IBPP1/443-472/08/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-472/08/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 19 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "II etap rewaloryzacji zabytkowego dworku w B. (powiat O.)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "II etap rewaloryzacji zabytkowego dworku w B. (powiat O.)".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 15 listopada 2006 r. Wójt Gminy B. podpisał umowę o dofinansowanie Projektu pn.: "II etap rewaloryzacji zabytkowego dworku w B. (powiat O.)" współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa w kwocie 720.065,78 zł, co stanowi 30,16% wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu (w tym podatek VAT).Celem niniejszego Projektu było przystosowanie dworku do pełnienia współczesnych funkcji, a w szczególności funkcji obiektu użyteczności publicznej oraz miejsca świadczenia usług o charakterze komercyjnym, jak: zaplecze hotelowe, kawiarnia, punkty usługowe związane z turystyką, nauką języków obcych itp.

Gmina B., będąca zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jest końcowym beneficjentem pomocy, który realizując ww. inwestycję faktycznie i ostatecznie ponosi wydatki na towary i usługi, w tym podatek VAT zawarty w cenie zakupionych towarów i usług. Do dnia 15 marca 2008 r. inwestycja zostanie rozliczona i później przyjęta jako środek trwały w urządzeniach księgowych Gminy. Następnie protokołem PT środek trwały powstały z rozliczonej inwestycji zostanie przekazany nieodpłatnie w użytkowanie jednostce organizacyjnej gminy - Gminnemu Ośrodkowi Kultury w B.

GOK jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina B. Organizator zapewnia warunki działania i rozwoju GOK, w tym w szczególności środki do prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Celem działalności podstawowej GOK jest upowszechnianie kultury poprzez edukację kulturalną i tworzenie warunków dla aktywnego uczestnictwa w kulturze. GOK posiada osobowość prawną i jest odrębnym podmiotem prowadzącym samodzielnie gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków.GOK będzie wyłącznym zarządcą dworku i tylko on będzie realizował sprzedaż usług wynajmu powierzchni hotelowej, kawiarnianej, usługowej związanej z turystyką itp., z przeznaczeniem dochodów na działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina B. ma możliwość odzyskania podatku VAT od poniesionych nakładów inwestycyjnych na zadanie pn.: "II etap rewaloryzacji zabytkowego dworku w B. (powiat O.)" współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina B. realizująca inwestycję budowlaną w wyniku której powstanie środek trwały będący nieruchomością - dworek, następnie oddająca go swojej jednostce organizacyjnej, tj. Gminnemu Ośrodkowi Kultury w B. do bezpłatnego użytkowania wykonuje czynność niebędącą przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

A to z uwagi na to, iż zarówno:

1.

działaniem tym realizuje zadanie własne (zadanie publiczne) nałożone odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT - w związku z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym), czyli w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT, jak i

2.

wykonuje czynność nieodpłatnego świadczenia usług na cele związane z prowadzonym rodzajem działalności (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT), czyli przedmiotowo niepodlegającą podatkowi VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina B. nie posiada możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie zachodzi bezpośredni związek pomiędzy nabywanymi towarami i usługami ze sprzedażą opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie Gmina nie spełnia ww. warunku, ponieważ zarządcą dworku i podmiotem, który będzie pobierał opłaty od osób wynajmujących powierzchnie użytkowe dworku będzie GOK a nie Gmina.

Ponadto stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia. Reasumując należy stwierdzić, iż Gmina nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie stwierdzić należy, że jednostka samorządu terytorialnego taka jak gmina, jest innym niż organy władzy publicznej, uczestnikiem sektora finansów publicznych, zatem nie korzysta z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, jak również w zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 10 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Wnioskodawca realizował zadanie pn. "II etap rewaloryzacji zabytkowego dworku w B. (powiat O.)". Celem niniejszego projektu było przystosowanie dworku do pełnienia współczesnych funkcji, a w szczególności funkcji obiektu użyteczności publicznej oraz miejsca świadczenia usług o charakterze komercyjnym, jak: zaplecze hotelowe, kawiarnia, punkty usługowe związane z turystyką, nauką języków obcych itp.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, iż odnowiony zabytkowy dworek będzie służył prowadzeniu działalności kulturalnej oraz działalności usługowej w zakresie turystyki. Z wniosku wynika również, że po zakończeniu inwestycji dworek zostanie przekazany w nieodpłatnie użytkowanie jednostce organizacyjnej gminy - Gminnemu Ośrodkowi Kultury w B., który posiada osobowość prawną i prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jako odpłatne świadczenie usług na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT traktuje się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury, ochrony zabytków oraz turystyki, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania dworku podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Wobec powyższego, przekazanie przez Gminę dworku jednostce organizacyjnej gminy do bezpłatnego używania nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami - modernizacja dworku została zrealizowana w celu stworzenia miejsca do prowadzenia działalności kulturalnej oraz turystycznej. Tym samym nie została spełniona podstawowa przesłanka uprawniająca do korzystania z odliczenia podatku naliczonego, mianowicie brak jest związku w przedmiotowej sprawie pomiędzy poniesionymi wydatkami a czynnościami opodatkowanymi, nie będzie zatem przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu. A zatem brak również prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku w oparciu o ww. art. 87 ust. 1 ustawy.Ponadto nadmienić należy, iż w art. 88 ustawy o VAT ustawodawca wprowadził ograniczenia podstawowego prawa podatnika, jakim jest prawo do odliczenia podatku. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. I tak zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.Zatem, fakt zwolnienia od podatku dochodowego, który w treści wniosku wskazał Wnioskodawca nie stanowił przesłanki negatywnej ograniczającej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT związanych z realizacją projektu. Niemniej jednak jak już wskazano powyżej Wnioskodawca nie miał prawa do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego, bowiem mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania zawarte w § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i sług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl