IBPP1/443-437/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-437/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko M w K, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 20 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową lub modernizacją kanalizacji deszczowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową lub modernizacją kanalizacji deszczowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M w K jako powołana przez gminę samorządowa jednostka budżetowa zajmuje się budową i utrzymaniem dróg publicznych wraz z towarzyszącą infrastrukturą jak: kanalizacja deszczowa, oświetlenie ulic, sygnalizacje świetlne itd.Ponoszone wydatki nie mają związku z czynnościami, z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, stąd podatek VAT od zakupów nie jest odliczany.Budowa dróg wraz z całą infrastrukturą (w tym kanalizacja deszczowa) nie jest realizowana w celu dalszej odsprzedaży lub osiągnięcia przychodów, tylko jest realizacją zadań własnych gminy.

Zgodnie z zarządzeniem Prezydenta miasta K w sprawie ustalenia wysokości opłat za wprowadzenie ścieków opadowych i roztopowych do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej (na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków) MZD pobiera opłaty za odprowadzanie tych wód. W 2006 r. pobrano od 125 podmiotów gospodarczych kwotę brutto 446.249,66 zł. Na odprowadzenie wód deszczowych zawarte zostały umowy cywilno - prawne, stąd wystawiono faktury z 7% podatkiem VAT.

W tej sytuacji MZD nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego VAT od faktur za budowę i utrzymanie kanalizacji deszczowej nie znajdując w przepisach legitymacji do takich odliczeń (ponieważ czynności te nie mają związku bezpośredniego z osiąganym przychodem). Kanalizacje deszczowe budowane są i konserwowane po to by chronić drogi przed korozją powodowaną przez wody opadowe oraz zapewnić bezpieczeństwo poruszania się pojazdów i pieszych.

W planie zadań inwestycyjnych zapisane jest zadanie inwestycyjne jako budowa drogi o określonej nazwie ulicy. Kanalizacja deszczowa jest elementem infrastruktury drogowej niezbędnym do poprawnego funkcjonowania powstającego środka trwałego jakim jest droga. Stanowi przeciętnie ok. 10 - 15% wartości drogi. W fakturach w pozycji nazwa usługi wpisywana jest najczęściej treść usługi w brzmieniu wynikającym z planu zadań inwestycyjnych, czyli "budowa ul.... (nazwa ulicy)". Bezpośrednio z faktury nie da się wydzielić kosztów dotyczących kanalizacji deszczowej. Można to zrobić dopiero po analizie załączników do protokołu odbioru, czyli kosztorysów powykonawczych. Ponadto stawka podatku naliczonego VAT jest stosowana w wysokości przypisanej do budowy drogi czyli 22%, natomiast samoistnie budowana kanalizacja deszczowa miałaby 7% stawkę VAT. Nowo wybudowana droga jest przyjmowana do ewidencji środków trwałych jako droga (ulica) pod określoną nazwą w wartości uwzględniającej całkowity koszt budowy drogi, wraz z niezbędną infrastrukturą, jak: kanalizacja deszczowa, oświetlenie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, chodniki itp. W części opisowej środka trwałego Wnioskodawca podaje ważniejsze dane drogi, tj. długość, szerokość, rodzaj nawierzchni, średnice kanałów deszczowych, ewentualnie ilość przykanalików, informacje dotyczące oświetlenia ulicznego itp. Co roku na budowę i utrzymanie dróg MZO wydaje duże środki budżetowe. W roku 2006 wydatki na kanalizację deszczową (inwestycje plus bieżące) wyniosły ogółem 12.550.854,75 zł. Od zakupów tych nie odpisywano podatku naliczonego, uznając, że nie ma związku przyczynowego wydatków na budowę i utrzymanie kanalizacji deszczowej (co jest statutowym obowiązkiem gminy) z otrzymywanymi wpływami z tytułu wprowadzania przez inne podmioty gospodarcze wód deszczowych do kanalizacji miejskiej.

Budowa dróg w tym również kanalizacji deszczowych, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu są to wydatki celu publicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na budowę drogi w części dotyczącej budowy lub modernizacji kanalizacji deszczowej, mimo że zasadniczym celem inwestycji (zakupu) jest droga, a jeśli tak to czy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od kosztów dotyczących samej kanalizacji deszczowej, czy tylko proporcjonalnie do zakupu związanego z czynnościami opodatkowanymi i niemającymi związku z czynnościami opodatkowanymi (wydatki celu publicznego), czyli 3,6% za 2006 r....

Stanowisko Wnioskodawcy:

Budowa dróg wraz z całą infrastrukturą (w tym kanalizacją deszczową) nie jest realizowana w celu odsprzedaży lub osiągnięcia przychodów, tylko jest realizacją celów publicznych gminy. W tej sytuacji MZD nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego VAT z faktur za budowę kanalizacji deszczowej, ponieważ czynności te nie mają bezpośredniego związku z osiąganym przychodem. Kanalizacje deszczowe budowane są i konserwowane po to by chronić drogi przed erozją powodowaną przez wody opadowe oraz zapewnić bezpieczeństwo poruszania się pojazdów i pieszych. Budowa dróg w tym również kanalizacji deszczowych, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu są to wydatki celu publicznego.W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy nie ma podstaw do odliczenia podatku naliczonego VAT ponieważ czynności zakupu środków trwałych, jakimi są drogi, nie są dokonywane w celu osiągania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).Wnioskodawca wskazuje, iż jest powołaną przez Gminę samorządową jednostką budżetową przy pomocy której Gmina wykonuje swoje obowiązki z zakresu budowy i utrzymania dróg publicznych.Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto z treści wniosku wynika, że wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług wykorzystywanych do budowy i konserwacji kanalizacji deszczowej związane są z wykonywaniem zadań własnych Gminy, realizowanych przez Wnioskodawcę. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że kanalizacja deszczowa wykorzystywana jest do wykonywania czynności opodatkowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, które Wnioskodawca dokumentuje wystawiając faktury z 7% podatkiem VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że zwolnienie od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, o którym mowa w cyt. wyżej § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, nie dotyczy czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.W treści wniosku wskazano również, iż w chwili otrzymania faktury Wnioskodawca nie jest w stanie określić z wykonywaniem jakich czynności, tj. opodatkowanych czy niepodlegających opodatkowaniu, ma ona związek, bowiem w pozycji "nazwa usługi" wpisana jest najczęściej treść usługi w brzmieniu wynikającym z planu zadań inwestycyjnych czyli "budowa ul. (nazwa ulicy)".

W myśl 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa wyżej podatnik, może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT).Proporcję, o której mowa wyżej ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z ust. 10 przywołanego wyżej art. 90, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Zauważyć również należy, że w części 50 wniosku ORD-IN wskazano, że to M w K ponosi wydatki na budowę i modernizację kanalizacji deszczowej. Zatem w niniejszej interpretacji przyjęto, że nabywcą towarów i usług służących budowie i modernizacji kanalizacji deszczowej jest M w K. W sytuacji gdyby nabywcą towarów i usług nie był M w K (a np. Gmina) wówczas nie przysługiwałoby mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w ogóle, bowiem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony realizowane jest w oparciu o fakturę VAT otrzymaną przez podatnika w związku z nabyciem towarów lub usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT).

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dotyczących realizacji zadania inwestycyjnego w zakresie, w jakim jest ono związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności niepodlegających opodatkowaniu. Natomiast w części, w której zakupy towarów i usług związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu. Jeżeli nie jest możliwe odrębne określenie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą może proporcjonalnie przypisać czynnościom opodatkowanym.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl