IBPP1/443-435/11/LSz - Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczenia usług nauki języków obcych z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki, teatrzyku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-435/11/LSz Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczenia usług nauki języków obcych z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki, teatrzyku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 8 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług nauki języków obcych z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki, teatrzyku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług nauki języków obcych z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki, teatrzyku.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z zakresu nauki języków obcych tj. usług edukacyjnych - polegających na prowadzeniu kursów językowych dla dzieci i młodzieży. Korzysta z bazy wykładowców, których zatrudnia na podstawie umowy.

Zajęcia są prowadzone w przedszkolach, punktach przedszkolnych, przedszkolach prywatnych jako zajęcia dodatkowe. Do chwili obecnej Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1. Wnioskodawca planuje poszerzenie swojej oferty usług o kursy rytmiczno - językowe, taneczno-językowe, teatralno-językowe, muzyczno-językowe. Nauka języka obcego z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki i teatrzyku miałaby na celu wspomagać naukę języków obcych u dzieci różnych grup wiekowych. Taka forma usług edukacyjnych ma na celu zapewnienie wyższej jakości i efektywności kształcenia dzieci i podniesienia atrakcyjności zajęć i kursów.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Świadczone usługi nie stanowią usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, oraz w przepisach o systemie oświaty.

Podmiot nie sprawuje opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat, oraz nie jest jednostką objętą o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania, jak również nie jest nauczycielem i osobiście nie prowadzi przedmiotowych zajęć jako prywatne nauczanie.

Zleceniodawcą usług są Placówki Przedszkolne, Szkoły Podstawowe i Rady Rodziców w tych placówkach, z tymi placówkami są podpisywane umowy organizacji kursów dodatkowych. Bezpośrednim uczestnikiem świadczonych usług są dzieci z tych przedszkoli i szkół.

Wnioskodawca w celu realizowania usług, podpisuje z Wykładowcami posiadającymi odpowiednie kwalifikacje umowy o dzieło edukacyjne. Wykładowcy nie są osobami prowadzącymi działalność gospodarczą.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi - edukacyjne w formie kursów językowych z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki i teatrzyku są świadczone tylko na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym, które nie spełniły jeszcze obowiązku szkolnego, nauczanie języków obcych jest podstawowym elementem zajęć (nauka tańca, muzyki oraz przedstawienia teatralne nie są wystawiane na zewnątrz, również nie jest to usługa teatralna i kulturalna, nie jest wystawiana na zewnątrz oraz Wnioskodawca nie prowadzi żadnej sprzedaży biletów wstępu).

Usługi edukacyjne w formie kursów językowych z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki i teatrzyku, są świadczone wyłącznie na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym. Wnioskodawca nie prowadzi usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i usługi nie są finansowane ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyższe świadczenie usług może być zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, tak, usługi z zakresu nauki języka obcego, z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki, teatrzyku, na wyżej wymienione usługi można zastosować stawkę VAT zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisanego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z zakresu nauki języków obcych tj. usług edukacyjnych - polegających na prowadzeniu kursów językowych dla dzieci i młodzieży. Korzysta z bazy wykładowców, których zatrudnia na podstawie umowy.

Zajęcia są prowadzone w przedszkolach, punktach przedszkolnych, przedszkolach prywatnych jako zajęcia dodatkowe. Wnioskodawca planuje poszerzenie swojej oferty usług o kursy rytmiczno - językowe, taneczno-językowe, teatralno-językowe, muzyczno-językowe. Nauka języka obcego z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki i teatrzyku miałaby na celu wspomagać naukę języków obcych u dzieci różnych grup wiekowych. Taka forma usług edukacyjnych ma na celu zapewnienie wyższej jakości i efektywności kształcenia dzieci i podniesienia atrakcyjności zajęć i kursów.

Świadczone usługi nie stanowią usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, oraz w przepisach o systemie oświaty. Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat, oraz nie jest jednostką objętą o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania, jak również nie jest nauczycielem i osobiście nie prowadzi przedmiotowych zajęć jako prywatne nauczanie. Wnioskodawca nie prowadzi usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i usługi nie są finansowane ze środków publicznych.

Zleceniodawcą usług są Placówki Przedszkolne, Szkoły Podstawowe i Rady Rodziców w tych placówkach, z tymi placówkami są podpisywane umowy organizacji kursów dodatkowych. Bezpośrednim uczestnikiem świadczonych usług są dzieci z tych przedszkoli i szkół. Wnioskodawca w celu realizowania usług, podpisuje z Wykładowcami posiadającymi odpowiednie kwalifikacje umowy o dzieło edukacyjne. Wykładowcy nie są osobami prowadzącymi działalność gospodarczą.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne w formie kursów językowych z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki i teatrzyku są świadczone tylko na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym, które nie spełniły jeszcze obowiązku szkolnego, nauczanie języków obcych jest podstawowym elementem zajęć (nauka tańca, muzyki oraz przedstawienia teatralne nie są wystawiane na zewnątrz, również nie jest to usługa teatralna i kulturalna, nie jest wystawiana na zewnątrz oraz Wnioskodawca nie prowadzi żadnej sprzedaży biletów wstępu).

Zastosowanie zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania.

Zwolnienie z opodatkowania usług nauczania języków obcych ustawodawca przewidział w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT jednakże, przepis ten obejmuje usługi inne niż wymienione w punktach 26, 27 i 29 ust. 1 art. 43 ustawy o VAT. Należy zatem w pierwszej kolejności zbadać, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania języków obcych nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego zauważyć należy, iż Wnioskodawca nie spełnia kryteriów uprawniających do zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, z uwagi na brak statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, co wprost wynika z przedstawionego stanu faktycznego i uzupełnienia wniosku.

Z kolei skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, możliwie jest po spełnieniu łącznie dwóch warunków:

1.

nauczanie na odpowiednim poziomie edukacji tj. przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym,

2.

nauczanie prywatne przez nauczycieli.

Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, spełniona jest niewątpliwie przesłanka dotycząca poziomu edukacji, bowiem dotyczy edukacji przedszkolnej i szkolnej. Jednakże należy rozstrzygnąć, czy można uznać kształcenie przez nauczycieli zatrudnionych przez Wnioskodawcę za nauczanie prywatne.

Zwolnione od podatku VAT jest nauczanie prywatne przez nauczycieli na wskazanym w ww. przepisie poziomie edukacji. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób.

W przypadku jednak, gdy Wnioskodawca sam nie jest nauczycielem, a nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni w przedmiotowej sytuacji na podstawie umowy o dzieło przez Wnioskodawcę i ponadto Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz przedszkola czy szkoły, to nie występuje bezpośrednia relacja umowna pomiędzy Wnioskodawcą a uczniami (czy ich rodzicami).

Tym samym przedmiotowe usługi polegające na nauce języka obcego z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki, teatrzyku jako zajęcia dodatkowe dla przedszkoli, świadczone przez nauczycieli zatrudnionych przez Wnioskodawcę nie wypełniają definicji nauczania prywatnego i nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 27.

Ze stanu faktycznego wynika też, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, co wyklucza zastosowanie w przedmiotowej sprawie zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zajęcia dodatkowe dla przedszkoli i szkół polegające na nauce języka obcego z zastosowaniem elementów rytmiki, tańca, muzyki, teatrzyku będą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, pod warunkiem, że wprowadzenie tych dodatkowych elementów nie zmienia charakteru usługi i w dalszym ciągu mamy do czynienia z usługą nauczania języków obcych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl