IBPP1/443-522/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-522/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z planowanym remontem budynku Ośrodka Zdrowia w celu likwidacji barier architektonicznych w Wiejskim Ośrodku Zdrowia w miejscowości A. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z planowanym remontem budynku Ośrodka Zdrowia w celu likwidacji barier architektonicznych w Wiejskim Ośrodku Zdrowia w miejscowości A. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 22 maja 2008 r. znak: IBPP1/443-522/08/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X zamierza przeprowadzić remont budynku Ośrodka Zdrowia mający na celu likwidację barier architektonicznych w Wiejskim Ośrodku Zdrowia w miejscowości A. Zakres prac będzie obejmował: dostosowanie wejścia głównego oraz pomieszczeń higieniczno - sanitarnych dla potrzeb osób niepełnosprawnych i dostawieniu platformy dźwigowej.

Właścicielem budynku Wiejskiego Ośrodka Zdrowia w A. jest Gmina X.

Po zakończeniu przedmiotowej inwestycji budynek ten nie będzie przekazany innemu podmiotowi.

Realizacja powyższego zadania nie jest związana z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Koszty związane z inwestycją Gmina X pokryje ze środków budżetu Gminy.

Ponadto Gmina w ramach Programu Wyrównywania Różnic Między Regionami w dniu 14 marca 2008 r. złożyła wniosek do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach obszaru B na likwidację barier architektonicznych w Wiejskim Ośrodku Zdrowia w miejscowości A.

Zadanie to jest realizowane w ramach zadań własnych Gminy, związanych z ochroną zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może obniżyć podatek należny o podatek naliczony w związku z planowanym zadaniem.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie jest podatnikiem podatku VAT ale nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony ponieważ jest to realizacja zadania nie związana z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

- ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zamierza zrealizować zadanie polegające na remoncie budynku Ośrodka Zdrowia w celu likwidacji barier architektonicznych w Wiejskim Ośrodku Zdrowia w miejscowości A.

W świetle powyższego realizacja ww. inwestycji związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że realizacja zadania polegającego na remoncie budynku Ośrodka Zdrowia w celu likwidacji barier architektonicznych w Wiejskim Ośrodku Zdrowia w miejscowości A. w ramach Programu Wyrównywania Różnic Między Regionami jest związana z wykonywaniem zadań własnych Gminy z zakresu ochrony zdrowia.

W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że inwestycja po zrealizowaniu nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl