IBPP1/443-526/07/AW
Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-526/07/AW
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej za usługi wykonane na podstawie umowy zlecenia o świadczenie usług w charakterze kierowcy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej za usługi wykonane na podstawie umowy zlecenia o świadczenie usług w charakterze kierowcy. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lutego 2008 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka jest podatnikiem podatku VAT, podstawową działalnością firmy jest sprzedaż hurtowa elektrycznych artykułów gospodarstwa domowego i artykułów radiowo-telewizyjnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z jednoosobowymi podmiotami gospodarczymi. Podstawą kontaktów gospodarczych są zawarte umowy o "świadczenie usług w charakterze kierowcy":
Przedmiotem umowy jest świadczenie działalności w zakresie przewozów ładunków zlecanych ustnie przez Zlecającego i wykonanie jej z należytą starannością.
Działalnością w rozumieniu umowy jest:
- kierowanie pojazdem w przewozie towarowym drogowym na terenie Polski i poza jej granicami, wykonywane w sposób doraźny w zależności od potrzeb Zlecającego,
- reprezentowanie Zlecającego i wykonanie w jego imieniu czynności związanych z przewozem rzeczy według zlecenia otrzymanego od Zlecającego i zgodnie z innymi obowiązującymi przepisami prawa.
Do wykonania ww. działalności Zlecający udziela odpowiednich upoważnień koniecznych do prawidłowego wykonania zlecenia, których treść stanowią załączniki do umowy.
Organizacja czasu pracy umożliwiająca prawidłowe świadczenie działalności w zakresie przewozów ładunków należy do Zleceniobiorcy.
Zleceniobiorca nie podlega bieżącemu kierownictwu Zlecającego. Współpraca przebiega na zasadzie równości podmiotów.
Pojazdy samochodowe zapewnia Zlecający.
Zgodnie z ww. umową Zleceniobiorca zobowiązuje się w szczególności do:
* posiadania wszelkich wymaganych prawem uprawnień do prowadzenia pojazdów,
* używania otrzymanych od Zlecającego pojazdów zgodnie z ich przeznaczeniem i tylko w celu bezpośredniego wykonania otrzymanego zlecenia,
* utrzymania w należytym stanie samochodu i naczepy oddanego mu do użytkowania, eksploatowanie zgodnie z zaleceniami technicznymi producenta,
* prowadzenie pojazdów zgodnie z przepisami ruchu drogowego, a w przypadku ich naruszenia, do poniesienia całkowitej odpowiedzialności za skutki tego naruszenia,
* parkowanie pojazdu wyłącznie w miejscach strzeżonych lub w miejscach pozwalających na prowadzenie stałej obserwacji i nadzoru nad pojazdem,
* niezwłocznego zawiadomienia Zlecającego o zauważonych usterkach lub wadach otrzymanych pojazdów,
* niezwłocznego informowania Zlecającego o wszelkich utrudnieniach lub przeszkodach w wykonaniu zleconej usługi,
* terminowe wykonanie zlecenia,
* uzyskania potwierdzenia u Zlecającego danych odbiorcy i osób jego reprezentujących, jeżeli w zleceniu nie były one określone lub okoliczności odbioru mogą wzbudzić podejrzenia, co do jego prawidłowości, do czasu uzyskania potwierdzenia danych od Zlecającego, Zleceniobiorca nie może wydać przesyłki,
* uzyskania od osób innych niż odbiorca wymieniony w dokumentach przewozowych, a odbierających przesyłkę, oryginału pełnomocnictwa udzielonego przez odbiorcę oraz spisania jego danych (nr i seria dowodu osobistego, miejsce zamieszkania, data urodzenia, imiona rodziców; uzyskania czytelnego podpisu osoby reprezentującej odbiorcę wraz z pieczątką odbiorcy na fakturze dostawy towaru,
* skontrolowanie zgodności przesyłki z danymi wskazanymi w liście przewozowym i zleceniu,
* spisania protokołu i natychmiastowego zawiadomienia Zlecającego, w wypadku stwierdzenia ubytku lub uszkodzenia towaru przy odbiorze przesyłki od osoby trzeciej lub przy wydaniu przesyłki odbiorcy,
* zapewnienia sporządzenia przez Policję protokołu z miejsca kolizji lub wypadku, w przypadku nie wykonania tego obowiązku Zleceniobiorca przyznaje się do odpowiedzialności za jego zaistnienie i ponosi wszelkie związane z tym konsekwencje z naprawieniem zaistniałej szkody włącznie,
* uzyskania pisemnej zgody Zlecającego na oddanie w używanie osobie trzeciej otrzymanego pojazdu transportowego,
* zabezpieczenia dla Zlecającego dokumentacji przewozu towarów że szczególnym uwzględnieniem dowodów wydania towarów odbiorcom (specyfikacja, karty DKV, telefon komórkowy, ładowarka i inne),
* rozliczania się z Zlecającym ze zlecenia przyjętego do przewozu niezwłocznie po wykonaniu usługi,
* protokolarnego przekazania Zlecającemu samochodu przy rozwiązaniu umowy.
Zleceniobiorca po przejęciu na samochód ładunku ponosi całkowite ryzyko związane z uszkodzeniem wynikające z nieprawidłowego zabezpieczenia towaru. W przypadku uszkodzenia ładunku Zleceniobiorca zostanie obciążony kosztami naprawy, wymiany zniszczonego towaru.
Na podstawie zawartej umowy Zlecający będzie dochodził na drodze sądowej w szczególności odszkodowanie za nieprawidłowe wykonanie usługi kierowania pojazdem samochodowym, zniszczenia pojazdu lub przewożonego ładunki przez Zleceniobiorcę będącym pod wpływem alkoholu, środków odurzających oraz prowadzący pojazd z nadmierną prędkością i innych.
Zlecający zobowiązany jest do:
* dostarczenia Zleceniobiorcy sprawnych technicznie pojazdów niezbędnych do wykonania udzielonego zlecenia, w przypadku braku pisemnego powiadomienia Zlecającego o stwierdzeniu wad technicznych w otrzymanych pojazdach przed rozpoczęciem wykonania zlecenia przez Zleceniobiorcę, przyjmuje się, że pojazdy były dostarczone w należytym stanie technicznym,
* koszty związane z tankowaniem, przeglądem, remontem bieżącym samochodu ponosi Zlecający za wyjątkiem przypadków, gdy konieczność naprawy samochodu bądź wyniknie z winy Zleceniobiorcy; ustala się, że uzasadnione koszty związane z wykonywaną działalnością (opłaty parkingowe, koszty noclegu) ponosi Zlecający. Rozliczenie w /w kosztów następuje po przedstawieniu dokumentów w kasie firmy,
* obowiązek ubezpieczenia pojazdów OC, AC, NW oraz towaru spoczywa na Zlecającym,
Zgodnie z ww. umową:
Zlecający może rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym z zachowaniem formy pisemnej w przypadku naruszenia przez Zleceniobiorcę warunków określonych w niniejszej umowie a w szczególności:
* przystąpienia do wykonania usługi pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
* używania pojazdu niezgodnie z jego przeznaczeniem lub niezgodnie z zasadami prawidłowej eksploatacji,
* narażenia w jakikolwiek inny sposób pojazdu lub ładunku na niebezpieczeństwo jego utraty lub zniszczenia, naruszenie zakazu tajemnicy służbowej,
* nie rozliczenia się finansowo i dokumentacyjne z wykonania każdego zlecenia,
* niezwłocznie po wykonaniu zlecenia,
* inny sposób działania Zleceniobiorcy na szkodę Zlecającego.
Zgodnie z umową, Zleceniobiorca przedkłada fakturę VAT na koniec każdego miesiąca Zlecającemu w uzgodnionej kwocie która wynikała z liczby godzin potrzebnych na wykonanie warunków umowy w stawce określonej w umowie.
Płatność za wykonaną działalność Zlecający dokonuje po przedstawieniu faktury VAT przez Zleceniobiorcę w formie gotówkowej lub przelewem.
Prawidłowo wystawione faktury VAT są płatne w terminie do 7 dni od daty ich otrzymania przez Zlecającego.
Wnioskodawca nadmienił, że wyżej opisane usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w pełnym zakresie.
Ponadto Wnioskodawca uzupełnił, że kontrahenci Spółki opisywani we wniosku jako "jednoosobowe podmioty gospodarcze" posiadają wpisy do ewidencji działalności gospodarczej i w ramach tych działalności świadczą dla Spółki usługi zgodnie z umowami opisanymi w zapytaniu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy otrzymane faktury VAT za świadczone usługi na podstawie wyżej przedstawionej umowy dają Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 5a pkt 6 i art. 5b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
wytwórczą, budowlaną, handlowa, usługową,
polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której przychody nie są zaliczone do innych przychodów, ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zdaniem Wnioskodawcy, z ww. przepisów wynika, iż przedsiębiorcy współpracujący ze Spółką na zasadach opisanych w stanie faktycznym sprawy, świadczą usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem ponoszą ryzyko prowadzonej działalności oraz odpowiedzialność za skutki niewłaściwego jej wykonania.
W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż Zleceniobiorca ma prawo do wystawiania faktur VAT, a Spółka uprawniona jest do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z otrzymywanych faktur VAT za świadczone usługi na podstawie wyżej przedstawionej umowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).
Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl, którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług związanym więzami prawnym z podmiotami świadczącymi na jego rzecz usługi na podstawie zawartych umów zlecenie. Podmioty te (zleceniobiorcy) posiadają wpisy do ewidencji działalności gospodarczej i w ramach tej działalności świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi dokumentując je poprzez wystawienie faktur VAT.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przepis art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zawiera definicję działalności gospodarczej, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Od ogólnej zasady przewidzianej w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT ustawodawca przewidział wyjątki określone w art. 15 ust. 3 ustawy. W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Wyłączenie poza definicję działalności gospodarczej czynności wykonywanych przez kontrahenta Wnioskodawcy uzależnione jest zatem od łącznego spełnienia kryteriów wskazanych w tym przepisie, a mianowicie:
* przychody z tytułu wykonywania tych czynności muszą stanowić przychody wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
* z tytułu wykonania tych czynności między zlecającym i zleceniodawcą utworzony zostanie stosunek prawny w zakresie: warunków wykonania zleconych czynności, wynagrodzenia, odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazuje, iż przychody uzyskiwane przez jego kontrahenta (zleceniobiorcę) uzyskiwane są w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.
Tym samym nie można ich zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem w oparciu o wskazany przez Wnioskodawcę fakt należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, bowiem nie zostają spełnione łącznie kryteria o których mowa w tym przepisie.
Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż sytuacji gdy Wnioskodawca od swojego kontrahenta otrzyma fakturę VAT dokumentującą świadczenie czynności dokonanych w ramach prowadzonej przez kontrahenta działalności gospodarczej, które mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ich nabyciem.
Na marginesie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była prawidłowość zakwalifikowania czynności wykonywanych przez kontrahenta Wnioskodawcy w oparciu o regulującą ich wzajemne stosunki umowę zlecenie do pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub też działalności wykonywanej osobiście, bowiem w tej kwestii nie zostało sformułowane pytanie - w części D2 i D3 wniosku wskazano, że dotyczy on podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w ww. kwestii dotyczącej podatku dochodowego to powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem. Zatem przepisy z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu własnego stanowiska zostały w przedmiotowej sprawie potraktowane jedynie informacyjnie jako wskazanie, iż kontrahenci świadczą usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.
W świetle powyższego niniejsza interpretacja jest wiążąca wyłącznie w sytuacji gdy wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę elementy stanu faktycznego są zgodne ze stanem rzeczywistym.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.