IBPP1/443-473/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-473/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy czynność wniesienia do spółki prawa handlowego aportu rzeczowego w postaci dokumentacji technicznej kanalizacji sanitarnej będzie opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23% oraz czy w przypadku opodatkowania czynności aportu istnieje możliwość dokonania odliczenia podatku VAT za wykonaną dokumentację - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. wpłynął ww wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy czynność wniesienia do spółki prawa handlowego aportu rzeczowego w postaci dokumentacji technicznej kanalizacji sanitarnej będzie opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23% oraz czy w przypadku opodatkowania czynności aportu istnieje możliwość dokonania odliczenia podatku VAT za wykonaną dokumentację. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP1/443-473/11/BM z dnia 28 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca jako Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji, utworzony został w 1991 r. w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych przez gminy. Z dniem ogłoszenia Statutu w Dzienniku Urzędowym Województwa Katowickiego Nr 10 z dnia 1 października 1991 r. na Wnioskodawcę przeszły prawa i obowiązki gmin uczestniczących w Związku w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Dla realizacji tych zadań Wnioskodawca powołał na bazie Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółkę prawa handlowego, w której od 1997 r. tj. od chwili utworzenia Spółki pod nazwą Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w W, Wnioskodawca jest jej jedynym udziałowcem. Na podstawie § 5 ust. 9 Statutu z dnia 12 listopada 1996 r. Wnioskodawca zlecił P Sp. z o.o. przeprowadzenie procedury przetargowej i wykonanie dokumentacji technicznej "Projekt kanalizacji sanitarnej w R, dzielnica G", "Projekt kanalizacji sanitarnej w gminie G, miejscowości T.". Koszty opracowania pokrył Wnioskodawca ze swojego budżetu i na dzień dzisiejszy jest właścicielem ww. projektów. Do planowanego w najbliższym czasie aportu Wnioskodawca chce włączyć również powyższą dokumentację obejmując jej równowartość w postaci udziałów. Dokumentacja opiewa na kwotę 1.246.718,00 zł łącznie z podatkiem VAT (22%).

Za wykonaną usługę P Sp. z o.o. wystawił Wnioskodawcy fakturę VAT, którą Wnioskodawca w całości zapłacił nie rozliczając naliczonego podatku VAT, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem tego podatku.

Od 1 kwietnia 2009 r. wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego stały się czynnościami opodatkowanymi VAT na ogólnych zasadach.

P Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W świetle powyższego Wnioskodawca dokonując przedmiotowej czynności prawnej (aportu dokumentacji technicznej) zobowiązany będzie do udokumentowania ww. czynności za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego, obliczonego według stawki podatku właściwej dla przedmiotowej transakcji.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż zakupiony projekt dokumentacji technicznej "Projekt kanalizacji sanitarnej w R, dzielnica G", "Projekt kanalizacji sanitarnej w gminie G, miejscowości T." został nabyty celem wykorzystywania do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. przekazanie aportem do spółki prawa handlowego. Przedmiotowy aport jest niezbędny spółce w celu wytworzenia środków trwałych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W przyszłości wytworzone środki trwałe będą służyć spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

* Czy z tytułu wniesienia do spółki prawa handlowego aportu rzeczowego w postaci dokumentacji technicznej kanalizacji sanitarnej Wnioskodawca zobowiązany będzie do opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 23%.

* Czy w przypadku opodatkowania czynności aportu istnieje możliwość dokonania odliczenia podatku VAT za wykonaną dokumentację zapłaconego w 2009 r. w deklaracji obejmującej planowany aport.

Zdaniem Wnioskodawcy, przytoczone wyżej przepisy i stan faktyczny wskazują, że Wnioskodawca będzie zobowiązany odprowadzić należny podatek VAT od wartości aportu rzeczowego w postaci dokumentacji kanalizacji sanitarnej, która jest niezbędna Spółce w celu przeprowadzenia inwestycji. Inwestycje te polegają na budowie kanalizacji sanitarnej w miejscowości T., Gmina G oraz w R, dzielnica G.

Od momentu wniesienia aportu Związek stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jako właściciel. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w ww. art. 7 ust. 1. Zatem wniesienie aportu rzeczowego w postaci dokumentacji technicznej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%. Pismem z dnia 9 maja 2011 (data wpływu 13 maja 2011 r.) Wnioskodawca dokonał uzupełnienia wniosku stwierdzając, że co do zasady, prawo do odliczenia VAT przysługuje podatnikom VAT, którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, rezygnując ze zwolnienia z VAT.

Wnioskodawca dokonał zakupów dokumentacji technicznej "Projekt kanalizacji sanitarnej w R, dzielnica G", "Projekt kanalizacji sanitarnej w gminie G, miejscowości T." jeszcze przed złożeniem dokumentu rejestracyjnego.

W ocenie wnioskodawcy obecnie powszechnie uznaje się, że istnieje możliwość odliczenia VAT z faktur wystawionych przed dniem rejestracji jeżeli tylko dokonany zakup związany będzie z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z wniesieniem aportu rzeczowego w postaci dokumentacji kanalizacji sanitarnej MZWiK (wnioskodawca) zostanie czynnym podatkiem podatku VAT (co zostało opisane we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego). Ponieważ jedynym sposobem odliczenia VAT jest złożenie deklaracji Wnioskodawca stwierdza, że powinien dopełnić warunku formalnego, jakim jest zarejestrowanie się na potrzeby VAT. Przed dokonaniem tej rejestracji Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do składania deklaracji VAT. Wnioskodawca powołuje interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 marca 2010 r. nr IBPP4/443-43/10/AZ gdzie stwierdzono, że" (...) prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u podatnika, o ile wykaże, że zakupy były związane z działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia podatku od momentu skorzystania z tego prawa. Realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika (...)"

Podstawowym terminem odliczenia podatku naliczonego jest miesiąc (kwartał), w którym otrzymano fakturę. Jednak w sytuacji kiedy nie dokonano tego odliczenia w tym terminie Wnioskodawca uważa, że może to zrobić w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Wynika to z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT. W przypadku Wnioskodawcy zdarzyło się tak, że nie dokonał odliczenia w żadnym z powyższych terminów. Wówczas - korzystając z możliwości jaki daje art. 86 ust. 13 ustawy o VAT - może tego dokonać poprzez sporządzenie korekty deklaracji za okresy w których przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia. Taka korekta może być dokonana nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami w rozumieniu ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto zatem generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, nie będące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Usługą jest także przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów w świetle art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych).

Gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sposób właściwy dla danego towaru.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Tworzenie spółek kapitałowych (spółek prawa handlowego) reguluje ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Udziały lub akcje w spółkach kapitałowych mogą być obejmowane między innymi w zamian za wkład niepieniężny (aport).

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że do planowanego w najbliższym czasie aportu Wnioskodawca chce włączyć dokumentację techniczną "Projekt kanalizacji sanitarnej w R, dzielnica G", "Projekt kanalizacji sanitarnej w gminie G, miejscowości T.". obejmując jej równowartość w postaci udziałów. Koszty opracowania ww projektów pokrył Wnioskodawca ze swojego budżetu i na dzień dzisiejszy jest właścicielem ww. projektów. Dokumentacja opiewa na kwotę 1.246.718,00 zł łącznie z podatkiem VAT (22%). P Sp. z o.o. wystawił Wnioskodawcy fakturę VAT, którą Wnioskodawca w całości zapłacił nie rozliczając naliczonego podatku VAT, gdyż nie jest czynnym podatnikiem tego podatku.

Uwzględniając przywołane regulacje prawne, wskazać należy, że wniesienie aportem "dokumentacji technicznej kanalizacji sanitarnej do spółki prawa handlowego stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług (w rozumieniu art. 8 ust. 1 w powiązaniu z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT)

Podstawowa stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ww ustawy o VAT wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 19 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) wprowadzono obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. zmiany dotyczące podstawowej stawki podatku VAT. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%

Natomiast możliwość skorzystania z prawa do odliczenia reguluje z kolei art. 86 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy zaznaczyć, iż stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z kolei art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć Naczelnikowi Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Naczelnik Urzędu Skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika zwolnionego" (art. 96 ust. 4 ustawy). Rejestracja następuje poprzez złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z chwilą uzyskania statusu "podatnika VAT czynnego" podmiot zyskuje prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

Z treści art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupu. Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, jednakże aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować dopiero w dniu złożenia rozliczenia (deklaracji) dla podatku od towarów i usług, ewentualnie deklaracji korygującej.

Należy podkreślić, iż jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Stwierdzić należy zatem, że ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi są lub będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o VAT). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie wniesienie aportem dokumentacji technicznej kanalizacji sanitarnej do Spółki z o.o. będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem VAT z momentem wniesienia aportu, natomiast nabycie dokumentacji technicznej (przedmiotu aportu) nastąpiło przed złożeniem dokumentu rejestracyjnego. Zatem Wnioskodawca, rejestrując się jako podatnik VAT czynny nabędzie prawo stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wydatek dokonany przed datą rejestracji.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dokumentującej nabycie usług związanych z realizacją projektu na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT. W tym miejscu należy zauważyć, iż Wnioskodawca może tego dokonać poprzez złożenie deklaracji za okresy, w których przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia. Odliczenie przez korektę deklaracji jest możliwe w sytuacji złożenia za dany okres deklaracji pierwotnej.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w konfrontacji z powoływanymi przepisami prowadzi do wniosku, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu i odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu dokumentacji technicznej należy uznać za prawidłowe.

Zauważa się iż, organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl