IBPP1/443-431/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-431/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług jako podwykonawca - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług jako podwykonawca.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą. Dla celów podatku od towarów i usług (VAT). Wnioskodawca jest zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Przedmiotem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy są między innymi: prowadzenie przez Wnioskodawcę szkoleń jako trener. Wnioskodawca zamierza w tym przypadku działać jako podwykonawca usługi.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. takie usługi korzystałyby ze zwolnienia od VAT na podstawie załącznika nr 4 do ustawy VAT.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. załącznik nr 4 do ustawy został wykreślony. Jednakże od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, gdzie zwalnia się od podatku VA T usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ścisłe z tymi usługami związane.

Ponadto również od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT, na podstawie którego zwalnia się od podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,

b.

świadczone przez podmioty, któro uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane (13 ust. 1 pkt 20).

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa m.in. w § 13 ust. 1 pkt 20 stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 20, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez Państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Jak wskazano na wstępie Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi jako trener prowadzący szkolenia dla firmy szkoleniowej, realizującej projekty, dotowane w ponad 70% ze środków publicznych. Z informacji uzyskanych od organizatora szkolenia, świadczącego w tym zakresie usługi podstawowe wynika, że od 2011 r. Wnioskodawca będzie świadczył jako podwykonawca usługi realizujące projekt dofinansowany ze środków UE (PO KL. 8.1.). Przedmiotem realizowanych szkoleń będzie podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników mikro oraz małych przedsiębiorstw w zakresie doradztwa finansowego. Dotacja dla projektu wynosi ponad 90%. Pozostała część jest pokrywana ze środków prywatnych - opłat od uczestników. Organizator szkolenia do całości projektu stosuje zwolnienie od podatku VAT.

Wnioskodawca na sprzedaż usług szkoleniowych jako podwykonawca - trener, prowadzący działalność gospodarczą, realizujący w ramach powyższego projektu usługi szkoleniowe, ma zamiar zastosować zwolnienia od podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów, o którym wyżej mowa.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez niego usługi jako trener (podwykonawca) będą korzystać ze zwolnienia od VAT, gdyż świadczone przez trenera usługi będą ściśle związane z usługą podstawową zwolnioną od VAT, finansowaną w ponad 90% ze środków publicznych oraz ich głównym celem na pewno nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że jest wpisany do rejestru firm szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, natomiast nie jest wpisany do ewidencji rejestru szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez powiatowe urzędy pracy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz usługi szkolenia jako trener nie świadczy jako taka jednostka.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione niż w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oraz wymienione we wniosku szkolenia nie są objęte tą akredytacją.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia jako trenera, nie są szkoleniami prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi jako trenera są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w ponad 90% ze środków publicznych.

Tak jak wskazano już świadczone przez Wnioskodawcę usługi jako trenera są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w ponad 90% ze środków publicznych. Tematem szkolenia jest "...". Odbiorcami tego szkolenia są: doradcy finansowi, pracownicy firm doradczych, konsultanci biznesowi oraz pracownicy banków.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi jako trenera (podwykonawcę usługi) są elementem świadczonych przez zleceniodawcę usług szkoleniowych (są elementem szkolenia ".....").

Tak jak wskazano Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe jako podwykonawca usługi. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi jako trenera (podwykonawcę usługi szkoleniowej) są na podstawie umowy zawartej z głównym wykonawcą (zleceniodawcą usługi szkoleniowej) i są elementem usługi świadczonej przez wykonawcę szkolenia (zleceniodawcę).

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług jako trenera (podwykonawcę usługi szkoleniowej) polega na przeprowadzeniu przez podwykonawcę (Wnioskodawcę) szkolenia z zakresu tematycznego, które tak naprawdę jest tylko częścią całego zakresu tematycznego szkolenia wykonywanego przez wykonawcę usługi (zleceniodawcę).

Beneficjentem czyli ostatecznym odbiorcą usług szkoleniowych są: doradcy finansowi, pracownicy firm doradczych, konsultanci biznesowi oraz pracownicy banków.

Wnioskodawca nie jest podwykonawcą wszystkich usług, o których mowa we wniosku. Wnioskodawca jest podwykonawcą części tematyki z całego zakresu szkolenia, które przeprowadza wykonawca usługi (zleceniodawca).

Przepływ środków publicznych, o których mowa we wniosku wygląda następująco: zleceniodawca otrzymuje w 90% dofinansowanie ze środków publicznych na realizację szkolenia oraz w 10% otrzymuje środki (wkład własny) od uczestników szkolenia. Zleceniodawca przekazuje zleceniobiorcy (podwykonawcy usługi - trenerowi) zapłatę za wykonaną usługę szkoleniową (zgodnie z umową) ze środków uzyskanych na przeprowadzenie szkolenia (w 90% ze środków publicznych, a w 10% ze środków - wkładu własnego - uzyskanych od uczestników szkolenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiony we wniosku w opisanym zdarzeniu przyszłym, sposób opodatkowania czynności polegającej na wykonywaniu przez trenera prowadzącego działalność gospodarczą, będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) usługi, której przedmiotem będzie przeprowadzenie szkolenia ściśle związanego usługą podstawową (ze szkoleniem obejmującym kształcenie zawodowe, finansowanym w ponad 70% ze środków publicznych) jako zwolnionego od podatku VAT- jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie wyczerpująco przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (VAT) w zakresie usług wykonywanych jako trener prowadzący działalność gospodarczą (podwykonawca usługi).

Usługi wykonywane przez trenera prowadzącego działalność gospodarczą (podwykonawcę usługi) mają ścisły związek z usługą wykonywaną przez głównego wykonawcę (organizatora szkolenia). Usługa główna (podstawowa) korzysta ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy VAT, gdzie zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Usługa świadczona przez trenera prowadzącego działalność gospodarczą jest tak naprawdę usługą pomocniczą do usługi świadczonej przez organizatora szkolenia, które to szkolenie finansowane jest w ponad 90% ze środków publicznych. Gdyby nie usługa wykonywana przez trenera (podwykonawcę usługi) to szkolenie organizowane przez organizatora mogłoby się przecież w ogóle nie odbyć, a w związku z tym usługa podstawowa nie zostałaby wykonana. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym wyczerpująco zdarzeniu przyszłym należy uznać, że usługa wykonywana przez trenera ma ścisły związek z usługą podstawową zwolnioną od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełnione są warunki do zwolnienia od podatku VAT, które określa przepis § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów, o którym wyżej mowa "Zwolnienie, którym mowa § 13 ust. 1 pkt 20 (m.in.) stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

a.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 20 (m.in.), lub

b.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia".

Zdaniem Wnioskodawcy na poparcie prawidłowości przedstawionego stanowiska przemawia takt, że źródło płatności wynagrodzenia trenera (podwykonawcy usługi) będzie w ponad 90% pochodzić ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub,

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego opisu we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy są miedzy innymi: prowadzenie przez Wnioskodawcę szkoleń jako trener. Wnioskodawca zamierza w tym przypadku działać jako podwykonawca usługi.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi jako trener prowadzący szkolenia dla firmy szkoleniowej, realizującej projekty, dotowane w ponad 70% ze środków publicznych. Z informacji uzyskanych od organizatora szkolenia, świadczącego w tym zakresie usługi podstawowe wynika, że od 2011 r. Wnioskodawca będzie świadczył jako podwykonawca usługi realizujące projekt dofinansowany ze środków UE (PO KL. 8.1.). Przedmiotem realizowanych szkoleń będzie podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników mikro oraz małych przedsiębiorstw w zakresie doradztwa finansowego. Dotacja dla projektu wynosi ponad 90%. Pozostała część jest pokrywana ze środków prywatnych - opłat od uczestników. Organizator szkolenia do całości projektu stosuje zwolnienie od podatku VAT.

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru firm szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, natomiast nie jest wpisany do ewidencji rejestru szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez powiatowe urzędy pracy.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz usługi szkolenia jako trener nie świadczy jako taka jednostka.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione niż w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oraz wymienione we wniosku szkolenia nie są objęte tą akredytacją. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia jako trenera, nie są szkoleniami prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi jako trenera są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w ponad 90% ze środków publicznych.

Tematem szkolenia jest ".....". Beneficjentem czyli ostatecznym odbiorcą usług szkoleniowych są: doradcy finansowi, pracownicy firm doradczych, konsultanci biznesowi oraz pracownicy banków.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe jako trenera (podwykonawca usługi) są elementem świadczonych przez zleceniodawcę usług szkoleniowych (są elementem szkolenia "....").

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi jako trenera (podwykonawcę usługi szkoleniowej) są na podstawie umowy zawartej z głównym wykonawcą (zleceniodawcą usługi szkoleniowej) i są elementem usługi świadczonej przez wykonawcę szkolenia (zleceniodawcę).

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług jako trenera (podwykonawcę usługi szkoleniowej) polega na przeprowadzeniu przez podwykonawcę (Wnioskodawcę) szkolenia z zakresu tematycznego, które tak naprawdę jest tylko częścią całego zakresu tematycznego szkolenia wykonywanego przez wykonawcę usługi (zleceniodawcę).

Przepływ środków publicznych, o których mowa we wniosku wygląda następująco: zleceniodawca otrzymuje w 90% dofinansowanie ze środków publicznych na realizację szkolenia oraz w 10% otrzymuje środki (wkład własny) od uczestników szkolenia. Zleceniodawca przekazuje zleceniobiorcy (podwykonawcy usługi - trenerowi) zapłatę za wykonaną usługę szkoleniową (zgodnie z umową) ze środków uzyskanych na przeprowadzenie szkolenia (w 90% ze środków publicznych, a w 10% ze środków - wkładu własnego - uzyskanych od uczestników szkolenia).

W niniejszej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia w zakresie "...." mają na celu szkolenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Ostatecznym odbiorcą usług szkoleniowych są: doradcy finansowi, pracownicy firm doradczych, konsultanci biznesowi oraz pracownicy banków, którzy będą wykorzystywać nabytą wiedzę w wykonywanej pracy.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jednak w celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ww. szkolenia muszą być także prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub w całości finansowane ze środków publicznych lub też finansowanie w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie świadczył jako podwykonawca usługi realizujące projekt dofinansowany ze środków UE (PO KL 8.1.). Zleceniodawca przekazuje Wnioskodawcy (podwykonawcy usługi - trenerowi) zapłatę za wykonaną usługę szkoleniową (zgodnie z umową) ze środków uzyskanych na przeprowadzenie szkolenia (w 90% ze środków publicznych, a w 10% ze środków - wkładu własnego - uzyskanych od uczestników szkolenia).

Zatem biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są finansowane przez Zleceniodawcę, który w ramach projektów pozyskał w co najmniej 70% dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, a środki pieniężne, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługę szkoleniową są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie na nabycie danego rodzaju usługi (szkolenia), zaś faktura wystawiona na rzecz Zleceniodawcy stanowi dowód poniesienia kosztu przewidziany w planie wydatku projektu to usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami finansowanymi ze środków publicznych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że zleceniodawca jest podmiotem realizującym projekt a środki, którymi zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługę szkoleniową, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku, gdyby Zleceniodawca nie był realizatorem projektu) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl