VAT, to w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie nastąpi zmiana przeznaczenia sprzedawanych lokali a tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekt podatku odliczonego przy ich nabyciu. Tym samym nie będą miały zastosowania przepisy wynikające z art. 91 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie tut. organ pragnie zwrócić uwagę, że w przypadku sprzedaży przedmiotowych lokali jako zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, konieczne będzie również dokonanie korekty podatku naliczonego odliczonego z tytułu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w obcym środku trwałym, tj. przed nabyciem lokalu.

Korekta podatku naliczonego odnoszącego się do inwestycji w obcym środku trwałym, o którym mowa we wniosku podlega - zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - 5-letniemu okresowi korekty.

W przypadku natomiast opodatkowania dostawy w trybie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT obowiązek korekty nie wystąpi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl