IBPP1/443-508/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-508/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 11 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń finansowanych przez jednostki samorządowe w całości ze środków publicznych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń finansowanych przez jednostki samorządowe w całości ze środków publicznych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c).

Wniosek został przekazany do tut. organu do załatwienia zgodnie z właściwością przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy przy piśmie znak: ITPP2/071-4/11/AF z dnia 14 marca 2011 r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 kwietnia 2011 r. znak: IBPP1/443-508/11/KW oraz pismem z dnia 11 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. działalność szkoleniowa (akt założycielski spółki z dnia 16 czerwca 2001 r. 7 - pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane PKD 80.42.Z). Od 1 stycznia 2011 r. w wyniku nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegają już zwolnieniu. W art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, że zwolnieniu z podatku od towarów i usług, podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 c). Finansowane w całości ze środków publicznych.

Wnioskodawca organizuje szkolenia dla pracowników różnych jednostek samorządowych (np. urząd gminy; w roku 2010 Wnioskodawca przeprowadził m.in. szkolenie z zamówień publicznych). Urzędy informują Wnioskodawcę, że szkolenie finansowane jest ze środków publicznych (informacja zawarta w oświadczeniu). Uczestnik szkolenia otrzymuje certyfikat potwierdzający obecność na szkoleniu oraz zakres przekazanej wiedzy. Do 31 grudnia 2010 r. szkolenia o podobnym charakterze były zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. W wyniku nowelizacji ustawy z dniem 1 stycznia 2011 r. usługi szkoleniowe podlegają opodatkowaniu stawką 23%, natomiast przy zakupach związanych z działalnością szkoleniową VAT naliczony podlega odliczeniu (w przypadkach przewidzianych ustawą).

W uzupełnieniu z dnia 26 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT od 15 grudnia 2000 r.

2.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty.

3.

Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

4.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę są realizowane zgodnie z ogólnie obowiązującymi standardami ich prowadzenia, tzn. są prowadzone w formule wykładowo warsztatowej (w zależności od tematyki).

5.

Szkolenia Wnioskodawcy nie są objęte akredytacją.

6.

Organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia są szkoleniami przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 177/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Kwestia finansowania szkoleń, w zależności od podmiotu biorącego w nim udział, przedstawia się następująco:

* dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków obrotowych jednostki (nie są finansowane ze środków publicznych);

* dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków publicznych (w całości lub co najmniej w 70% dofinansowane ze środków unijnych w ramach realizowanego projektu unijnego);

* dla jednostek administracji, samorządu terytorialnego, jednostek objętych systemem oświaty w formie zamkniętej (pozyskane w ramach przetargu) finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych;

* dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych);

* dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że nie każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych).

7.

Wnioskodawca organizuje mi. in. szkolenia dla pracowników różnych jednostek administracji, samorządu terytorialnego, jednostek objętych systemem oświaty (Szkoły Wyższe, licea itp.) z zakresu Zamówień Publicznych, Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Finansów i szkolenia miękkie. Zakres obowiązków osób uczestniczących szkoleniu jest powiązany z tematyką szkolenia w którym uczestniczą.

Wnioskodawca organizuje również szkolenia "zamknięte" na zlecenie np. Urzędu Pracy, MOPS, GOPS, PCPR dla bezrobotnych a także dla pracowników ww. jednostek. Przykładowo: Spawanie metodą MIG, Sprzedawca z obsługa kasy fiskalnej, ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Fundusz alimentacyjny, negocjacje i mediacje rodzinne. Profesjonalny pośrednik pracy. Funkcjonowanie Centrum Aktywizacji Zawodowej i szkolenia miękkie.

Dodatkowo Wnioskodawca organizuje szkolenia dla przedsiębiorstw tematyka jest uzależniona od ich potrzeb.

8.

Wnioskodawca organizuje szkolenia w formie wykładów lub warsztatów. Najczęściej organizuje szkolenia dostosowane do specyfiki jednostek biorących udział w szkoleniu. Są to szkolenia ukierunkowane na zdobycie i pogłębienie wiedzy przez uczestników.

9.

Osoby biorące udział w szkoleniach Wnioskodawcy wykorzystują nabytą wiedzę na stanowisku, które aktualnie wykonują lub mają objąć w najbliższej przyszłości (szkolenia zawodowe - szkolenia od podstaw). Po szkoleniu uczestnicy będą mogli wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce.

10.

Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia. Jest to również nauczanie mające na celu uzyskanie (lub uaktualnienie) wiedzy do celów zawodowych.

W uzupełnieniu z dnia 11 maja 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnia, że wymienione w pkt 6 podmioty biorące udział w organizowanych przez Wnioskodawcę szkoleniach wg sposobu finansowania:

* dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków obrotowych jednostki (nie są finansowane ze środków publicznych); ww. opisany przypadek nie dotyczy wniosku o wydanie interpretacji.

* dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków publicznych (w całości lub co najmniej w 70% dofinansowane ze środków unijnych w ramach realizowanego projektu unijnego); Firmy zlecają Wnioskodawcy organizacją szkoleń, które są organizowane w ramach pozyskanego przez nie projektu unijnego. Same piszą wniosek, otrzymują środki z instytucji finansującej następnie wybierają firmę realizującą usługi (w drodze przetargu). Informują Wnioskodawcę na piśmie o źródle finansowania.

* dla jednostek administracji, samorządu terytorialnego, jednostek objętych systemem oświaty w formie zamkniętej (pozyskane w ramach przetargu) finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych;

* dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych);

* dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że nie każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń finansowanych przez jednostki samorządowe w całości ze środków publicznych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c.

Zdaniem Wnioskodawcy, składając ww. wniosek Wnioskodawca uważał, że "świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń finansowane przez uczestników ze środków publicznych, nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c), ponieważ nie są to usługi kształcenia zawodowego (lub przekwalifikowania zawodowego) zatem są to usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług w stawce 23%".

Kierując uzupełnienie do ww. wniosku (pismo z dnia 26 kwietnia 2011 r.) w pkt 6 przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 177/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zatem Wnioskodawca uważa, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń dla pracowników różnych jednostek samorządowych finansowane ze środków publicznych w całości lub w co najmniej w 70% mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c), ponieważ są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 maja 2011 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L NR 347, s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę są realizowane zgodnie z ogólnie obowiązującymi standardami ich prowadzenia, tzn. są prowadzone w formule wykładowo warsztatowej (w zależności od tematyki). Szkolenia nie są objęte akredytacją.

Wnioskodawca organizuje szkolenia dla pracowników różnych jednostek samorządowych (np. urząd gminy; w roku 2010 Wnioskodawca przeprowadził m.in. szkolenie z zamówień publicznych). Urzędy informują Wnioskodawcę, że szkolenie finansowane jest ze środków publicznych (informacja zawarta w oświadczeniu). Uczestnik szkolenia otrzymuje certyfikat potwierdzający obecność na szkoleniu oraz zakres przekazanej wiedzy.

Organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia są szkoleniami przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Kwestia finansowania szkoleń, w zależności od podmiotu biorącego w nim udział, przedstawia się następująco:

* dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków publicznych (w całości lub co najmniej w 70% dofinansowane ze środków unijnych w ramach realizowanego projektu unijnego); Firmy zlecają Wnioskodawcy organizacją szkoleń, które są organizowane w ramach pozyskanego przez nie projektu unijnego. Same piszą wniosek, otrzymują środki z instytucji finansującej następnie wybierają firmę realizującą usługi (w drodze przetargu). Informują Wnioskodawcę na piśmie o źródle finansowania.

* dla jednostek administracji, samorządu terytorialnego, jednostek objętych systemem oświaty w formie zamkniętej (pozyskane w ramach przetargu) finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych;

* dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych);

* dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że nie każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych).

Wnioskodawca organizuje również szkolenia "zamknięte" na zlecenie np. Urzędu Pracy, MOPS, GOPS, PCPR dla bezrobotnych a także dla pracowników ww. jednostek. Przykładowo: Spawanie metodą MIG, Sprzedawca z obsługa kasy fiskalnej, ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Fundusz alimentacyjny, negocjacje i mediacje rodzinne. Profesjonalny pośrednik pracy. Funkcjonowanie Centrum Aktywizacji Zawodowej i szkolenia miękkie.

Dodatkowo Wnioskodawca organizuje szkolenia dla przedsiębiorstw tematyka jest uzależniona od ich potrzeb.

Wnioskodawca organizuje szkolenia w formie wykładów lub warsztatów. Najczęściej organizuje szkolenia dostosowane do specyfiki jednostek biorących udział w szkoleniu. Są to szkolenia ukierunkowane na zdobycie i pogłębienie wiedzy przez uczestników. Osoby biorące udział w szkoleniach Wnioskodawcy wykorzystują nabytą wiedzę na stanowisku, które aktualnie wykonują lub mają objąć w najbliższej przyszłości (szkolenia zawodowe - szkolenia od podstaw). Po szkoleniu uczestnicy będą mogli wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia. Jest to również nauczanie mające na celu uzyskanie (lub uaktualnienie) wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Wnioskodawca nie jest również uczelnią ani jednostką naukową czy badawczo-rozwojową. Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę dostosowane są najczęściej do specyfiki jednostek biorących udział w szkoleniu. Są to szkolenia ukierunkowane na zdobycie i pogłębienie wiedzy przez uczestników. Osoby biorące udział w szkoleniach wykorzystują nabytą wiedzę na stanowisku, które aktualnie wykonują lub mają objąć w najbliższej przyszłości (szkolenia zawodowe - szkolenia od podstaw). Po szkoleniu uczestnicy będą mogli wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia. Jest to również nauczanie mające na celu uzyskanie (lub uaktualnienie) wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca wskazał również we wniosku, że organizowane szkolenia są realizowane zgodnie z ogólnie obowiązującymi standardami ich prowadzenia, tzn. są prowadzone w formule wykładowo warsztatowej (w zależności od tematyki). Szkolenia nie są objęte akredytacją. Usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz finansowane są następująco:

* dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków publicznych (w całości lub co najmniej w 70% dofinansowane ze środków unijnych w ramach realizowanego projektu unijnego); Firmy zlecają Wnioskodawcy organizacją szkoleń, które są organizowane w ramach pozyskanego przez nie projektu unijnego. Same piszą wniosek, otrzymują środki z instytucji finansującej następnie wybierają firmę realizującą usługi (w drodze przetargu). Informują Wnioskodawcę na piśmie o źródle finansowania.

* dla jednostek administracji, samorządu terytorialnego, jednostek objętych systemem oświaty w formie zamkniętej (pozyskane w ramach przetargu) finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych;

* dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych);

* dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że nie każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych).

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT w części dotyczącej świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Ponadto w sytuacji gdy wskazane przez Wnioskodawcę usługi są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych zastosowanie znajdzie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że usługi szkoleniowe dla pracowników różnych jednostek samorządowych finansowane ze środków publicznych w całości lub w co najmniej 70% mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) należy uznać za prawidłowe, jednak należy zauważyć, że w przypadku usług finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych zastosowanie znajdzie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Powyższe zwolnienie nie będzie miało zastosowania do usług szkoleniowych świadczonych na rzecz uczestników nie posiadajacych dofinansowania ze środków publicznych w całości lub w co najmniej 70%.

Ponadto niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że Wnioskodawca jest głównym wykonawcą usług szkoleniowych finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl