IBPP1/443-514/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-514/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 27 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 22 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia, podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. "Budowa Sali Gimnastycznej z Salami Dydaktycznymi w miejscowości T." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia, podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. "Budowa Sali Gimnastycznej z Salami Dydaktycznymi w miejscowości T.". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 22 kwietnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina T. w latach 2005-2006 realizował inwestycję pod nazwą "Budowa Sali Gimnastycznej z Salami Dydaktycznymi w miejscowości T.". Inwestycja ta realizowana była w ramach programu ZPORR, gdzie dofinansowanie za środków UE wynosiło 60%, 10% z Budżetu Państwa a 30% z własnych środków Gminy. Podatnikiem czynnym jest Urząd Gminy a umowa odnośnie tej inwestycji podpisana została pomiędzy instytucją pośrednicząca ZPORR i Gminą T., która nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny. Należny podatek VAT od faktury wystawionej przez wykonawcę został zaliczony jako koszt kwalifikowany zrefundowany w 60% przez ZPORR, w 10% przez Budżet Państwa, a pozostała część podatku VAT przez Gminę T. Faktura końcowa na kwotę 4.007.901,78 zł w tym podatek VAT 722.736,37 zł została wystawiona przez inwestora na Gminę T., która nie jest podatnikiem VAT. W związku z powyższym Gmina nie występowała do US o zwrot zapłaconego podatku VAT.

Obecnie Instytucja pośredniczącą ZPORR została zobowiązana przez Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego do ponownej analizy kwalifikowalności VAT dla projektów realizowanych w ramach ZPORR.

Ponadto stwierdzono, że inwestycja realizowana przez Gminę T. po jej zakończeniu została nieodpłatnie przekazana dyrektorowi Publicznego Gimnazjum w T., które jest jednostką organizacyjną Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina miała możliwość odliczenia podatku VAT od wyżej opisanego zdarzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, że Gmina T. nie jest czynnym podatnikiem VAT nie było możliwości wystąpienia do US o zwrot należnego podatku w zaistniałej sytuacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała projekt pod nazwą "Budowa Sali Gimnastycznej z Salami Dydaktycznymi w miejscowości T.". Inwestycja ta realizowana była w ramach programu ZPORR, gdzie dofinansowanie za środków UE wynosiło 60%, 10% z Budżetu Państwa a 30% z własnych środków Gminy.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej realizację projektu "Budowa Sali Gimnastycznej z Salami Dydaktycznymi w miejscowości T."

Z treści wniosku wynika ponadto, iż po zakończeniu inwestycji sala gimnastyczna wraz z salami dydaktycznymi została nieodpłatnie przekazana publicznemu Gimnazjum w T., które jest jednostką organizacyjną Gminy.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, w przedmiotowej sprawie budowa sali gimnastycznej z salami dydaktycznymi w miejscowości T. oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania sali gimnastycznej z salami dydaktycznymi podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, bezpłatne przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego sali gimnastycznej z salami dydaktycznymi Dyrektorowi Publicznego gimnazjum w T. nie podlega opodatkowaniu VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie służą czynnościom opodatkowanym. Tym samym Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "Budowa Sali Gimnastycznej z Salami Dydaktycznymi w miejscowości T.". Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, że fakt, iż podatnikiem VAT czynnym jest Urząd Gminy (a nie Gmina) w związku z czym Gmina (jak błędnie wywodzi Wnioskodawca) nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej na nią faktury VAT dokumentującej wykonanie wskazanej we wniosku inwestycji, nie miał wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Urząd gminy jest jednostką organizacyjną gminy zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną wójta gminy, a w praktyce często także rady gminy oraz jej organów wewnętrznych: przewodniczącego rady i jego zastępców, komisji rady, klubów radnych oraz samych radnych. Jest to więc aparat pomocniczy (biuro) organów gminy.

Powyższy wynika z analizy przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Gmina zgodnie z art. 2 ww. ustawy wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1.

W myśl art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania w myśl art. 33 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy wykonywane są za pośrednictwem Urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.

Ponadto zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych z dnia 28 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr 142, poz. 1020), urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługującej od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału Urzędu Gminy.

Zatem z uwagi na to, że nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej oraz, że Urząd Gminy jest jednostką organizacyjną Gminy zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną Wójta Gminy, zarówno Gmina, jak i Urząd, w związku ze swoimi działaniami stanowią jeden podmiot w zakresie podatku od towarów i usług, w konsekwencji bez znaczenia na prawo do odliczenia podatku naliczonego w sprawie przedstawionej we wniosku ma fakt, że podatnikiem VAT czynnym jest Urząd Gminy a faktura dokumentująca wydatki związane z budową sali gimnastycznej z salami dydaktycznymi wystawiona została na Gminę, która nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl