IBPP1/443-520/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-520/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy wystawiając fakturę VAT za dostarczanie energii cieplnej Wnioskodawca może stosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy wystawiając fakturę VAT za dostarczanie energii cieplnej Wnioskodawca może stosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samorządową jednostką oświatową, której podstawowa działalność jest zwolniona z podatku VAT, ponieważ jest jednostką oświatową w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku VAT - Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z dnia 29 października 2010 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 września 2004 r. Zgłoszenia dokonał w Urzędzie Skarbowym dnia 23 sierpnia 2004 r. W 2010 r. 86,61% działalności Wnioskodawcy była zwolniona z podatku VAT. Jednak Wnioskodawca wynajmuje pomieszczenia innym podmiotom i dokonuje sprzedaży posiłków pracownikom, innym osobom z zewnątrz oraz firmom i z tego tytułu odprowadza podatek VAT. Dodatkowo od 1 stycznia 2011 r. zostały opodatkowane usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich za wyjątkiem usług zakwaterowania świadczonych dla uczniów i wychowanków oraz usługi zakwaterowania w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie (lub z którymi uczelnie mają zawarte umowy dotyczące zakwaterowania).

Od dnia 1 grudnia 2009 r. (po przeprowadzonej termomodernizacji budynku) w jednostce Wnioskodawcy jest kotłownia na "eko opał". Kotłownia Wnioskodawcy zasila dwa budynki:

* budynek Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego (budżetowa jednostka oświatowa),

* budynek Zespołu Szkół (budżetowa jednostka oświatowa).

W budynku Ośrodka znajdują się dwa lokale mieszkalne a w budynku Zespołu Szkół są trzy lokale mieszkalne. Zadaniem Wnioskodawcy jest zakup opału oraz zapewnienie obsługi kotłowni.

Nikt Wnioskodawcy nie wystawia faktur VAT za dostarczoną energie cieplną, to Wnioskodawca obciąża mieszkańców lokali mieszkalnych za energię cieplną, stosując 23% podatku VAT oraz Zespół Szkół, gdzie stosuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a tzn. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ścisłe z tymi usługami związane.

Zespół Szkół jest budżetową jednostka oświatową i nie jest podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z otrzymanym pismem z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 17 lutego 2011 r. wytwarzanie ciepła we własnej ciepłowni wraz z jego dostarczaniem i sprzedażą mieści się w następującym grupowaniu:

PKWiU 35.30 "Usługi wytwarzania i zaopatrywania w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystawiając fakturę VAT za dostarczanie energii cieplnej Wnioskodawca może stosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z dnia 29 października 2010 r.) o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług za dostarczanie energii cieplnej do Zespołu Szkół podając podstawę prawną art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z dnia 29 października 2010 r.) ponieważ jednostka Wnioskodawcy jest samorządową jednostka oświatową świadczącą usługi objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, gdzie zwolnione są z podatku VAT również dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Również Zespół Szkół jest samorządową jednostką oświatową świadczącą usługi objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, gdzie zwolnione są z podatku VAT również dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Przecież uczniowie uczęszczający do szkół oprócz nauki muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki do nauki a jednym z nich jest zapewnienie ciepła w pomieszczeniach, gdzie uczniowie się uczą. Dlatego Wnioskodawca uważa, że stosuje prawidłowo zwolnienie z podatku VAT w przypadku wystawiania faktur dla Zespołu Szkół.

Przed wystawieniem faktury VAT za dostarczanie energii cieplnej Wnioskodawca nie otrzymał jednoznacznej odpowiedzi co do obciążenia bądź zwolnienia z podatku VAT Zespołu Szkół, dlatego prosi o wydanie indywidualnej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r., gdyż we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, odnosząc zapytanie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) przez towary rozumie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem w zestawieniu z zapisem art. 29 ust. 1, obrotem jest kwota należna m.in. z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług.

W art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT postanowiono, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.) określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei art. 106 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.) stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe...oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 17a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest samorządową jednostką oświatową, której podstawowa działalność jest zwolniona z podatku VAT, ponieważ jest jednostką oświatową w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku VAT - Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z dnia 29 października 2010 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 września 2004 r. Wnioskodawca w swoim obiekcie (po przeprowadzonej termomodernizacji budynku) posiada kotłownię na "eko opał".

Kotłownia Wnioskodawcy zasila dwa budynki:

* budynek Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego (budżetowa jednostka oświatowa),

* budynek Zespołu Szkół (budżetowa jednostka oświatowa).

Zadaniem Wnioskodawcy jest zakup opału oraz zapewnienie obsługi kotłowni.

Nikt Wnioskodawcy nie wystawia faktur VAT za dostarczoną energie cieplną. Wnioskodawca obciąża Zespół Szkół za energię cieplną, gdzie stosuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a tzn. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ścisłe z tymi usługami związane.

Zespół Szkół jest budżetową jednostka oświatową i nie jest podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z otrzymanym pismem z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 17 lutego 2011 r. wytwarzanie ciepła we własnej ciepłowni wraz z jego dostarczaniem i sprzedażą mieści się w następującym grupowaniu:

PKWiU 35.30 "Usługi wytwarzania i zaopatrywania w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych".

Wobec powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy wystawiając fakturę VAT za dostarczanie energii cieplnej może stosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z dnia 29 października 2010 r.) o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy należy zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług za dostarczanie energii cieplnej do Zespołu Szkół podając podstawę prawną art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z dnia 29 października 2010 r.) ponieważ jednostka Wnioskodawcy jest samorządową jednostka oświatową świadczącą usługi objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, gdzie zwolnione są z podatku VAT również dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Również Zespół Szkół jest samorządową jednostką oświatową świadczącą usługi objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, gdzie zwolnione są z podatku VAT również dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca we własnym stanowisku stwierdza ponadto, że uczniowie uczęszczający do szkół oprócz nauki muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki do nauki a jednym z nich jest zapewnienie ciepła w pomieszczeniach, gdzie uczniowie się uczą.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi mają zastosowanie, jeżeli:

* dostawa towarów/świadczenie usług jest wykonywane przez podmiot świadczący usługę podstawową,

* dostawa towarów/świadczenie usług jest niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej,

* ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Dokonując analizy stanu faktycznego na tle powołanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, iż z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca świadczył usługi w zakresie kształcenia i wychowania na rzecz tych samych podmiotów (osób), na rzecz których wykonuje czynności obejmujące "wytwarzanie ciepła we własnej ciepłowni wraz z jego dostarczaniem i sprzedażą". Zatem nawet jeśli Wnioskodawca (jako jednostka oświatowa w rozumieniu przepisów o systemie oświaty) faktycznie świadczy na rzecz swoich uczniów usługi w zakresie kształcenia i wychowania zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o VAT, to z kolei odbiorcą czynności będących przedmiotem zapytania jest Zespół Szkół.

Jednocześnie Wnioskodawca na rzecz Zespołu Szkół (który to podmiot jest obciążany przez Wnioskodawcę tytułem energii cieplnej) nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania.

Wobec powyższego nie sposób uznać czynności polegających na "wytwarzaniu ciepła we własnej ciepłowni wraz z jego dostarczaniem i sprzedażą" jako dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi (w zakresie kształcenia i wychowania), gdyż czynności te są świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz zupełnie różnych podmiotów (odbiorców).

Tak więc Wnioskodawca wystawiając fakturę VAT dla Zespołu Szkół za dostarczanie energii cieplnej nie jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto odnosząc się do kwestii zastosowania prawidłowej stawki podatku (zwolnienia od podatku) zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca posiada w swoim obiekcie kotłownię na "eko opał", która zasila dwa budynki jednostek budżetowych - budynek Wnioskodawcy i szkoły. Zadaniem Wnioskodawcy jest zakup opału oraz zapewnienie obsługi kotłowni.

Zgodnie z otrzymanym pismem z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 17 lutego 2011 r. wytwarzanie ciepła we własnej ciepłowni wraz z jego dostarczaniem i sprzedażą mieści się w następującym grupowaniu:

PKWiU 35.30 "Usługi wytwarzania i zaopatrywania w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych".

Zatem Wnioskodawca wytwarza energię cieplną we własnej kotłowni i dostarcza (przesyła) energię cieplną innemu odbiorcy. Zatem mamy do czynienia ze sprzedażą wytworzonej przez Wnioskodawcę energii cieplnej.

Jak wskazano wcześniej wszelkie postacie energii na gruncie podatku VAT (zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT) należy traktować jako towar, w tym również energię cieplną. Zatem mamy tutaj do czynienia z odpłatną dostawą towarów czyli z czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Odnosząc się natomiast do podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji dokonanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi, zgodnie z którą wytwarzanie ciepła we własnej ciepłowni wraz z jego dostarczaniem i sprzedażą mieści się w grupowaniu PKWiU 35.30 "Usługi wytwarzania i zaopatrywania w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych" zauważyć należy, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) klasa PKWiU 35.30 - "Usługi wytwarzania i zaopatrywania w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych" obejmuje kategorię 35.30.1 "Para wodna i gorąca woda; usługi dostarczania pary wodnej i gorącej wody", która z kolei obejmuje podkategorie: 35.30.11 - "Para wodna i gorąca woda" oraz 35.30.12 - "Usługi dostarczania pary wodnej i gorącej wody w systemie sieciowym".

Zaznaczyć zatem należy, iż wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne PKWiU 35.30 (klasa) obejmuje zarówno "Parę wodną i gorącą wodę", jak również "Usługi dostarczania pary wodnej i gorącej wody" (biorąc pod uwagę bardziej szczegółowy poziom klasyfikacji, niż podany przez Wnioskodawcę), co oznacza że klasyfikacja PKWiU nie wyklucza możliwości uznania czynności będącej przedmiotem zapytania za dostawę towarów dokonywaną przez producenta.

W świetle powyższych rozważań, a w szczególności wobec faktu, iż z zacytowanego przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług bezspornie wynika, że wszelkie postacie energii są towarem w rozumieniu ww. przepisu, stwierdzić należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku czynności na rzecz szkoły, tj. wytwarzanie i dostarczanie energii cieplnej, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem przedmiotowa sprzedaż energii cieplnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, tj. 23%.

Nadmienić należy, iż niniejsza czynność - jako niestanowiąca świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług nie korzysta ze zwolnienia określonego w przepisie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Powyższy przepis utrzymany został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż należy zastosować zwolnienie od podatku za dostarczanie energii cieplnej do Zespołu Szkół podając podstawę prawną art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z dnia 29 października 2010 r.) - należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy opodatkowania dostawy energii na rzecz mieszkańców lokali mieszkalnych, gdyż pytanie Wnioskodawcy odnosi się do zasadności zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a (gdy tymczasem Wnioskodawca obciąża mieszkańców lokali mieszkalnych za energię cieplną przy zastosowaniu stawki 23%), ponadto Wnioskodawca ograniczył własne stanowisko do sytuacji, w której odbiorcą wykonywanych przez niego czynności jest Zespół Szkół.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl