IBPP1/443-438/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-438/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2011 r. (data wpływu 8 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 16 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy przeprowadzenie egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego na spawacza podlega zwolnieniu z VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy przeprowadzenie egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego na spawacza podlega zwolnieniu z VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 maja 2011 r. znak: IBPP1/443-437,438/11/MS oraz pismem z dnia 16 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w postaci kursów spawania. Procedura przeprowadzania przedmiotowych szkoleń jest następująca:

1.

Wnioskodawca składa wniosek o jednorazową zgodę na prowadzenie kursu spawania do I. S. w G. We wniosku Wnioskodawca, co do zasady wskazuje rodzaj kursu, planowany okres trwania kursu, planowany termin egzaminu końcowego, miejsce wykładów oraz ćwiczeń praktycznych, ilość i charakter stanowisk szkoleniowych, jak też personel szkolący ze wskazaniem jego uprawnień w tym instruktorskich - a zatem przedstawia informacje niezbędne do uzyskania zgody na przeprowadzenie kursu.

2.

Wnioskodawca otrzymuje pismo z I. S. (P. S. C. D.) wyrażające zgodę na jednorazowe przeprowadzenie wnioskowanego kursu, ze wskazaniem pod jakimi numerami kurs został zarejestrowany oraz według których wytycznych (programu) dany kurs powinien być prowadzony. W przedmiotowym piśmie wskazywana jest też wysokość opłaty za nadzór merytoryczny oraz przypomnienie o konieczności wysłania protokołów egzaminów celem wystawienia książeczek spawacza, jak też koszt wystawienia książeczek spawacza oraz świadectw egzaminu spawacza po kursie.

3.

Wnioskodawca zakupuje w I. S. (O. K. i N. S.) wytyczne, w których zawarty jest program oraz wskazanie ilości godzin (zazwyczaj ok. 145 godzin) niezbędnych na przeprowadzenie kursu.

Pracownik Wnioskodawcy posiada Licencję I. S. na przeprowadzanie egzaminu w siedzibie Wnioskodawcy. Protokół z egzaminu jest przesyłany do I. S., który wydaje świadectwo, które następnie podpisuje pracownik Wnioskodawcy posiadający licencje.

Ponadto uprawniony pracownik Wnioskodawcy raz na dwa lata przeprowadza egzaminy sprawdzająco-weryfikacyjne na spawacza.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę nie są finansowane w 100% ze środków publicznych.

I.

S. - O. K. i N. S. posiada zaświadczenie nr 5/2007 z dnia 26 lipca 2007 r. o wpisie do ewidencji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego (dostępne na stronach internetowych I. S.), wydane na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 23 lipca 2003 r. (data potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego przez właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego).

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi kształcenia i wychowania. W rozumieniu tych przepisów Wnioskodawcy nie można uznać za szkołę, placówkę oświatowo - wychowawczą czy placówkę kształcenia ustawicznego, praktycznego, bądź ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego. Wnioskodawca nie jest placówką niepubliczną wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, nie jest również zarejestrowany w Ewidencji Kuratorium Oświaty i Wychowania Placówek Niepublicznych.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie przeprowadzania egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT - tj. usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie przeprowadzania egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przede wszystkim formy i zasady świadczenia przez Wnioskodawcę usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego mają swoje oparcie w Polskiej Normie PN - EN 287-1 "Egzamin kwalifikacyjny spawaczy" wydanej przez Polski Komitet Normalizacyjny marzec 2007 r. oraz na Wytycznych W-07/1S-17 wydanych przez I. S. G. - O. K. i N. S. maj 2007 r. "...."

Kolejnym aktem prawnym regulującym formę i zasady świadczenia usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego na spawacza jest Statut I. S. - G.

Zgodnie z § 4 ust. 4 Statutu I. S. (tekst jednolity statutu zamieszczony na stronach internetowych instytutu) Instytut prowadzi szkolenia i pełni merytoryczny nadzór nad działalnością szkoleniową z zakresu spawalnictwa, a także organizuje seminaria, konferencje i kongresy naukowe (PKD 85.59.B, PKD 85.60.Z, PKD 82.30.Z). W myśl § 4 ust. 3 pkt 4 powołanego Statutu I. S. prowadzi także działalność normalizacyjną, certyfikacyjną 1 aprobacyjną (PKD 84.13.Z, PKD 70.22.Z). I. S. jest wpisany do ewidencji niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego (zaświadczenie nr 5/2007 z dnia 26 lipca 2007 r.).

Komórką organizacyjną I. S. odpowiedzialną za szkolenia w zakresie spawalnictwa jest O. K. i N. S.

Do podstawowych zadań O. K. i N. S. należą między innymi:

1.

Prowadzenie szkoleń:

a.

na poziomie średnim i wyższym w zakresie spawalnictwa dla inżynierów i techników na podstawie uzyskanych akredytacji, autoryzacji i obowiązujących przepisów jednostek certyfikujących,

b.

spawaczy na wszystkich poziomach szkolenia w zakresie wszystkich metod spawania, pokrewnych technik łączenia oraz cięcia termicznego,

c.

personelu badań nieniszczących dla stopnia I i II zgodnie z odpowiednią normą,

d.

instruktorów spawania.

2.

Organizowanie i pełnienie merytorycznego nadzoru nad działalnością szkoleniową z zakresu spawalnictwa prowadzoną poza I. S. (atestacja ośrodków szkolenia spawaczy, weryfikacja wykładowców oraz egzaminatorów dla potrzeb zewnętrznych ośrodków szkolenia spawaczy, kontrola przebiegu kursów spawania, udział w egzaminach spawaczy, weryfikacja kwalifikacji spawaczy i instruktorów),

3.

inicjowanie opracowywania norm lub przepisów z zakresu szkolenia spawaczy lub personelu nadzorującego prace spawalnicze,

4.

opracowywanie wytycznych z zakresu szkolenia i egzaminowania,

5.

opracowywanie, badanie i kwalifikowanie technologii spawania.

Jednocześnie działania związane z kwalifikacją i certyfikacją personelu spawalniczego, jak też organizacją certyfikacji prowadzi komórka organizacyjna I. S. jaką jest O. C. tego I.

Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronach internetowych I. S. jest on instytutem badawczym działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Instytutach badawczych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 618) oraz wydane na jej podstawie: Statut, Regulamin Organizacyjny oraz inne obowiązujące przepisy prawa. I. S. posiada osobowość prawną i jest państwową jednostką organizacyjną.

Po przeprowadzeniu egzaminu Wnioskodawca przesyła protokoły egzaminów do I. S. celem wystawienia książeczek spawacza oraz świadectw egzaminu spawacza po kursie, które - jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, są niezbędne do wykonywania prac spawalniczych.

W związku z powyższym kolejnym aktem prawnym regulującym formy i zasady świadczenia usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego jest rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 470) wydane na podstawie art. 237 (15) § 2 Kodeksu Pracy. Zgodnie bowiem z § 27 tego rozporządzenia prace spawalnicze powinny być wykonywane przez osoby posiadające "Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia" albo "Świadectwo egzaminu spawacza" lub "Książkę spawacza", wystawiane w trybie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach.

Zgodnie natomiast z § 28 powołanego rozporządzenia osoby wykonujące:

1.

ręczne cięcie termiczne,

2.

zgrzewanie,

3.

ręczne lutowanie,

4.

zmechanizowane i automatyczne wykonywanie prac spawalniczych

- powinny wykazać się co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w zakresie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach.

Zasad powyższych - w myśl § 29 omawianego rozporządzenia - nie stosuje się jedynie w odniesieniu do słuchaczy kursów spawania i uczniów szkół w trakcie praktycznej nauki zawodu, jeśli wykonują prace spawalnicze objęte programem nauczania i pod nadzorem osób wykwalifikowanych.

Kolejnym aktem prawnym regulującym formy i zasady świadczenia przez Wnioskodawcę usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego jest rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Prowadzone przez Wnioskodawcę kursy spawania spełniają definicję kursu, o którym mowa w § 2 pkt 1 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Stosownie do treści § 7 ust. 1 tego rozporządzenia - kurs o którym mowa w § 2 pkt 1 ust. 1 może zakończyć się egzaminem umożliwiającym ocenę poziomu opanowania wybranych kwalifikacji zawodowych w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Biorąc pod uwagę powyższe - formy i zasady świadczenia przez Wnioskodawcę przedmiotowej usługi znajdują swoje oparcie również w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 124, poz. 860, z późn. zm.). W załączniku do zawierających klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego wymieniony został bowiem zawód spawacza.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie przeprowadzania egzaminu sprawdzająco-weryfikacyjnego na spawacza nie są finansowane ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeprowadzenie egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego na spawacza podlega zwolnieniu z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, również przeprowadzenie egzaminu sprawdzająco-weryfikacyjnego na spawacza podlega zwolnieniu z VAT. W opinii Wnioskodawcy przeprowadzenie tego egzaminu podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Egzamin ten jest bowiem niezbędny w celu zachowania uprawnień do wykonywania zawodu spawacza i w konsekwencji powinien być uznany za rodzaj usługi edukacyjnej, o której mowa w tym przepisie, skoro jest on przeprowadzany przez uprawnionego pracownika Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- o raz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Analizując możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez dany podmiot, niebędący uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, usług w zakresie przeprowadzania egzaminów należy w pierwszej kolejności zbadać czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, bowiem w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia bądź nie warunków określonych w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, bowiem odnosi się on do usług innych niż wymienione w punkcie 26 art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca podał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zatem zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT nie ma zastosowania, należy zatem w dalszej kolejności zbadać zaistnienie przesłanek przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wykonywanie każdego zawodu związane jest z koniecznością poznania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycia umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do jej podjęcia i wykonywania w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy.

Zgodnie z art. 2373 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.), które określa:

1.

szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,

2.

zakres szkolenia,

3.

wymagania dotyczące treści i realizacji szkolenia,

4.

sposób dokumentowania szkolenia oraz

5.

przypadki, w których pracodawcy i pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia.

Zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, szkolenie, o którym mowa w § 13 ust. 1, oraz szkolenie okresowe kończą się egzaminem sprawdzającym przyswojenie przez uczestnika szkolenia wiedzy objętej programem szkolenia oraz umiejętności wykonywania lub organizowania pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Stosownie do ust. 2 powyższego paragrafu, egzamin jest przeprowadzany przed komisją powołaną przez organizatora szkolenia.

Stosownie do § 27 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 470), prace spawalnicze powinny być wykonywane przez osoby posiadające "Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia" albo "Świadectwo egzaminu spawacza" lub "Książkę spawacza", wystawiane w trybie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach, z uwzględnieniem przepisu § 28.

Według § 28 powyższego rozporządzenia, osoby wykonujące:

1.

ręczne cięcie termiczne,

2.

zgrzewanie,

3.

ręczne lutowanie,

4.

zmechanizowane i automatyczne wykonywanie prac spawalniczych

powinny wykazać się co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w zakresie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach.

Z powołanych przepisów wynika, że przeprowadzane egzaminy sprawdzająco-weryfikacyjne na spawacza są usługami kształcenia zawodowego, mającymi na celu zdobycie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, w tym wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, niezbędnych do wykonywania zawodu spawacza.

Powyższe potwierdza treść art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 z późn. zm.), zgodnie z którym, osoby wykonujące czynności spawania, zgrzewania, lutowania oraz przeróbkę plastyczną i obróbkę cieplną w toku wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji tych urządzeń obowiązane są posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność praktycznego wykonywania tych czynności oraz znajomość warunków technicznych dozoru technicznego, norm i przepisów prawnych w tym zakresie. W myśl ust. 3 tego artykułu, przepis ust. 2 stosuje się do osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne.

Z kolei przepis § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537), określa klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. W myśl § 2 pkt 2, klasyfikacja ta jest stosowana m.in. w zakresie szkolenia zawodowego. Zawód spawacza został uwzględniony w załączniku, o którym mowa powyżej, pod poz. 7212.

Ze stanu faktycznego wynika, że pracownik Wnioskodawcy posiada Licencję I. S na przeprowadzanie egzaminu w siedzibie Wnioskodawcy. Protokół z egzaminu jest przesyłany do I. S., który wydaje świadectwo, które następnie podpisuje pracownik Wnioskodawcy posiadający licencje.

Ponadto uprawniony pracownik Wnioskodawcy raz na dwa lata przeprowadza egzaminy sprawdzająco-weryfikacyjne na spawacza.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie przeprowadzania egzaminu sprawdzająco-weryfikacyjnego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT - tj. usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie przeprowadzania egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przede wszystkim formy i zasady świadczenia przez Wnioskodawcę usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego mają swoje oparcie w Polskiej Normie PN - EN 287-1 "Egzamin kwalifikacyjny spawaczy" wydanej przez Polski Komitet Normalizacyjny marzec 2007 r. oraz na Wytycznych W-07/1S-17 wydanych przez I. S. G. - O. K. i N. S. maj 2007 r. "..."

Po przeprowadzeniu egzaminu Wnioskodawca przesyła protokoły egzaminów do I. S. celem wystawienia książeczek spawacza oraz świadectw egzaminu spawacza po kursie, które - jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, są niezbędne do wykonywania prac spawalniczych.

W związku z powyższym kolejnym aktem prawnym regulującym formy i zasady świadczenia usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego jest rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 470) wydany na podstawie art. 237 (15) § 2 Kodeksu Pracy. Zgodnie bowiem z § 27 tego rozporządzenia prace spawalnicze powinny być wykonywane przez osoby posiadające "Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia" albo "Świadectwo egzaminu spawacza" lub "Książkę spawacza", wystawiane w trybie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach.

Zgodnie natomiast z § 28 powołanego rozporządzenia osoby wykonujące:

1.

ręczne cięcie termiczne,

2.

zgrzewanie,

3.

ręczne lutowanie,

4.

zmechanizowane i automatyczne wykonywanie prac spawalniczych

- powinny wykazać się co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w zakresie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach.

Zasad powyższych - w myśl § 29 omawianego rozporządzenia - nie stosuje się jedynie w odniesieniu do słuchaczy kursów spawania i uczniów szkół w trakcie praktycznej nauki zawodu, jeśli wykonują prace spawalnicze objęte programem nauczania i pod nadzorem osób wykwalifikowanych.

Kolejnym aktem prawnym regulującym formy i zasady świadczenia przez Wnioskodawcę usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco - weryfikacyjnego jest rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Prowadzone przez Wnioskodawcę kursy spawania spełniają definicję kursu, o którym mowa w § 2 pkt 1 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Stosownie do treści § 7 ust. 1 tego rozporządzenia - kurs o którym mowa w § 2 pkt 1 ust. 1 może zakończyć się egzaminem umożliwiającym ocenę poziomu opanowania wybranych kwalifikacji zawodowych w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Biorąc pod uwagę powyższe - formy i zasady świadczenia przez Wnioskodawcę przedmiotowej usługi znajdują swoje oparcie również w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 124, poz. 860, z późn. zm.). W załączniku do zawierających klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego wymieniony został bowiem zawód spawacza.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa należy wskazać, że usługi przeprowadzania egzaminów spawaczy spełniają definicję usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Osoby zajmujące stanowisko spawacza obowiązane są bowiem posiadać kwalifikacje w tej dziedzinie, potwierdzone m.in. świadectwem egzaminu spawacza wydanym przez uprawnioną do tego jednostkę.

Ponadto, uwzględniając wynikający z Kodeksu pracy zakaz dopuszczenia do pracy osób nieposiadających wymaganych na danym stanowisku pracy kwalifikacji i umiejętności oraz fakt, iż z przepisów BHP wynika obowiązek m.in. uzyskania, aktualizowania lub uzupełniania wiedzy i umiejętności jak również przeprowadzania egzaminów, należy wskazać, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku, tzn. egzaminy te prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. świadczone przez Wnioskodawcę usługi przeprowadzania egzaminów spawaczy korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) powołanej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że przeprowadzanie egzaminu sprawdzająco-weryfikacyjnego na spawacza podlega zwolnieniu z VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo wskazuje się, że w kwestii opodatkowania usług przeprowadzania szkoleń spawaczy wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl