IBPP1/443-489/13/KJ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-489/13/KJ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz na podstawie Statutu Stowarzyszenia. Celem działalności Stowarzyszenia jest: 1) upowszechnianie i promowanie turystyki konnej, pieszej i rowerowej, agroturystyki, rekreacji oraz hipoterapii, 2) krzewienie i upowszechnianie turystyki kwalifikowanej, 3) promowanie konia jako zwierzęcia wysoce użytkowego w gospodarstwach agroturystycznych oraz w turystyce konnej, 4) rozpowszechnianie wiedzy o koniu, o turystyce pieszej i konnej, przyrodzie oraz historii Polski i regionu, 5) dbanie o przyrodę i ochronę środowiska poprzez monitorowanie szlaków turystycznych, 6) upowszechnianie turystyki rekreacji i sportu wśród dorosłych, dzieci i młodzieży, 7) rozwijanie nauki, kultury, przeciwdziałanie patologiom społecznym poprzez sport i rekreację, 8) promowanie udziału organizacji pozarządowych w budowie społeczeństwa obywatelskiego, 9) wspieranie społecznej aktywności obywateli oraz integracja środowisk lokalnych poprzez upowszechniania kultury fizycznej, sportu i rekreacji, 10) popularyzacja wszelkich przejawów aktywności ruchowej ze szczególnym uwzględnieniem sportów alternatywnych, rekreacji ruchowej i aktywnej turystyki, między innymi w takich dziedzinach jak jeździectwo konne, powożenie zaprzęgami konnymi, turystyka piesza, w tym nordic walking, wszelkie formy sportów rowerowych, narciarstwo rekreacyjne, itp., 11) wspieranie rozwoju sportów alternatywnych, rekreacji ruchowej i aktywnej turystyki, a w szczególności: inicjowanie i kreowanie działań społecznych i gospodarczych w dziedzinie aktywnego wypoczynku, inicjowania, opiniowania i wspomagania planów rozwoju oraz powstawania i modernizacji infrastruktury sportowej, rekreacyjnej i turystycznej, 12) integracja środowisk i osób w zakresie rozwoju sportów alternatywnych, rekreacji ruchowej i aktywnej turystyki, 13) prowadzenie zorganizowanych form wypoczynku dla dzieci, młodzieży i dorosłych (obozy wypoczynkowe, obozy treningowe, zielone szkoły, kolonie letnie i zimowe, szkolenia, wycieczki, itp.), 14) aktywizacja dorosłych, dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem społeczności wiejskich do działań na rzecz aktywnych form spędzania czasu, 15) ułatwianie dostępu dla społeczności wiejskich, w tym szczególnie dzieciom i młodzieży do alternatywnych form rekreacji, które często leżą poza ich zasięgiem organizacyjnym i finansowym, poprzez: pomoc organizacyjną, pomoc w pozyskiwaniu źródeł finansowania, kształcenie, edukację i szkolenia, 16) propagowanie i rozwój integracyjnych form sportu, rekreacji ruchowej, turystyki, kierowane do każdego odbiorcy bez względu na wiek, płeć, wykształcenie, status społeczny i ekonomiczny, 17) integrowanie organizacji pozarządowych - promowanie współdziałania i współdziałanie z samorządem terytorialnym, 18) aktywne włączanie się do poprawy jakości infrastruktury technicznej i powodującej poprawę jakości życia mieszkańców, 19) działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami, 20) promocja zdrowia i zdrowego stylu życia, 21) szeroko rozumiana działalność kulturalna, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury, 22) edukacja i upowszechnianie wiedzy o środowisku, kulturze i sporcie wśród dorosłych, dzieci, młodzieży.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

Organizacja amatorskich imprez sportowych z udziałem koni oraz organizacja czasu wolnego dzieciom, młodzieży i dorosłym.

2.

Organizowanie zajęć z zakresu kultury fizycznej i sportu

3.

Organizowanie imprez o charakterze publicznym, upowszechniających aktywną turystykę i uprawianie sportów alternatywnych, w szczególności pokazów jeździectwa i powożenia oraz integrujących inne formy uprawiania sportów i aktywnej turystyki, a także czynne uczestnictwo w tego rodzaju imprezach.

4.

Wytyczanie, znakowanie i utrzymywanie w dobrym stanie szlaków turystyki konnej, pieszej i rowerowej, w szczególności baz noclegowych, miejsc postojowych oraz baz żywieniowych dla zwierząt, a także schronisk dla turystów pieszych i rowerowych.

5.

Szkolenie i dobór zwierząt dla potrzeb turystyki konnej, agroturystyki i rekreacji

6.

Tworzenie i prowadzenie różnych sekcji promujących aktywne spędzanie wolnego czasu, w szczególności, sekcję jeździectwa konnego, nordic walking, sekcje rowerową, itp.

7.

Organizowanie wypoczynku dla dzieci, młodzieży i dorosłych ze szczególnym uwzględnieniem nauki jazdy konnej, wycieczek pieszych (nordic walking) i rowerowych

8.

Organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży z terenów wiejskich oraz ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym.

9.

Organizowanie szkoleń i kursów i konferencji.

10.

Wydawanie czasopism, informatorów, materiałów szkoleniowych, materiałów propagujących dorobek twórczy oraz prowadzenie wszelkiej innej działalności wydawniczej.

11.

Organizacje krajowej i zagranicznej wymiany doświadczeń, prowadzenie współpracy z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami o pokrewnych zadania statutowych.

12.

Promocja zdrowego stylu życia w celu poprawy kondycji fizycznej, oraz organizacja zajęć sportowych i rekreacyjnych.

13.

Wszelkie inne formy działania dozwolone prawem, a sprzyjające realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.

14.

Udział w projektach i ich wspieranie, które realizowane są przez lokalne instytucje samorządowe, również te które korzystają ze wsparcia Unii Europejskiej.

15.

Pomoc w organizowaniu lokalnych imprez kulturalnych oraz kultywowanie tradycji regionu działania Stowarzyszenia.

16.

Współpraca z władzami samorządowymi, środkami masowego przekazu oraz osobistościami życia publicznego, zainteresowanymi rozwojem społeczeństwa obywatelskiego.

17.

Prowadzenie działalności informacyjnej, promocyjnej, szkoleniowej, służącej realizacji celów statutowych.

18.

Pozyskiwanie środków z funduszy unijnych i innych źródeł na rzez rozwoju lokalnej społeczności.

Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Wnioskodawcy służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Przedmiotem działalności gospodarczej jest: -) chów i hodowla koni i pozostałych zwierząt koniowatych (PKD - 01.43.Z), -) chów i hodowla pozostałych zwierząt (PKD - 01.49.Z), -) działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich (PKD - 01.62.Z), -) obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD - 55.20.Z), -) restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (PKD - 56.10.A), -) pozostała działalność wydawnicza (PKD - 58.19.Z), -) działalność agencji reklamowych (PKD - 73.11.Z), -) pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach (PKD 73.12.Z), -) działalność fotograficzna (PKD - 74.20.Z), -) działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD - 82.30.Z), -) pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD - 85.51.Z), - pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD - 85.59.B), -) działalność klubów sportowych, w tym organizacja zajęć sportowych, organizacja i udział w zawodach sportowych, systematyczne prowadzenie treningów (PKD - 93.12.Z), -) pozostała działalność związana ze sportem, w tym organizowanie wypoczynku letniego i zimowego, obozów sportowych (PKD - 93.19.Z), -) pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD - 93.29.Z), -) pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD - 47.99.Z).

Wnioskodawca zrealizował w sierpniu 2012 r. operację w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnej Strategu Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Zrealizowana operacja dotyczyła zorganizowania rajdu konnego oraz amatorskiego pokazu konnych skoków przez przeszkody i amatorskich zawodów w powożeniu zaprzęgami parokonnymi. Na realizację tej operacji poniesiono wydatki kwalifikowane na zakup niezbędnych usług oraz materiałów promocyjnych i nagród dla uczestników. Wydatki dokumentowane były fakturami VAT oraz rachunkami w przypadku, gdy usługodawca nie był czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zawiązał się w 2011 r., a zarejestrowany został w Sądzie Rejestrowym i Urzędzie Skarbowym w 2012 r., co oznacza, że w 2011 r. nie wykonywał żadnej działalności. Za cały 2012 r. Wnioskodawca osiągnął przychody w ogólnej wysokości 25.474 zł, w tym z działalności statutowej nieodpłatnej w kwocie 19.459 zł oraz z statutowej działalności gospodarczej w kwocie 6.015 zł (działalność gospodarcza to jedynie udostępnienie miejsca reklamowego na stronie internetowej Wnioskodawcy). Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż wybrał zwolnienie podmiotowe z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W wyniku realizacji przedmiotowej operacji Wnioskodawca nie osiągnął, żadnych przychodów. Udział uczestników w organizowanej operacji był bezpłatny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca podlegający zwolnieniu podmiotowemu na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług posiada prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupami usług i towarów w ramach realizowanej operacji z działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 polegającej na organizacji rajdu konnego wraz z amatorskim pokazem skoków przez przeszkody i amatorskimi zawodami z powożeniu zaprzęgami parokonnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na status podatnika zwolnionego przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie posiada możliwości korzystania z odliczenia VAT naliczonego zawartego w zakupach usług i towarów związanych z realizacją operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r.) działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach oraz na podstawie Statutu Stowarzyszenia. Zawiązał się On w 2011 r., a zarejestrowany został w Sądzie Rejestrowym i Urzędzie Skarbowym w 2012 r., co oznacza, że w 2011 r. nie wykonywał żadnej działalności. Za cały 2012 r. Wnioskodawca osiągnął przychody w ogólnej wysokości 25.474 zł, w tym z działalności statutowej nieodpłatnej w kwocie 19.459 zł oraz z statutowej działalności gospodarczej w kwocie 6.015 zł (działalność gospodarcza to jedynie udostępnienie miejsca reklamowego na stronie internetowej Wnioskodawcy). Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż wybrał zwolnienie podmiotowe z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zrealizował w sierpniu 2012 r. operację w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnej Strategu Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Zrealizowana operacja dotyczyła zorganizowania rajdu konnego oraz amatorskiego pokazu konnych skoków przez przeszkody i amatorskich zawodów w powożeniu zaprzęgami parokonnymi. Na realizację tej operacji poniesiono wydatki kwalifikowane na zakup niezbędnych usług oraz materiałów promocyjnych i nagród dla uczestników. Wydatki dokumentowane były fakturami VAT oraz rachunkami w przypadku, gdy usługodawca nie był czynnym podatnikiem VAT. W wyniku realizacji przedmiotowej operacji Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów. Udział uczestników w organizowanej operacji był bezpłatny.

Jak wskazano w niniejszej interpretacji obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W sytuacji więc gdy Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż wybrał zwolnienie podmiotowe z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i poczynione zakupy towarów i usług, w celu realizowanej operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnej Strategu Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji operacji będącej przedmiotem zapytania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy dodać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwalifikacja wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności do działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT ani też kwestia prawa Wnioskodawcy do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystania nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl