IBPP1/443-478/08/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-478/08/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 19 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych robót budowlanych wykonywanych w budynkach o symbolu PKOB 1122 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych robót budowlanych wykonywanych w budynkach o symbolu PKOB 1122. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 czerwca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania usług budowlanych. Realizuje między innymi zadania inwestycyjne polegające na wybudowaniu budynków wielorodzinnych z garażami podziemnymi. Całość budynku zakwalifikowana jest w myśl art. 2 ust. 12 ustawy jako obiekt budownictwa mieszkaniowego (pomieszczenia użytkowe nie przekraczają 50% całej powierzchni budynku).

Spółka wykonuje także roboty dotyczące całego budynku: instalacje elektryczne, co., instalacje wentylacji mechanicznej, wykonanie elewacji, wykonanie balustrad wewnątrz i na zewnątrz, wykonanie dachu, układanie płytek, wykonanie tynków, malowanie wewnątrz budynku oraz wykonuje roboty budowlane dotyczące konkretnych pomieszczeń, np. dostawa i montaż drzwi i okien, wykonanie wylewek, dostarczenie i montaż drzwi garażowych i wjazdowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż budynek, w którym wykonywane są przedmiotowe usługi posiada symbol PKOB 1122 - budynki mieszkalne o 3-ch i więcej mieszkaniach. Ponadto Spółka nie jest producentem montowanych drzwi i okien, dokonuje montażu zakupionych okien i drzwi lub zleca montaż firmom podwykonawczym. Umowa zawarta na realizację robót dotyczy budynku jako całości, obejmuje generalne wykonawstwo całości budynku mieszkalnego.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT należy zastosować do robót budowlanych wykonywanych na opisanych obiektach gdzie oprócz mieszkań znajdują się lokale użytkowe (garaże).

Zdaniem Wnioskodawcy, roboty budowlane dotyczące m.in. instalacji elektrycznych, co. wentylacji mechanicznej, dostawy i montażu okien, docieplenia budynku, wykonania elewacji, wykonania balustrad wewnątrz i na zewnątrz, wykonania dachu, układania płytek, wykonania tynków, malowania wewnątrz - dotyczą budynku jako całości i Wnioskodawca stosuje stawkę 7% VAT, natomiast do robót które dotyczą garaży a nie budynku jako całości tj. dostawa i montaż drzwi garażowych i wjazdowych, wykonanie ścianek działowych w garażu, wykonanie posadzki w garażu Wnioskodawca stosuje stawkę 22% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12 lit. a) cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b) ww. ustawy nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c) ustawy).

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do robót polegających na budowie obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne polegające na wybudowaniu budynków wielorodzinnych z garażami podziemnymi oraz wykonuje roboty dotyczące całego budynku polegające na wykonaniu instalacji elektrycznych, co., instalacji wentylacji mechanicznej, wykonaniu elewacji, wykonaniu balustrad wewnątrz i na zewnątrz, wykonaniu dachu, układaniu płytek, wykonaniu tynków, malowaniu wewnątrz budynku oraz montażu drzwi i okien, wykonaniu wylewek, dostarczeniu i montażu drzwi garażowych i wjazdowych. Budynek, którego dotyczą wskazane roboty budowlane stanowi obiekt budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o VAT i został sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (grupa 112, klasa 1122). Całość budynku zakwalifikowana została w myśl art. 2 pkt 12 ustawy jako obiekt budownictwa mieszkaniowego (pomieszczenia użytkowe nie przekraczają 50% całej powierzchni budynku). Umowa zawarta na realizację robót dotyczy budynku jako całości, obejmuje generalne wykonawstwo całości budynku mieszkalnego.

Należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie) Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Zarówno towary jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2008 r., w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w zależności od tego, kto dokonuje montażu artykułów branży budowlanej, odpowiednio zakwalifikowana zostanie czynność przez niego wykonana, a w konsekwencji taka będzie dla tej czynności odpowiednia stawka podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności, również w zakresie klasyfikacji.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawnionym do dokonywania klasyfikacji towarów i usług według klasyfikacji statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane wykonywane na obiektach budownictwa mieszkaniowego (zgrupowane w dziale PKWiU 45) polegające na budowie budynków wielorodzinnych z garażami podziemnymi oraz wykonaniu w nim instalacji elektrycznych, co., instalacji wentylacji mechanicznej, wykonaniu elewacji, wykonaniu balustrad wewnątrz i na zewnątrz, wykonaniu dachu, układaniu płytek, wykonaniu tynków, malowaniu wewnątrz budynku oraz montażu drzwi i okien, wykonaniu wylewek, dostarczeniu i montażu drzwi garażowych i wjazdowych.

Budowane budynki posiadają część mieszkalną jak i część użytkową (garaże), które tworzą jedną bryłę architektoniczną. Świadczone ww. usługi dotyczą całego budynku jako budynku wielorodzinnego zakwalifikowanego w PKOB w dziale 11. Umowa zawarta na realizację robót obejmuje generalne wykonawstwo całości budynku mieszkalnego.

W świetle powyższego, jeżeli roboty budowlane, wykonywane przez Wnioskodawcę, dotyczą budynków mieszkalnych wielorodzinnych sklasyfikowanych w PKOB 11, w których znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak również pomieszczenia niemieszkalne stanowiące integralną część budynku mieszkalnego wielorodzinnego, to usługi te będą w całości opodatkowane preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w sytuacji, gdy usługi budowlane wykonywane będą wyłącznie w lokalach użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 to usługi te opodatkowane będą stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl