IBPP1/443-465/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-465/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 12 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT przy dostawie dla gminy/urzędu gminy samochodu pożarniczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT przy dostawie dla urzędu gminy/urzędu gminy samochodu pożarniczego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina/Urząd Gminy dokonuje zakupu używanego średniego samochodu pożarniczego dla jednostki ochrony przeciwpożarowej tj. Ochotniczej Straży Pożarnej w T. z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy kupnie samochodu pożarniczego dla jednostki ochrony przeciwpożarowej, udokumentowanej fakturą VAT, na której nabywcą będzie Gmina/Urząd Gminy, można zastosować stawkę VAT 7% w świetle art. 41 ust. 2 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na mocy art. 41 ust. 2 i 10 ww. ustawy w stosunku do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej stawka podatku od towarów i usług wynosi 7%.

Zdaniem Gminy/Urzędu Gminy zastosowanie stawki VAT 7% jest zasadne, albowiem nabycie dotyczy dostawy towaru:

* wymienionego w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług,

* dokonanego na terytorium kraju dla jednostki ochrony przeciwpożarowej,

* przeznaczona na cele ochrony przeciwpożarowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

W poz. 129 ww. załącznika wymieniono następujący sprzęt przewozowo-samochodowy:

1.

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2.

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy zawiera warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

2.

jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

3.

zakładowa straż pożarna,

4.

zakładowa służba ratownicza,

5.

gminna zawodowa straż pożarna,

6.

terenowa służba ratownicza,

7.

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

8.

ochotnicza straż pożarna,

9.

związek ochotniczych straży pożarnych,

10.

inne jednostki ratownicze.

Jeżeli zatem nabywcą będzie gmina/urząd gminy stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT) bez względu na cel w jakim podmiot zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Gmina/Urząd Gminy dokonuje zakupu używanego średniego samochodu pożarniczego dla jednostki ochrony przeciwpożarowej tj. Ochotniczej Straży Pożarnej w T. z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. Nabywcą samochodu pożarniczego dla jednostki ochrony przeciwpożarowej będzie Gmina/Urząd Gminy, co udokumentuje faktura VAT zakupu ww. samochodu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż jeśli dostawa samochodu pożarniczego (w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT) tzn. przeniesienie prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel, nastąpi dla Gminy/Urzędu Gminy, to właściwą stawką będzie stawka podstawowa 22%, gdyż nie zostaną spełnione warunki określone przez ustawodawcę dla zastosowania stawki preferencyjnej 7%, bowiem zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniem przyszłym dostawa towarów nie nastąpi dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja wydana jest wyłącznie w zakresie stawki podatku VAT przy dostawie samochodu pożarniczego dla Gminy/Urzędu Gminy. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych określonych w przepisach art. 14k-14 m Ordynacji podatkowej dla kontrahenta Wnioskodawcy tj. sprzedawcy towaru.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl