IBPP1/443-50/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-50/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowadzonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowadzonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca. 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

* usług edukacyjnych - szkoleń z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) dla pracowników i pracodawców,

* doradztwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP).

Usługi te Wnioskodawca wykonuje w niezmienionym zakresie tylko dla podmiotów gospodarczych (zakładów pracy) od 1994 r. do dnia dzisiejszego.

Od początku tj. 1994 r. Wnioskodawca ma w systemie zarejestrowanej działalności REGON m.in. następujące cechy, rodzaj działalności wg EKD:

* podstawowej - 804255 - Kursy zawodowe,

* drugorzędnej - 7414 - Doradztwo w zakresie działalności związanej z prowadzeniem interesów i zarządzania.

Później, po zmianach przepisów i kodów, rodzaj przeważającej działalności:

* (wg PKD 2004) - 8042B - Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia gdzie indziej niesklasyfikowane,

* (wg PKD 2007) - 8559B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Przez cały ten czas usługi edukacyjne tego rodzaju były zwolnione przedmiotowo z podatku VAT na mocy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (ostatnia obowiązująca ustawa od 2004 r. załącznik nr 4 poz. 7, tj. ex 80 - usługi w zakresie edukacji).

W obowiązującej obecnie od 1 stycznia 2011 r. nowelizacji ustawy o VAT zlikwidowano wcześniej obowiązujący załącznik nr 4, a wykaz usług zwolnionych od podatku przeniesiono do treści ustawy. Nowe brzmienie przepisów regulujących kwestie zwolnień przedmiotowych z podatku VAT usług edukacyjnych w formie prowadzonej przez Wnioskodawcę ujęte są w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a). Aby je spełnić muszą zostać rozstrzygnięte i wyjaśnione dwie kwestie, a mianowicie: czy usługi edukacyjne dot. szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) stanowią kształcenie zawodowe i czy usługi te prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Odrębne przepisy regulujące (w sposób precyzyjny) świadczenie takich usług istnieją, są to:

* Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. z późn. zmianami - Kodeks pracy dział X rozdz. VIII art. 237 znaczniki 2-5 oraz art. 211 ust. 1.

* Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).

* Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 października 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2007 r. Nr 196, poz. 1420).

Po nowelizacji nie ma tu już odwołania do przepisów o systemie oświaty (jak wcześniej). Nowela definiuje pojęcie jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność szkoleniową w dziedzinie BHP, może nią być m.in. osoba prawna lub fizyczna prowadząca działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o działalności gospodarczej. Ww. przepisy określają dokładnie: szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie BHP, zakres szkolenia, wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, sposoby dokumentowania szkolenia i wiele innych zagadnień związanych z ich prowadzeniem.

Wnioskodawca w chwili obecnej nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi edukacyjne (szkolenia w dziedzinie BHP) Wnioskodawca prowadzi i prowadzić będzie wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi edukacyjne dotyczące prowadzenia obowiązkowych szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) dla pracowników i pracodawców można uznać za kształcenie zawodowe i z uwagi na fakt, że istnieją odrębne przepisy określające w jakich formach i na jakich zasadach usługi te (szkolenia) mają być prowadzone, Wnioskodawca może nadal korzystać na podstawie zapisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.) ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT w tym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenie pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) stanowi kształcenie zawodowe. Wszystkie bowiem obowiązki pracownika ujęte w kodeksie pracy są obowiązkami zawodowymi pracownika. Do takich obowiązków należą szkolenia w dziedzinie BHP. Celem ich jest uzyskanie przez pracowników wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu bezpiecznego wykonywania każdej pracy zawodowej. Szkolenia takie stanowią zatem kształcenie zawodowe, gdyż służą realizacji obowiązków zawodowych każdego pracownika w każdym procesie pracy. Bez takiego szkolenia nie można zatrudnić żadnego pracownika. Nie istnieje jedna ogólna definicja kształcenia zawodowego. Istnieją różne formy i rodzaje takiego kształcenia ale wszystkie one mieszczą się w jednym ogólnym pojęciu - kształcenie zawodowe, tak też Wnioskodawca rozumie zapis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.), że nie chodzi tutaj o jakiś jeden rodzaj lub formę kształcenia zawodowego (np. związany z uzyskaniem jakiegoś zawodu) bo musiałoby to być wtedy tak zapisane w ustawie. Zapis jest jednak ogólny i brzmi - kształcenie zawodowe, czyli zawiera w sobie wszystkie formy i rodzaje takiego kształcenia.

Istnieją również odrębne (od ustawy o podatku VAT) przepisy określające dokładnie szczegółowe formy i zasady szkolenia w dziedzinie BHP (Wnioskodawca podał je w pkt 54 niniejszego wniosku).

Zatem warunki określone w ustawie są spełnione i zgodnie z zapisami art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) usługi te powinny być przedmiotowo zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu zawartego we wniosku z dnia 9 stycznia 2011 r. wynika, że Wnioskodawca w chwili obecnej nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi edukacyjne (szkolenia w dziedzinie BHP) Wnioskodawca prowadzi i prowadzić będzie wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące działalności gospodarczej.

Analizując zatem przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Jednocześnie z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W ocenie tut. organu szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy mogą dotyczyć pracodawcy, pracowników służby bhp, innych pracowników oraz instruktorów i wykładowców tematyki bhp. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy adresowane do pracodawcy, pracowników służb bhp, instruktorów i wykładowców tematyki bhp są usługami kształcenia zawodowego. Przedmiotowe szkolenia są usługami kształcenia zawodowego również wówczas, gdy dotyczą pracowników pracodawcy niebędących służbą bhp, mają one bowiem na celu zapewnienie uczestnikom poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do podjęcia i wykonywania pracy w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy.

Znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy. Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy szkolenia, w tym przekazać mu informacje i instrukcje dotyczące zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy. Obowiązek przeszkolenia podwładnych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy nałożony został na pracodawcę ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2373 § 1 Kodeksu pracy, nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ponadto zgodnie z art. 211 pkt 1 Kodeksu pracy przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym.

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860), które określa:

1.

szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,

2.

zakres szkolenia,

3.

wymagania dotyczące treści i realizacji szkolenia,

4.

sposób dokumentowania szkolenia oraz

5.

przypadki, w których pracodawcy i pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia.

Zgodnie z § 1a pkt 2 lit. e) cytowanego wyżej rozporządzenia, przez jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy rozumie się osobę prawną lub fizyczną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia szkolenie zapewnia uczestnikom:

1.

zaznajomienie się z czynnikami środowiska pracy mogącymi powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracowników podczas pracy oraz z odpowiednimi środkami i działaniami zapobiegawczymi;

2.

poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy w zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy, a także związanych z pracą obowiązków i odpowiedzialności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;

3.

nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób, postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz udzielania pomocy osobie, która uległa wypadkowi.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 rozporządzenia szkolenie może być organizowane przez pracodawców lub przez jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, które zostały sprecyzowane w § 1a pkt 2 rozporządzenia, czyli m.in. osoby prawne lub fizyczne prowadzące działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, które na zlecenie pracodawcy prowadzą działalność szkoleniową w dziedzinie BHP.

Szkolenie jest prowadzone jako szkolenie wstępne i szkolenie okresowe (§ 6 rozporządzenia).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność gospodarczą w zakresie: usług edukacyjnych - szkoleń z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) dla pracowników i pracodawców.

Usługi te Wnioskodawca wykonuje w niezmienionym zakresie tylko dla podmiotów gospodarczych (zakładów pracy) od 1994 r. do dnia dzisiejszego.

Usługi edukacyjne dot. szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Odrębne przepisy regulujące (w sposób precyzyjny) świadczenie takich usług istnieją, są to:

* Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. z późn. zmianami - Kodeks pracy dział X rozdz. VIII art. 237 znaczniki 2-5 oraz art. 211 ust. 1.

* Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).

* Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 października 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2007 r. Nr 196, poz. 1420).

Ww. przepisy określają dokładnie: szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie BHP, zakres szkolenia, wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, sposoby dokumentowania szkolenia i wiele innych zagadnień związanych z ich prowadzeniem.

Zdaniem Wnioskodawcy szkolenie pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) stanowi kształcenie zawodowe. Wszystkie bowiem obowiązki pracownika ujęte w kodeksie pracy są obowiązkami zawodowymi pracownika. Do takich obowiązków należą szkolenia w dziedzinie BHP. Celem ich jest uzyskanie przez pracowników wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu bezpiecznego wykonywania każdej pracy zawodowej. Szkolenia takie stanowią zatem kształcenie zawodowe, gdyż służą realizacji obowiązków zawodowych każdego pracownika w każdym procesie pracy. Bez takiego szkolenia nie można zatrudnić żadnego pracownika.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Przedmiotem szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest poznanie czynników środowiska pracy które mogą powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracownika, poznanie przepisów i zasad bhp w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy na określonym stanowisku, nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. usługi szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy świadczone przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo zauważa się, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradztwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP), gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie przedstawił opisu stanu faktycznego, nie zadał pytania jak również nie przedstawił własnego stanowiska w sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl