IBPP1/443-526/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-526/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej za usługi wykonane na podstawie umowy zlecenia o świadczenie usług w charakterze kierowcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej za usługi wykonane na podstawie umowy zlecenia o świadczenie usług w charakterze kierowcy. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lutego 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest podatnikiem podatku VAT, podstawową działalnością firmy jest sprzedaż hurtowa elektrycznych artykułów gospodarstwa domowego i artykułów radiowo-telewizyjnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z jednoosobowymi podmiotami gospodarczymi. Podstawą kontaktów gospodarczych są zawarte umowy o "świadczenie usług w charakterze kierowcy":

1.

Przedmiotem umowy jest świadczenie działalności w zakresie przewozów ładunków zlecanych ustnie przez Zlecającego i wykonanie jej z należytą starannością.

2.

Działalnością w rozumieniu umowy jest:

- kierowanie pojazdem w przewozie towarowym drogowym na terenie Polski i poza jej granicami, wykonywane w sposób doraźny w zależności od potrzeb Zlecającego,

- reprezentowanie Zlecającego i wykonanie w jego imieniu czynności związanych z przewozem rzeczy według zlecenia otrzymanego od Zlecającego i zgodnie z innymi obowiązującymi przepisami prawa.

3.

Do wykonania ww. działalności Zlecający udziela odpowiednich upoważnień koniecznych do prawidłowego wykonania zlecenia, których treść stanowią załączniki do umowy.

4.

Organizacja czasu pracy umożliwiająca prawidłowe świadczenie działalności w zakresie przewozów ładunków należy do Zleceniobiorcy.

5.

Zleceniobiorca nie podlega bieżącemu kierownictwu Zlecającego. Współpraca przebiega na zasadzie równości podmiotów.

6.

Pojazdy samochodowe zapewnia Zlecający.

Zgodnie z ww. umową Zleceniobiorca zobowiązuje się w szczególności do:

* posiadania wszelkich wymaganych prawem uprawnień do prowadzenia pojazdów,

* używania otrzymanych od Zlecającego pojazdów zgodnie z ich przeznaczeniem i tylko w celu bezpośredniego wykonania otrzymanego zlecenia,

* utrzymania w należytym stanie samochodu i naczepy oddanego mu do użytkowania, eksploatowanie zgodnie z zaleceniami technicznymi producenta,

* prowadzenie pojazdów zgodnie z przepisami ruchu drogowego, a w przypadku ich naruszenia, do poniesienia całkowitej odpowiedzialności za skutki tego naruszenia,

* parkowanie pojazdu wyłącznie w miejscach strzeżonych lub w miejscach pozwalających na prowadzenie stałej obserwacji i nadzoru nad pojazdem,

* niezwłocznego zawiadomienia Zlecającego o zauważonych usterkach lub wadach otrzymanych pojazdów,

* niezwłocznego informowania Zlecającego o wszelkich utrudnieniach lub przeszkodach w wykonaniu zleconej usługi,

* terminowe wykonanie zlecenia,

* uzyskania potwierdzenia u Zlecającego danych odbiorcy i osób jego reprezentujących, jeżeli w zleceniu nie były one określone lub okoliczności odbioru mogą wzbudzić podejrzenia, co do jego prawidłowości, do czasu uzyskania potwierdzenia danych od Zlecającego, Zleceniobiorca nie może wydać przesyłki,

* uzyskania od osób innych niż odbiorca wymieniony w dokumentach przewozowych, a odbierających przesyłkę, oryginału pełnomocnictwa udzielonego przez odbiorcę oraz spisania jego danych (nr i seria dowodu osobistego, miejsce zamieszkania, data urodzenia, imiona rodziców; uzyskania czytelnego podpisu osoby reprezentującej odbiorcę wraz z pieczątką odbiorcy na fakturze dostawy towaru,

* skontrolowanie zgodności przesyłki z danymi wskazanymi w liście przewozowym i zleceniu,

* spisania protokołu i natychmiastowego zawiadomienia Zlecającego, w wypadku stwierdzenia ubytku lub uszkodzenia towaru przy odbiorze przesyłki od osoby trzeciej lub przy wydaniu przesyłki odbiorcy,

* zapewnienia sporządzenia przez Policję protokołu z miejsca kolizji lub wypadku, w przypadku nie wykonania tego obowiązku Zleceniobiorca przyznaje się do odpowiedzialności za jego zaistnienie i ponosi wszelkie związane z tym konsekwencje z naprawieniem zaistniałej szkody włącznie,

* uzyskania pisemnej zgody Zlecającego na oddanie w używanie osobie trzeciej otrzymanego pojazdu transportowego,

* zabezpieczenia dla Zlecającego dokumentacji przewozu towarów że szczególnym uwzględnieniem dowodów wydania towarów odbiorcom (specyfikacja, karty DKV, telefon komórkowy, ładowarka i inne),

* rozliczania się z Zlecającym ze zlecenia przyjętego do przewozu niezwłocznie po wykonaniu usługi,

* protokolarnego przekazania Zlecającemu samochodu przy rozwiązaniu umowy.

Zleceniobiorca po przejęciu na samochód ładunku ponosi całkowite ryzyko związane z uszkodzeniem wynikające z nieprawidłowego zabezpieczenia towaru. W przypadku uszkodzenia ładunku Zleceniobiorca zostanie obciążony kosztami naprawy, wymiany zniszczonego towaru.

Na podstawie zawartej umowy Zlecający będzie dochodził na drodze sądowej w szczególności odszkodowanie za nieprawidłowe wykonanie usługi kierowania pojazdem samochodowym, zniszczenia pojazdu lub przewożonego ładunki przez Zleceniobiorcę będącym pod wpływem alkoholu, środków odurzających oraz prowadzący pojazd z nadmierną prędkością i innych.

Zlecający zobowiązany jest do:

* dostarczenia Zleceniobiorcy sprawnych technicznie pojazdów niezbędnych do wykonania udzielonego zlecenia, w przypadku braku pisemnego powiadomienia Zlecającego o stwierdzeniu wad technicznych w otrzymanych pojazdach przed rozpoczęciem wykonania zlecenia przez Zleceniobiorcę, przyjmuje się, że pojazdy były dostarczone w należytym stanie technicznym,

* koszty związane z tankowaniem, przeglądem, remontem bieżącym samochodu ponosi Zlecający za wyjątkiem przypadków, gdy konieczność naprawy samochodu bądź wyniknie z winy Zleceniobiorcy; ustala się, że uzasadnione koszty związane z wykonywaną działalnością (opłaty parkingowe, koszty noclegu) ponosi Zlecający. Rozliczenie w /w kosztów następuje po przedstawieniu dokumentów w kasie firmy,

* obowiązek ubezpieczenia pojazdów OC, AC, NW oraz towaru spoczywa na Zlecającym,

Zgodnie z ww. umową:

Zlecający może rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym z zachowaniem formy pisemnej w przypadku naruszenia przez Zleceniobiorcę warunków określonych w niniejszej umowie a w szczególności:

* przystąpienia do wykonania usługi pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,

* używania pojazdu niezgodnie z jego przeznaczeniem lub niezgodnie z zasadami prawidłowej eksploatacji,

* narażenia w jakikolwiek inny sposób pojazdu lub ładunku na niebezpieczeństwo jego utraty lub zniszczenia, naruszenie zakazu tajemnicy służbowej,

* nie rozliczenia się finansowo i dokumentacyjne z wykonania każdego zlecenia,

* niezwłocznie po wykonaniu zlecenia,

* inny sposób działania Zleceniobiorcy na szkodę Zlecającego.

Zgodnie z umową, Zleceniobiorca przedkłada fakturę VAT na koniec każdego miesiąca Zlecającemu w uzgodnionej kwocie która wynikała z liczby godzin potrzebnych na wykonanie warunków umowy w stawce określonej w umowie.

1.

Płatność za wykonaną działalność Zlecający dokonuje po przedstawieniu faktury VAT przez Zleceniobiorcę w formie gotówkowej lub przelewem.

2.

Prawidłowo wystawione faktury VAT są płatne w terminie do 7 dni od daty ich otrzymania przez Zlecającego.

Wnioskodawca nadmienił, że wyżej opisane usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w pełnym zakresie.

Ponadto Wnioskodawca uzupełnił, że kontrahenci Spółki opisywani we wniosku jako "jednoosobowe podmioty gospodarcze" posiadają wpisy do ewidencji działalności gospodarczej i w ramach tych działalności świadczą dla Spółki usługi zgodnie z umowami opisanymi w zapytaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane faktury VAT za świadczone usługi na podstawie wyżej przedstawionej umowy dają Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 5a pkt 6 i art. 5b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlowa, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której przychody nie są zaliczone do innych przychodów, ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zdaniem Wnioskodawcy, z ww. przepisów wynika, iż przedsiębiorcy współpracujący ze Spółką na zasadach opisanych w stanie faktycznym sprawy, świadczą usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem ponoszą ryzyko prowadzonej działalności oraz odpowiedzialność za skutki niewłaściwego jej wykonania.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż Zleceniobiorca ma prawo do wystawiania faktur VAT, a Spółka uprawniona jest do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z otrzymywanych faktur VAT za świadczone usługi na podstawie wyżej przedstawionej umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl, którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług związanym więzami prawnym z podmiotami świadczącymi na jego rzecz usługi na podstawie zawartych umów zlecenie. Podmioty te (zleceniobiorcy) posiadają wpisy do ewidencji działalności gospodarczej i w ramach tej działalności świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi dokumentując je poprzez wystawienie faktur VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przepis art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zawiera definicję działalności gospodarczej, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Od ogólnej zasady przewidzianej w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT ustawodawca przewidział wyjątki określone w art. 15 ust. 3 ustawy. W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wyłączenie poza definicję działalności gospodarczej czynności wykonywanych przez kontrahenta Wnioskodawcy uzależnione jest zatem od łącznego spełnienia kryteriów wskazanych w tym przepisie, a mianowicie:

* przychody z tytułu wykonywania tych czynności muszą stanowić przychody wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* z tytułu wykonania tych czynności między zlecającym i zleceniodawcą utworzony zostanie stosunek prawny w zakresie: warunków wykonania zleconych czynności, wynagrodzenia, odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazuje, iż przychody uzyskiwane przez jego kontrahenta (zleceniobiorcę) uzyskiwane są w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tym samym nie można ich zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w oparciu o wskazany przez Wnioskodawcę fakt należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, bowiem nie zostają spełnione łącznie kryteria o których mowa w tym przepisie.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż sytuacji gdy Wnioskodawca od swojego kontrahenta otrzyma fakturę VAT dokumentującą świadczenie czynności dokonanych w ramach prowadzonej przez kontrahenta działalności gospodarczej, które mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ich nabyciem.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była prawidłowość zakwalifikowania czynności wykonywanych przez kontrahenta Wnioskodawcy w oparciu o regulującą ich wzajemne stosunki umowę zlecenie do pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub też działalności wykonywanej osobiście, bowiem w tej kwestii nie zostało sformułowane pytanie - w części D2 i D3 wniosku wskazano, że dotyczy on podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w ww. kwestii dotyczącej podatku dochodowego to powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem. Zatem przepisy z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu własnego stanowiska zostały w przedmiotowej sprawie potraktowane jedynie informacyjnie jako wskazanie, iż kontrahenci świadczą usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego niniejsza interpretacja jest wiążąca wyłącznie w sytuacji gdy wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę elementy stanu faktycznego są zgodne ze stanem rzeczywistym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl