IBPP1/443-494/07/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-494/07/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy S., przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej dla miejscowości K. i P. w Gminie S." współfinansowaną ze środków unijnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej dla miejscowości K. i P. w Gminie S." współfinansowaną ze środków unijnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina w latach 2006-2007 zrealizowała inwestycję pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej dla miejscowości K. i P. w Gminie S." współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ramach Priorytetu 1. Należności za faktury dokumentujące wydatki z tym związane regulowane były przez Gminę w kwotach brutto. Gmina nie pomniejszała podatku należnego o podatek naliczony wynikający z ww. faktur ze względu na fakt, iż po zakończonej inwestycji zrealizowana kanalizacja wraz z urządzeniami miała zostać przekazana do utrzymania i administrowania przez miejscowy Zakład Komunalny Sp. z o.o.

Wnioskodawca wskazał, iż w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W związku z powyższym Gmina nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT przy nabyciu towarów i usług służących realizacji przedmiotowej inwestycji. Gmina nie może też zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu ze względu na art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 o podatku dochodowym. W związku z tym podatek VAT został zaliczony do wydatków kwalifikowanych związanych z budową kanału sanitarnego.

Po zakończonej inwestycji przekazanie kanalizacji dla Zakładu Komunalnego Sp. z o.o. nastąpiło na podstawie umowy dzierżawy, z tytułu której Gmina otrzymuje czynsz dzierżawny. Z chwilą przekazania wszelkie koszty utrzymania i eksploatacji kanalizacji ponosi Dzierżawca, jak też pożytki z tego tytułu otrzymuje Dzierżawca w postaci dochodów za odprowadzanie ścieków. Gmina jest płatnikiem podatku VAT wyłącznie od wykonywanej czynności cywilnoprawnej (umowy dzierżawy).

Wartość projektu opiewa na kwotę XXX zł brutto, w tym podatek VAT XXX zł. Natomiast dochód Gminy z tytułu dzierżawy wynosi XXX zł brutto rocznie, w tym 22% podatku VAT XXX zł, która to kwota jest odprowadzana do Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach VAT w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie S.".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw do odliczenia podatku VAT, którego wysokość została zaliczona do wydatków kwalifikowanych, ponieważ Gmina nie będzie dokonywać sprzedaży opodatkowanej związanej ze zrealizowanym projektem tj. nie będzie otrzymywać dochodów z tytułu odprowadzania ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała projekt pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej dla miejscowości K. i P. w Gminie S." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ramach Priorytetu 1. Po zakończonej inwestycji kanalizacja została przekazana Zakładowi Komunalnemu sp. z o.o. na podstawie umowy dzierżawy, z tytułu której Gmina otrzymuje czynsz dzierżawny. Z chwilą przekazania wszelkie koszty utrzymania i eksploatacji ponosi Dzierżawca, jak też pożytki z tego tytułu otrzymuje Dzierżawca w postaci dochodów za odprowadzanie ścieków. Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu wykonywanej czynności cywilnoprawnej (umowy dzierżawy).

W świetle powyższego Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie korzysta ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności są wykonywane na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.

Stwierdzić zatem należy, iż Gminie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji z uwagi na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem dochodów z tytułu dzierżawy sieci kanalizacyjnej).

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Podsumowując w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl