IBPP1/443-470/07/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-470/07/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy R., przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę" dofinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez gminę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę" dofinansowanego ze środków unijnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina R. jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny od dnia 1 października 2003 r. W związku z umową nr XXX o dofinansowanie Projektu nr XXX - Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości) zawartą pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. zwanym "Instytucją Wdrażającą" a Gminą R. zwaną "Beneficjentem" - gminie przyznano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 2 ZPORR 2004 - 2006 dofinansowanie na realizację Projektu. Gmina R. na podstawie podpisanej umowy otrzymuje dofinansowanie w kwocie XXX zł.

Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji, pozyskanie doświadczeń zawodowych, wzrost poziomu zatrudnienia, pozyskanie zawodu pozarolniczego rolników oraz domowników wyłączeniem emerytów oraz osób zarejestrowanych jako bezrobotne poprzez subsydiowane zatrudnienie w zawodzie i na adekwatnych do nich stanowiskach pracy, np. piekarze/cukiernicy, mechanicy. Tworzenie nowych miejsc pracy ma na celu umożliwienie Beneficjentom Ostatecznym przekwalifikowania, uzyskania zatrudnienia poza rolnictwem, czy też znalezienie nowego zatrudnienia. Udział w projekcie pozwala na zatrudnienie Beneficjentów Ostatecznych przez okres 15 miesięcy w ramach subsydiowanego zatrudnienia oraz w sumie na okres min. 24 miesięcy, co stwarza możliwość uzyskania dodatkowych umiejętności lub doświadczenia, udokumentowanego świadectwem pracy w razie rozwiązania umowy o pracę lub dalszego zatrudnienia.

W ramach budżetu projektu, główną kategorię wydatków stanowią wydatki dotyczące Beneficjentów Ostatecznych tj. wynagrodzenia. Pozostałe koszty związane z realizacją projektu obejmują wynagrodzenia wraz z pochodnymi koordynatora projektu, administratora oraz specjalisty do spraw finansowych, promocję, koszty obsługi projektu (materiały biurowe, eksploatacyjne, a także zakup sprzętu komputerowego - drukarki i faksu), koszty prowadzenia stałego monitoringu potrzeb Beneficjentów Ostatecznych oraz ewaluacji projektu.

Wszystkie działania Gminy wykonywane na rzecz beneficjentów (np. promocja, monitoring) były świadczone nieodpłatnie. Zakupione mienie tj. sprzęt komputerowy i fax, w wyniku realizacji projektu nie jest i nie będzie wykorzystywane przez Gminę R. do wykonywanie czynności opodatkowanych, ani żadnych czynności, które służyłyby osiąganiu dochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego Projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trybie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo odliczenia podatku VAT, gdyż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Gminę R. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani żadnych czynności, które rodziłyby sprzedaż. Tak więc ani w chwili obecnej, ani w przyszłości nie będą osiągane przez Gminę R. z tego przedsięwzięcia żadne dochody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań realizuje projekt "Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę", którego podstawowym celem jest podniesienie kwalifikacji, pozyskanie doświadczeń zawodowych, wzrost poziomu zatrudnienia, pozyskanie zawodu pozarolniczego rolników oraz domowników wyłączeniem emerytów oraz osób zarejestrowanych jako bezrobotne poprzez subsydiowane zatrudnienie w zawodzie i na adekwatnych do nich stanowiskach pracy.

Zatem w świetle powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Wszystkie działania Gminy wykonywane na rzecz beneficjentów ostatecznych były świadczone nieodpłatnie. Zakupione w wyniku realizacji projektu mienie tj. sprzęt komputerowy i fax, nie jest i nie będzie wykorzystywane przez Gminę R. do wykonywania czynności opodatkowanych, ani żadnych czynności, które służyłyby osiąganiu dochodu.

Reasumując, nie istnieje możliwość obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie towarów i usług nabytych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu "Subsydiowane zatrudnienie szansą na nową pracę".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl