IBPP1/443-458/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-458/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 21 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń dla pracowników państwowej i samorządowej administracji drogowej oraz klientów z sektora prywatnego, finansowanych ze środków unijnych czy też innych środków o charakterze publicznym otrzymanych przez ich organizatora tj. Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń dla pracowników państwowej i samorządowej administracji drogowej oraz klientów z sektora prywatnego, finansowanych ze środków unijnych czy też innych środków o charakterze publicznym otrzymanych przez ich organizatora tj. Wnioskodawcę.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 maja 2011 r. oraz pismem z dnia 21 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (sp. z o.o.) organizuje dla pracowników państwowej i samorządowej administracji drogowej szkolenia z tematyki drogownictwa, ochrony środowiska.

Takie szkolenia umożliwiają pracownikom administracji drogowej uzyskanie informacji przydatnych w toku wykonywanej pracy. Podnoszą ich kwalifikacje w tym zakresie, uaktualniają wiedzę przydatną w związku z wykonywanym zawodem/branżą w której pracują.

Profil potencjalnego klienta może być różny tzn. mogą być to również klienci z sektora prywatnego lub klienci z sektora publicznego.

Każdorazowo zakres i tematyka szkolenia będzie dostosowywana do potrzeb klienta, tak aby informacje zdobyte w trakcie szkolenia miały przełożenie na codzienną pracę jego uczestników i posiadały walor kształcenia zawodowego. Nie wykluczone, że część szkoleń prowadzona będzie dla klientów chcących przekwalifikować się zawodowo.

Przeprowadzone przez Spółkę szkolenia zawsze będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem jego uczestników, tak aby uzupełnić lub "wyposażyć" ich w wiedzę lub umiejętności konieczne i przydatne w toku wykonywania danego zawodu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazuje, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 10 stycznia 2003 r. W zakresie "statutowej" działalności gospodarczej Wnioskodawca może również świadczyć usługi szkoleniowe. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą system oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia, nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Spółka będzie organizowała dla pracowników państwowej i samorządowej administracji drogowej oraz dla klientów z sektom prywatnego szkolenia z tematyki drogownictwa, ochrony środowiska. Takie szkolenia umożliwiają pracownikom administracji drogowej (państwowej i samorządowej) oraz pracownikom klientów z sektora prywatnego działającym w branży drogowej uzyskanie informacji przydatnych w toku wykonywanej pracy. Podnoszą ich kwalifikacje w tym zakresie, uaktualniają wiedzę przydatną w związku z wykonywanym zawodem/branżą w której pracują.

Przeprowadzone przez Spółkę szkolenia zawsze będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem jego uczestników, tak aby uzupełnić lub "wyposażyć" ich w wiedzę lub umiejętności konieczne i przydatne w toku wykonywania danego zawodu. Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Na szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę będą kierować uczestników pracodawcy. Powyższe szkolenia będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków pochodzących z dotacji unijnych czy też innych środków o charakterze publicznym otrzymanych przez ich organizatora tj. Wnioskodawcę. Wszystkie powyższe szkolenia będą przeprowadzane na identycznych zasadach.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazuje, iż będzie organizował dla pracowników państwowej i samorządowej administracji drogowej oraz dla klientów z sektora prywatnego szkolenia z tematyki infrastruktury, w tym w szczególności w zakresie drogownictwa i ochrony środowiska. Powyższe szkolenia będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków pochodzących z dotacji unijnych czy też innych środków o charakterze publicznym pochodzących od jednostek z sektora publicznego w formie dotacji czy subwencji, otrzymanych przez ich organizatora tj. Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011 r.):

Czy w uwarunkowaniach przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) podatku VAT lub zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011 r.), organizowane przez Spółkę szkolenia mają charakter szkoleń obejmujących kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe i w zakresie ich organizacji Spółka może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o VAT lub zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, w przypadku gdy koszty organizacji szkolenia pokrywane są ze środków publicznych tj. z dotacji unijnych czy też innych środków o charakterze publicznym otrzymanych przez organizatora (Wnioskodawcę).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c: zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych (oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane).

Z kolei § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia przewiduje, że zwolnieniu podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest kumulatywne spełnienie ww. warunków tj. usługa musi mieć charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i musi być finansowane w całości ze środków publicznych (lub w co najmniej 70% ze środków publicznych).

Ustawa o VAT nie formułuje definicji legalnej kształcenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego. Definicję ww. pojęć zawierają zaś przepisy unijne, tj. przepis art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Zgodnie z powołanym przepisem "usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na - warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu." (tak też Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2011 r. sygn. IPPP1-443-1206710-5/MP).

W ocenie Spółki jeśli do takiego kształcenia skierowani są pracownicy administracji drogowej państwowej i samorządowej oraz pracownicy klientów z sektora prywatnego działających w branży drogowej, którzy w swojej codziennej pracy zawodowej będą uzupełniać i/lub wykorzystywać zdobytą na takim szkoleniu wiedzę (zakres szkolenia pokrywa się z obszarem ich aktywności zawodowej) trudno przyjąć, że takie szkolenie nie ma charakteru zawodowego.

Katalog środków publicznych zawiera art. 5 ustawy o finansach publicznych. Z kolei art. 6 rzeczonej ustawy wskazuje na co środki publiczne są przeznaczone. Są to:

a.

wydatki publiczne;

b.

rozchody publiczne, w tym na rozchody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z kolei art. 44 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:

1.

ustawę budżetowej;

2.

uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego;

3.

planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

Formułując przepis ustawodawca posługuje się pojęciem "finansowanie". Zgodnie z Mały Słownik Języka Polskiego red. Elżbieta Sobol Wydawnictwo Naukowe PWN-Warszawa 1997 finansować tzn. dostarczać środków pieniężnych na coś pokrywać koszty czegoś, udzielać funduszów, opłacać." Zatem finansować oznacza z jednej strony dostarczać środków pieniężnych ale z drugiej strony również opłacać.

Dokonując wykładni językowej i systemowej w ocenie Spółki nie ma podstaw do przyjmowania wąskiej interpretacji tego zwolnienia ograniczającej się w zasadzie do przypadków organizowania szkolenia ze środków publicznych.

Zatem możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia zachodzi również w przypadku gdy koszty organizacji szkolenia pokrywane są ze środków z dotacji unijnej uzyskanej przez Wnioskodawcę czy też innych środków o charakterze publicznym otrzymanych przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe rozporządzenie zostało uchylone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Spółka z o.o.) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który świadczy usługi szkoleniowe. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą system oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia, nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Spółka będzie organizowała dla pracowników państwowej i samorządowej administracji drogowej oraz dla klientów z sektom prywatnego szkolenia z tematyki drogownictwa, ochrony środowiska. Wszystkie szkolenia będą przeprowadzane na identycznych zasadach.

Takie szkolenia umożliwiają pracownikom administracji drogowej (państwowej i samorządowej) oraz pracownikom klientów z sektora prywatnego działającym w branży drogowej uzyskanie informacji przydatnych w toku wykonywanej pracy. Podnoszą ich kwalifikacje w tym zakresie, uaktualniają wiedzę przydatną w związku z wykonywanym zawodem/branżą w której pracują. Przeprowadzone przez Spółkę szkolenia zawsze będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lob zawodem jego uczestników, tak aby uzupełnić lub "wyposażyć" ich w wiedzę lub umiejętności konieczne i przydatne w toku wykonywania danego zawodu.

Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Na szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę będą kierować uczestników pracodawcy. Powyższe szkolenia będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków pochodzących z dotacji unijnych czy też innych środków o charakterze publicznym otrzymanych przez ich organizatora tj. Wnioskodawcę.

Analizując przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Co prawda przeprowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia umożliwią pracownikom administracji drogowej (państwowej i samorządowej) oraz pracownikom klientów z sektora prywatnego działającym w branży drogowej uzyskanie informacji przydatnych w toku wykonywanej pracy, podniosą ich kwalifikacje w tym zakresie, uaktualnią wiedzę przydatną w związku z wykonywanym zawodem/branżą w której pracują, zawsze będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lob zawodem jego uczestników, tak aby uzupełnić lub "wyposażyć" ich w wiedzę lub umiejętności konieczne i przydatne w toku wykonywania danego zawodu, stąd też przedmiotowe usługi należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jednak przedmiotowych szkoleń Wnioskodawca nie przeprowadzi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Oznacza to, że nie zostanie spełniona przesłanka wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. przedmiotowe szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ponadto Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zatem nie zostanie spełniona również przesłanka wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT.

Z wniosku wynika również, że szkolenia będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków pochodzących z dotacji unijnych czy też innych środków o charakterze publicznym.

Należy zauważyć, że w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

5.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

6.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

7.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

8.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

9.

z innych operacji finansowych;

10.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Natomiast wg art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że jeżeli przedmiotowe szkolenia będą finansowane w całości ze środków publicznych, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, spełniona bowiem w tym przypadku będzie przesłanka wynikająca z tego przepisu umożliwiająca to zwolnienie.

W przypadku natomiast szkoleń finansowanych nie w całości lecz w co najmniej 70% ze środków publicznych Wnioskodawca będzie mógł skorzystać do dnia 5 kwietnia 2011 r. ze zwolnienia wynikającego z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast od dnia 6 kwietnia 2011 r. usługi te objęte są zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że niniejszą interpretację oparto na założeniu, że to Wnioskodawca uzyska na przeprowadzenie przedmiotowych szkoleń dla pracowników państwowej i samorządowej administracji drogowej oraz klientów z sektora prywatnego dofinansowanie w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych, -dofinansowanie w ramach projektów Unii Europejskiej lub ze środków publicznych pochodzących od jednostek z sektora publicznego (dotacje, subwencje) na organizację przedmiotowych szkoleń.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy dodać, iż w pozostałym zakresie tj.:

* szkoleń finansowanych ze środków pochodzących od jednostek państwowej i samorządowej administracji drogowej,

* szkoleń finansowanych ze środków pochodzących od klientów Wnioskodawcy z sektora prywatnego działających w branży drogowej, uzyskanych z dotacji unijnych lub innych środków o charakterze publicznym otrzymanych przez te podmioty,

zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl