IBPP1/443-535/10/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-535/10/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, jakim dokumentem rozliczeniowym i przez kogo wystawionym powinna być udokumentowana wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna za dokonanie przez kontrahenta, bezpośrednio u dystrybutora towarów Wnioskodawcy, zakupu określonej wartości i ilości towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, jakim dokumentem rozliczeniowym i przez kogo wystawionym powinna być udokumentowana wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna za dokonanie przez kontrahenta, bezpośrednio u dystrybutora towarów Wnioskodawcy, zakupu określonej wartości i ilości towarów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19 sierpnia 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 12 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W nawiązaniu do wydanych w dniu 25 maja 2010 r. pisemnych interpretacji indywidualnych (IBPP1/443-158/10/MS, IBPP1/443-159/10/MS) Wnioskodawca poniżej przedstawia zakres, w którym otrzymane interpretacje nie są możliwe do zastosowania. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie opisał skali omawianych sytuacji i w związku z tym poniżej znajduje się uszczegółowienie dotyczące podpisanych umów z kontrahentami. Sytuacja dotyczy przypadków, kiedy premia pieniężna jest przyznawana kontrahentowi, który nie jest bezpośrednim odbiorcą towarów i materiałów Wnioskodawcy.

Dotyczy to sytuacji, w której Wnioskodawca podpisał umowę z kontrahentem, który nie jest bezpośrednim odbiorcą towarów i materiałów Wnioskodawcy, gdyż zakupuje je u dystrybutora/dystrybutorów Wnioskodawcy.

Jednym z elementów umowy jest przyznanie temu kontrahentowi premii pieniężnej. Premia pieniężna będzie przysługiwać kontrahentowi po dokonaniu u dystrybutora/dystrybutorów określonej wartości i ilości towarów i materiałów Wnioskodawcy. Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym zakupy dokonane przez kontrahenta bezpośrednio u dystrybutora Wnioskodawcy osiągną wielkości określone w umowie, Wnioskodawca wypłaci kontrahentowi określoną kwotowo premię pieniężną. Zakupy towarów i materiałów produkowanych lub importowanych przez Wnioskodawcę są realizowane od dystrybutorów Wnioskodawcy, a premia zgodnie z umową przyznawana jest za osiągnięcie określonego pułapu zakupów. Wnioskodawca premiuje kontrahenta, jednocześnie nie mając z nim obrotu z tytułu sprzedaży towarów i materiałów.

W powyżej wymienionej sytuacji kontrahent, z tytułu zawartej umowy, nie wykonuje na rzecz Wnioskodawcy żadnych dodatkowych usług (dokonuje jedynie zakupu towarów i wyrobów u dystrybutora).

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawarta jest pisemna umowa, z której wynika uzależnienie otrzymania lub udzielenia premii pieniężnych od działania w postaci nabycia u dystrybutora/dystrybutorów Wnioskodawcy określonej wartości lub ilości towaru w określonym czasie oraz z tytułu terminowego regulowania należności.

Przyznanie i wypłata uzależnione jest od spełniania warunków umowy. Wypłacone kontrahentowi premie pieniężne uzależnione są od realizowanych przez kontrahenta obrotów według ściśle określonych w umowie progów dokonywanych w danym okresie rozliczeniowym, tj. im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia (wyższy procent).

Wysokość obrotu uprawniająca do otrzymania premii ustalana jest przez kontrahenta na podstawie zestawienia zakupionych materiałów, wraz z nazwą firmy/firm od której materiały zakupiono oraz kopią dokumentów zakupu.

Premia pieniężna kalkulowana jest zgodnie z umową. Jest to przeliczany określony procent w zależności od zrealizowanych zakupów. Przy obliczaniu wysokości obrotów uwzględniane są dokonane przez kontrahenta zakupy u dystrybutorów Wnioskodawcy.

Korzyść stanowi rozpowszechnienie informacji i wiedzy na temat produktów Wnioskodawcy, jak również generowanie przychodu.

Kontrahent na podstawie podpisanej umowy nie musi się powstrzymywać od zakupu towarów u innych dostawców.

W sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym kontrahent nie podejmie żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy premia pieniężna nie będzie wypłacana. Według informacji na 1 stycznia 2010 r. Wnioskodawca jest zobligowany do wypłaty premii dla 94 kontrahentów, którzy zaopatrują się bezpośrednio u dystrybutorów Wnioskodawcy.

Uzupełniając stanowisko Wnioskodawca stwierdził, że kontrahent to podmiot otrzymujący premię pieniężną od Wnioskodawcy. Umowa zawarta zostaje pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem (otrzymującym premię pieniężną). Rozpowszechnianie informacji i wiedzy jest konsekwencją sprzedaży ostatecznemu nabywcy produktów Wnioskodawcy. Dystrybutor nie posiada informacji o udzielonej kontrahentowi premii pieniężnej. Premia jest przyznawana i wypłacana bezpośrednio kontrahentowi. Umowa zawierana jest zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, podpisana przez strony transakcji. Kontrahent podpisując umowę posiada wiedzę na temat tego, iż może mu przysługiwać premia pieniężna po spełnieniu określonych w umowie warunków, sam posiada informację, iż premia jest należna (tworzy zestawienie wraz z kopią faktur). Kontrahent jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą nabywającym towary/ materiały Wnioskodawcy na potrzeby prowadzonej działalności.

Odnosząc się do zawartego we wniosku stwierdzenia, iż "W sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym kontrahent nie podejmie żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy premia pieniężna nie będzie wypłacana" Wnioskodawca stwierdził, że używając określenia działania podejmowane przez kontrahenta miał na myśli zakup towarów/materiałów Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakim dokumentem rozliczeniowym i przez kogo wystawionym powinna być udokumentowana opisana powyżej premia pieniężna.

Wnioskodawca z podobnym zapytaniem po raz pierwszy wystąpił w styczniu 2008 r. (IBPP1/443-33/08/KG) oraz kwietniu 2008 r. (IBPP1/443-35/08/KG). Otrzymane interpretacje potwierdziły stosowane przez Wnioskodawcę stanowisko, iż opisana sytuacja przyznania premii pieniężnej stanowi świadczenie usługi w rozumieniu ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Z kolejnym zapytaniem Wnioskodawca wystąpił 16 lutego 2010 r. (IBPP1/443-158/10/MS, IBPP1/443-159/10/MS). Otrzymane interpretacje wskazują na konieczność wystawienia kontrahentowi faktury korygującej do każdej dostawy dokonanej przez Wnioskodawcę.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca udziela premii pieniężnej kontrahentowi, który nie zaopatruje się bezpośrednio u Wnioskodawcy, a więc nie ma z nim bezpośrednich obrotów, Wnioskodawca prosi o ponowne zajęcie stanowiska i odpowiedź na postawione powyżej pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z pojawiającymi się nowymi interpretacjami Izb Skarbowych z połowy 2009 r. (między innymi interpretacja z 25 czerwca 2009 r. nr IPPP1-443-472/09-3/MP, interpretacja z 10 czerwca 2009 r. nr ITPP2/443-169a/09/EŁ, interpretacja z 1 lipca 2009 r. nr IPP2/443-346/09-2/BM, interpretacja z 16 lipca 2009 r. nr IPP3-443-396/09-4/JF), opisana transakcja udzielania premii pieniężnej kontrahentowi nie stanowi świadczenia usługi i powinna być rozliczona notą księgową wystawioną przez kontrahenta Wnioskodawcy.

Dodatkowo Wnioskodawca nie jest w stanie zastosować się do wytycznych z interpretacji indywidualnych wydanych w dniu 25 maja 2010 r. sugerujących wystawienie faktury korygującej do każdej dostawy dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym, za który premia została udzielona. Wnioskodawca nie wystawia kontrahentowi faktur sprzedażowych, gdyż kontrahent zaopatruje się w towary i materiały u dystrybutora Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.), podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne kontrahentom, którzy nie są bezpośrednimi nabywcami towarów i materiałów Wnioskodawcy. Wnioskodawca podpisał umowę z kontrahentem, który zakupuje towary u dystrybutora/dystrybutorów Wnioskodawcy. Z ww. względów nie można potraktować wypłaconej premii jako rabatu obniżającego obrót Wnioskodawcy.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W przedstawionym stanie faktycznym jednym z elementów umowy jest przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej. Premia pieniężna będzie przysługiwać kontrahentowi po dokonaniu u dystrybutora/dystrybutorów określonej wartości i ilości towarów i materiałów Wnioskodawcy. Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym zakupy dokonane przez kontrahenta bezpośrednio u dystrybutora Wnioskodawcy osiągną wielkości określone w umowie, Wnioskodawca wypłaci kontrahentowi określoną kwotowo premię pieniężną. Zakupy towarów i materiałów produkowanych lub importowanych przez Wnioskodawcę są realizowane od dystrybutorów Wnioskodawcy, a premia zgodnie z umową przyznawana jest za osiągnięcie określonego pułapu zakupów. Wnioskodawca premiuje kontrahenta, jednocześnie nie mając z nim obrotu z tytułu sprzedaży towarów i materiałów.

W powyżej wymienionej sytuacji kontrahent, z tytułu zawartej umowy, nie wykonuje na rzecz Wnioskodawcy żadnych dodatkowych usług (dokonuje jedynie zakupu towarów i wyrobów u dystrybutora).

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawarta jest pisemna umowa, z której wynika uzależnienie otrzymania lub udzielenia premii pieniężnych od działania w postaci nabycia u dystrybutora/dystrybutorów Wnioskodawcy określonej wartości lub ilości towaru w określonym czasie oraz z tytułu terminowego regulowania należności.

Przyznanie i wypłata uzależnione jest od spełniania warunków umowy. Wypłacone kontrahentowi premie pieniężne uzależnione są od realizowanych przez kontrahenta obrotów według ściśle określonych w umowie progów dokonywanych w danym okresie rozliczeniowym, tj. im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia (wyższy procent).

Wysokość obrotu uprawniająca do otrzymania premii ustalana jest przez kontrahenta na podstawie zestawienia zakupionych materiałów, wraz z nazwą firmy/firm od której materiały zakupiono oraz kopią dokumentów zakupu.

Premia pieniężna kalkulowana jest zgodnie z umową. Jest to przeliczany określony procent w zależności od zrealizowanych zakupów. Przy obliczaniu wysokości obrotów uwzględniane są dokonane przez kontrahenta zakupy u dystrybutorów Wnioskodawcy.

Korzyść stanowi rozpowszechnienie informacji i wiedzy na temat produktów Wnioskodawcy, jak również generowanie przychodu.

Kontrahent na podstawie podpisanej umowy nie musi się powstrzymywać od zakupu towarów u innych dostawców.

W sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym kontrahent nie podejmie żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy premia pieniężna nie będzie wypłacana.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której czynnikami warunkującymi wypłatę przez Wnioskodawcę premii pieniężnych kontrahentom jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu, w wyniku zakupów towarów pochodzących z oferty dystrybutora Wnioskodawcy oraz terminowe regulowanie należności. Otrzymanie przez kontrahenta przedmiotowych premii pieniężnych nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów u dystrybutora Wnioskodawcy oraz terminowym regulowaniem należności.

Podkreślenia wymaga, iż premia pieniężna jest przyznawana kontrahentowi, który nie jest bezpośrednim odbiorcą towarów i materiałów Wnioskodawcy, gdyż zakupuje je u dystrybutora/dystrybutorów Wnioskodawcy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, nie można zatem uznać, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna wypłacana kontrahentowi stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania, skoro - jak wynika z treści wniosku - brak jest bezpośrednich transakcji pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem otrzymującym premię pieniężną udokumentowanych fakturami VAT.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż otrzymanie przez kontrahenta premii nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie skutkowało ani u Wnioskodawcy ani u kontrahenta Wnioskodawcy obowiązkiem dokumentowania tej czynności dla celów tego podatku fakturami VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stwierdzenia, że udzielana przez niego kontrahentowi premia pieniężna nie stanowi świadczenia usługi należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do stanowiska Wnioskodawcy, iż transakcja "powinna być rozliczona notą księgową wystawioną przez kontrahenta Wnioskodawcy" należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy i nie stanowią źródła prawa, jak również nie są wiążące ani dla wnioskodawców, dla których zostały wydane, ani dla organów podatkowych.

Ponadto informuje się, iż w zakresie wskazania, jakim dokumentem rozliczeniowym i przez kogo wystawionym powinna być udokumentowana wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna w sytuacji, w której Wnioskodawca podpisał z kontrahentem odrębną umowę leasingu finansowego urządzeń do kolorowania farb zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl