IBPP1/443-430/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-430/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odpłatnego świadczenia usług w związku z otrzymywaniem przez Wnioskodawcę od dostawców premii pieniężnych (bonusów) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odpłatnego świadczenia usług w związku z otrzymywaniem przez Wnioskodawcę od dostawców premii pieniężnych (bonusów). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 lipca 2009 r. znak.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, działając jako grupa zakupowo-sprzedażowa, zrzesza małe i średnie firmy handlujące materiałami budowlanymi. Wnioskodawca podpisuje umowy handlowe z dostawcami, które określają m.in. warunki handlowe dotyczące udzielania premii pieniężnych. Z reguły te same warunki powielane są w umowach z odbiorcami (z ewentualnym zatrzymaniem części premii dla Wnioskodawcy). Zapisy umowne stanowią że premie pieniężne (bonusy) mogą być udzielane za obroty: bez względu na wysokość obrotu lub z tytułu osiągnięcia określonego wolumenu obrotów w okresie rozliczeniowym wynoszącym miesiąc, kwartał, półrocze lub rok.

Premie pieniężne otrzymywane od dostawców mogą być również warunkowane terminowymi płatnościami faktur. Rozliczenie premii pieniężnych - w zależności od zawartej umowy - następuje na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez otrzymującego premię pieniężną lub noty uznaniowej wystawionej przez przekazującego premię pieniężną po wcześniejszym potwierdzeniu wzajemnych obrotów.

W uzupełnieniu podano ponadto, że Wnioskodawca wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zarówno otrzymywania przez niego premii pieniężnych (bonusów) od dostawców, jak również udzielania przez niego premii pieniężnych (bonusów) na rzecz odbiorców oraz że:

1.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Otrzymywane i udzielane przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy) przysługują bez względu na wysokość obrotu lub z tytułu osiągnięcia określonego wolumenu obrotów w okresie rozliczeniowym wynoszącym miesiąc, kwartał, półrocze lub rok. Otrzymywane i udzielane premie pieniężne mogą być również uwarunkowane terminowymi płatnościami faktur.

Otrzymywane i udzielane przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy) są pośrednio związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jednak nie ma to znaczenia prawnego dla kwalifikacji tych wypłat jako czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3.

Wnioskodawca świadczy na rzecz dostawców usługi zwiększania (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów dostawców. Są to działania marketingowe wspierające sprzedaż, świadczone na podstawie odrębnego porozumienia z dostawcami; są to usługi polegające na organizowaniu kampanii promocyjnych, targów, indywidualnych akcji marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów dostawcy. Świadczenie powyższych usług (odpłatne) przez Wnioskodawcę jest odrębnie opodatkowane podatkiem od towarów i usług i dokumentowane fakturami VAT (symbole PKWiU tych usług to np. 74.40 Usługi reklamowe, 74.84 Organizacja targów).

4.

Załącznik do umowy z dostawcami, który określa warunki handlowe stanowi, że dostawca gwarantuje określone w tym załączniku standardowe warunki zakupu swoich towarów. Jednym z tych warunków są premie pieniężne (bonusy):

- bonusy za obroty miesięczne/kwartalne/półroczne/roczne, wg poniższego wykazu:

Wolumen obrotów -Wysokość premii pieniężnej w%

1.

bez względu na wysokość obrotu -...%

2.

w przedziale od... do... -...%

3.

w przedziale od... do... -...%

- ekstra premia pieniężna miesięczna/kwartalna/półroczna/roczna za terminowe płatności faktur w wysokości...% wartości terminowych płatności.

Forma rozliczenia premii pieniężnej: nota obciążeniowa wystawiona przez Spółkę po wcześniejszym potwierdzeniu wysokości obrotów przez dostawcę. Brak pisemnego potwierdzenia wielkości obrotów przez dostawcę do dnia... następnego miesiąca po miesiącu/kwartale/półroczu/roku, którego dotyczy premia pieniężna oznacza akceptację wielkości obrotu przyjętego przez Spółkę i upoważnia ją do wystawienia noty w oparciu o wyliczony przez nią obrót do dnia....

Forma zapłaty: przelew/kompensata w ciągu... dni.

5.

Premie pieniężne mogą być udzielane i otrzymywane zarówno w stałym procencie - bez względu na wysokość obrotów w danym okresie rozliczeniowym, jak również mogą być udzielane i otrzymywane w zależności od wielkości zrealizowanych obrotów w danym okresie rozliczeniowym - procent zmienny według określonych progów wartości obrotów.

6.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania określonej wysokości premii następuje na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres. Sposób kalkulacji premii wraz z potwierdzeniem wzajemnych obrotów został opisany w pkt 4-5 uzupełnienia.

7.

Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcami i odbiorcami nie ma zawartych umów, z których wynikałoby uzależnienie otrzymania lub udzielenia premii pieniężnych od dokonywania nabyć o określonej wartości, gdyż premia może być udzielona niezależnie od wysokości obrotów. Jednak wysokość premii jest uzależniona od wysokości obrotów, co zdaniem Wnioskodawcy pozostaje bez znaczenia dla wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług takich premii, gdyż odbiorca nie jest w żadnym przypadku zobowiązany do nabycia towarów za określoną kwotę.

Udzielenie lub otrzymanie premii może być również zależne od terminowego regulowania należności, jednak i ten fakt nie ma znaczenia prawnego dla wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług takich premii, a otrzymanej (lub wypłaconej) kwoty nie można traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług.

Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcami i odbiorcami są zawierane porozumienia dotyczące zakresu działań marketingowych wspierających sprzedaż. Są to działania marketingowe wspierające sprzedaż świadczone na podstawie odrębnego porozumienia z dostawcami; są to usługi polegające na organizowaniu kampanii promocyjnych, targów, indywidualnych akcji marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów dostawcy. Świadczenie powyższych usług (odpłatne) przez Wnioskodawcę jest odrębnie opodatkowane podatkiem od towarów i usług i dokumentowane fakturami VAT.

8.

Jak wskazano powyżej, działania mające na celu intensyfikację sprzedaży są rozpoznawane przez Wnioskodawcę jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i są świadczone odpłatnie na podstawie odrębnego porozumienia. Określa ono m.in. jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez Wnioskodawcę oraz odbiorców Wnioskodawcy celem intensyfikacji sprzedaży oraz w jaki sposób podjęcie tych działań jest potwierdzane. Otrzymywane i wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie są wynagrodzeniem za opisane powyżej działania Wnioskodawcy.

9.

Otrzymywane i wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie są wynagrodzeniem za opisane powyżej działania Wnioskodawcy - wypłacane są niezależnie, w oderwaniu od tych działań. W sytuacji, gdy w danym okresie Wnioskodawca nie podejmie działań mających na celu intensyfikację sprzedaży, premia pieniężna jest wypłacana.

10.

Stwierdzenie zawarte w opisie zaistniałego stanu faktycznego " (z ewentualnym zatrzymaniem części premii dla Wnioskodawcy)" oznacza, że wysokość premii otrzymanej przez Wnioskodawcę od dostawcy danych towarów bywa wyższa od premii wypłaconej przez Wnioskodawcę odbiorcom tych towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym ma miejsce odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym nie ma miejsca odpłatne świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepis ten oparty jest na postanowieniach art. 24 Dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L06.347.1, zwana "Dyrektywą Nr 112"). Zgodnie z tym przepisem świadczenie usług oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów. Zarówno polska ustawa z dnia 11 marca 2004 r., jak również Dyrektywa jednoznacznie wskazują, że dana transakcja nie może być jednocześnie dostawą towarów i świadczeniem usługi.

W wyroku z dnia 1 kwietnia 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (sygn. I SA/Po 101/09) orzekł: " (...) Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE (stanowiącego odpowiednik art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję nie stanowiącą dostawy towarów. Uznać zatem trzeba, iż na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE funkcjonuje takie samo rozwiązanie prawne - dostawa towaru nie może jednocześnie stanowić świadczenia usługi. Konsekwencją tego jest stwierdzenie, że we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej suma określonej ilości dostaw towarów nie może stanowić usługi".

W przedmiotowej sprawie należy również mieć wzgląd na postanowienia art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Praktyką przyjętą w handlu odbywającym się w relacji sklepy - producenci (dostawcy) jest, że te pierwsze otrzymują od dostawców premie (bonusy) z tytułu osiągniętych obrotów. Sklepy często traktują świadczenie otrzymywane z tego tytułu jako wynagrodzenie z tytułu wykonanych na rzecz dostawcy usług, wystawiając przy tym fakturę VAT. Z taką interpretacją nie sposób się jednak zgodzić, co zresztą potwierdza aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych.

W tym zakresie należy wskazać na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał, że danej czynności nie można opodatkowywać dwa razy (raz jako sprzedaży i ponownie jako premii za taką sprzedaż (zakup)). W wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06) NSA stwierdził: "Zauważyć także trzeba, że opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towaru, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi, jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. (...) Tym samym za niedopuszczalne należy uznać opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży, raz jako sprzedaży - dostawy towaru, drugi zakupu towaru - jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT. Skonstatować wobec powyższego należy, iż za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi".

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku, gdy dostawca wypłaca nabywcy towarów oznaczoną kwotę z tytułu osiągnięcia pułapu obrotów, ale jednocześnie łącząca strony umowa zakłada, że:

1.

dostawca wypłaci odbiorcy premię w wypadku osiągnięcia pułapu obrotów i jednocześnie,

2.

odbiorca nie jest zobowiązany do nabycia towarów za określoną kwotę;

wynagrodzenia wypłacanego za osiągniecie pułapu obrotów nie należy, w ocenie Wnioskodawcy, traktować jako wynagrodzenia za świadczenie usług. W związku z tym na udokumentowanie takiej czynności nie powinna być wystawiana faktura VAT, ale nota księgowa co potwierdza prawidłowość postępowania przyjętego przez Wnioskodawcę.

Twierdzenie to potwierdza również jednolite stanowisko prezentowane przez sądy administracyjne, z którego wynika, że premie pieniężne, jeżeli nie są związane z dodatkowym świadczeniem, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na potwierdzenie można przykładowo wskazać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 września 2008 r. sygn. III SA/Wa 1007/08. W wyroku tym Sąd orzekł, że nie stanowi usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. dokonanie przez nabywcę zakupu towarów w wysokości określonej umownie, a w związku z tym premia wypłacona nabywcy w zamian za takie działania nie jest wynagrodzeniem za usługę opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W orzeczeniu tym Sąd podkreślił, że oparł swoje rozstrzygnięcie na ugruntowanej już linii orzecznictwa sądów administracyjnych w tym zakresie, powołując się przy tym na cytowany powyżej wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r.

Zdaniem Wnioskodawcy przyjęcie, że udzielnie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie prowadzić do podwójnego opodatkowania danej transakcji - jako odpłatnej dostawy towarów a następnie jako odpłatnego świadczenia usług. Jak wskazał WSA w Poznaniu, w cytowanym już wyroku z dnia 1 kwietnia 2009 r., "Podwójne opodatkowanie natomiast jest sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 84 oraz w pewnym sensie w art. 217 Konstytucji RP (por. R. Mastalski, Skutki prawne wystawienia faktury w podatku od towarów i usług, "Przegląd Podatkowy" 2001, nr 7, s. 26). Na temat zasady zakazu podwójnego opodatkowania w krajowym systemie prawa podatkowego, w szczególności na gruncie podatku od towarów i usług, wielokrotnie wypowiadał się Trybunał Konstytucyjny i Naczelny Sąd Administracyjny. Dla przykładu można wskazać na orzeczenie Trybunału z dnia 25 października 2004 r., sygn. akt SK 33/03, OTK-A 2004/9/94 oraz uchwałę 7 sędziów NSA z dnia 22 kwietnia 2002 r., sygn. akt FPS 2/02, ONSA 2002/4/136. Podwójne opodatkowanie podatkiem od wartości dodanej we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej, jest także niedopuszczalne z tego powodu, że Państwa Członkowskie zobowiązane są do podjęcia niezbędnych środków, aby uniknąć podwójnego opodatkowania. Zakaz podwójnego opodatkowania podatkiem od wartości dodanej znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, na przykład w wyroku z dnia 27 czerwca 1989 r., sygn. akt J 50/88, LEX nr 83935 w sprawie Heinz K., wyroku z dnia 3 października 1985 r., sygn. akt J 249/84, LEX nr 84285 w sprawie M. i M. p. Venceslas P. ETS".

Teza, że premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług została również potwierdzona m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 stycznia 2009 r. (sygn. III SA/Wa 1451/08) oraz w wyroku z dnia 5 sierpnia 2008 r. (sygn. III SA/Wa 730/08), co - zdaniem Wnioskodawcy jednoznacznie potwierdza, że w tym przedmiocie istnieje konsekwentna i jednolita linia orzecznictwa. Co prawda wyroki zapadają w konkretnych sprawach, niemniej opierają się na tej samie podstawie prawnej. Ponadto należy wskazać, że zasady ogólne postępowania podatkowego wymagają aby organ podatkowy brał pod uwagę linię orzeczniczą sądów administracyjnych, gdyż nawet w przypadku wydania negatywnej interpretacji indywidualnej sąd administracyjny taką interpretację uchyli - co wiązać się będzie z przedłużeniem postępowania oraz zwiększeniem kosztów tego postępowania.

Mając na względzie obowiązujące regulacje prawne oraz jednolite orzecznictwo sądów administracyjnych, w ocenie Wnioskodawcy udzielenie premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług, a dokumentem właściwym do dokumentowania tego zdarzenia jest nota księgowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, działając jako grupa zakupowo-sprzedażowa, zrzesza małe i średnie firmy handlujące materiałami budowlanymi. Wnioskodawca podpisuje umowy handlowe z dostawcami, które określają m.in. warunki handlowe dotyczące udzielania premii pieniężnych. Z reguły te same warunki powielane są w umowach z odbiorcami (z ewentualnym zatrzymaniem części premii dla Wnioskodawcy). Zapisy umowne stanowią że premie pieniężne (bonusy) mogą być udzielane za obroty: bez względu na wysokość obrotu lub z tytułu osiągnięcia określonego wolumenu obrotów w okresie rozliczeniowym wynoszącym miesiąc, kwartał, półrocze lub rok.

Premie pieniężne otrzymywane od dostawców mogą być również warunkowane terminowymi płatnościami faktur. Rozliczenie premii pieniężnych - w zależności od zawartej umowy - następuje na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez otrzymującego premię pieniężną lub noty uznaniowej wystawionej przez przekazującego premię pieniężną po wcześniejszym potwierdzeniu wzajemnych obrotów.

Ponadto podano, że:

1.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Otrzymywane i udzielane przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy) przysługują bez względu na wysokość obrotu lub z tytułu osiągnięcia określonego wolumenu obrotów w okresie rozliczeniowym wynoszącym miesiąc, kwartał, półrocze lub rok. Udzielane premie pieniężne mogą być również uwarunkowane terminowymi płatnościami faktur.

Otrzymywane i udzielane przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy) są pośrednio związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jednak nie ma to znaczenia prawnego dla kwalifikacji tych wypłat jako czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3.

Wnioskodawca świadczy na rzecz dostawców usługi zwiększania (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów dostawców. Są to działania marketingowe wspierające sprzedaż, świadczone na podstawie odrębnego porozumienia z dostawcami; są to usługi polegające na organizowaniu kampanii promocyjnych, targów, indywidualnych akcji marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów dostawcy. Świadczenie powyższych usług (odpłatne) przez Wnioskodawcę jest odrębnie opodatkowane podatkiem od towarów i usług i dokumentowane fakturami VAT (symbole PKWiU tych usług to np. 74.40 Usługi reklamowe, 74.84 Organizacja targów).

4.

Załącznik do umowy z dostawcami, który określa warunki handlowe stanowi, że dostawca gwarantuje określone w tym załączniku standardowe warunki zakupu swoich towarów. Jednym z tych warunków są premie pieniężne (bonusy):

- bonusy za obroty miesięczne/kwartalne/półroczne/roczne, wg poniższego wykazu:

Wolumen obrotów -Wysokość premii pieniężnej w%

1.

bez względu na wysokość obrotu -...%

2.

w przedziale od... do... -...%

3.

w przedziale od... do... -...%

- ekstra premia pieniężna miesięczna/kwartalna/półroczna/roczna za terminowe płatności faktur w wysokości...% wartości terminowych płatności.

Forma rozliczenia premii pieniężnej: nota obciążeniowa wystawiona przez Spółkę po wcześniejszym potwierdzeniu wysokości obrotów przez dostawcę. Brak pisemnego potwierdzenia wielkości obrotów przez dostawcę do dnia... następnego miesiąca po miesiącu/kwartale/półroczu/roku, którego dotyczy premia pieniężna oznacza akceptację wielkości obrotu przyjętego przez Spółkę i upoważnia ją do wystawienia noty w oparciu o wyliczony przez nią obrót do dnia....

Forma zapłaty: przelew/kompensata w ciągu... dni.

5.

Premie pieniężne mogą być udzielane i otrzymywane zarówno w stałym procencie - bez względu na wysokość obrotów w danym okresie rozliczeniowym, jak również mogą być udzielane i otrzymywane w zależności od wielkości zrealizowanych obrotów w danym okresie rozliczeniowym - procent zmienny według określonych progów wartości obrotów.

6.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania określonej wysokości premii następuje na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres. Sposób kalkulacji premii wraz z potwierdzeniem wzajemnych obrotów został opisany w pkt 4-5 uzupełnienia.

7.

Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcami i odbiorcami nie ma zawartych umów, z których wynikałoby uzależnienie otrzymania lub udzielenia premii pieniężnych od dokonywania nabyć o określonej wartości, gdyż premia może być udzielona niezależnie od wysokości obrotów. Jednak wysokość premii jest uzależniona od wysokości obrotów, co zdaniem Wnioskodawcy pozostaje bez znaczenia dla wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług takich premii, gdyż odbiorca nie jest w żadnym przypadku zobowiązany do nabycia towarów za określoną kwotę.

Udzielenie lub otrzymanie premii może być również zależne od terminowego regulowania należności, jednak i ten fakt nie ma znaczenia prawnego dla wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług takich premii, a otrzymanej (lub wypłaconej) kwoty nie można traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług.

Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcami i odbiorcami są zawierane porozumienia dotyczące zakresu działań marketingowych wspierających sprzedaż. Są to działania marketingowe wspierające sprzedaż świadczone na podstawie odrębnego porozumienia z dostawcami; są to usługi polegające na organizowaniu kampanii promocyjnych, targów, indywidualnych akcji marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów dostawcy. Świadczenie powyższych usług (odpłatne) przez Wnioskodawcę jest odrębnie opodatkowane podatkiem od towarów i usług i dokumentowane fakturami VAT.

8.

Jak wskazano powyżej, działania mające na celu intensyfikację sprzedaży są rozpoznawane przez Wnioskodawcę jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i są świadczone odpłatnie na podstawie odrębnego porozumienia. Określa ono m.in. jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez Wnioskodawcę oraz odbiorców Wnioskodawcy celem intensyfikacji sprzedaży oraz w jaki sposób podjęcie tych działań jest potwierdzane. Otrzymywane i wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie są wynagrodzeniem za opisane powyżej działania Wnioskodawcy.

9.

Otrzymywane i wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie są wynagrodzeniem za opisane powyżej działania Wnioskodawcy - wypłacane są niezależnie, w oderwaniu od tych działań. W sytuacji, gdy w danym okresie Wnioskodawca nie podejmie działań mających na celu intensyfikację sprzedaży, premia pieniężna jest wypłacana.

10.

Stwierdzenie zawarte w opisie zaistniałego stanu faktycznego " (z ewentualnym zatrzymaniem części premii dla Wnioskodawcy)" oznacza, że wysokość premii otrzymanej przez Wnioskodawcę od dostawcy danych towarów bywa wyższa od premii wypłaconej przez Wnioskodawcę odbiorcom tych towarów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie, otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych (bonusów) tj.:

* bonusów za obroty miesięczne/kwartalne/półroczne/roczne oraz

* ekstra premii pieniężnych miesięcznych/kwartalnych/półrocznych/rocznych za terminowe płatności faktur,

nie jest związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, otrzymane przez niego premie pieniężne nie są wynagrodzeniem za działania mające na celu intensyfikację sprzedaży (która rozpoznawana jest przez Wnioskodawcę jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu) tylko otrzymywane są niezależnie, w oderwaniu od tych działań.

W tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący premie pieniężne (bonusy) nie świadczy zatem na rzecz dostawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta u Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. Opisane premie pieniężne (bonusy) obniżają bowiem wartość konkretnych dostaw dokumentowanych poszczególnymi fakturami. Ze stanu faktycznego wynika bowiem, że dostawca potwierdza obrót przyjęty przez Wnioskodawcę do rozliczenia premii, a ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania określonej wysokości premii następuje na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w tej konkretnej sytuacji wypłacenie wynagrodzenia za osiągnięcie pułapu obrotów nie należy traktować jako wynagrodzenia za świadczenie usług i w związku z tym na udokumentowanie tej czynności Wnioskodawca nie musi wystawić faktury VAT należało uznać za prawidłowe. Tym samym wskazany przez Wnioskodawcę sposób dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych (bonusów) notami księgowymi uznać należy za poprawny, o ile inne przepisy prawa dopuszczają taki sposób dokumentowania tych transakcji.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę bonusu za obroty oraz premii pieniężnej za terminowe płatności faktur w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. gdy premie (bonusy) te ustalane są na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania opisanej premii pieniężnej (bonusu) przez dostawców Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego te premie pieniężne (bonusy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy także podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę związanych z intensyfikacją sprzedaży (marketingowych itp.), gdyż Wnioskodawca wskazał, że usługi te świadczone są na podstawie odrębnych porozumień, podlegają opodatkowaniu, są dokumentowane fakturami, a wypłacone premie nie są wynagrodzeniem za opisane powyżej działania.

Końcowo stwierdzić należy, że powołane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Wojewódzkich Sądów Administracyjnych nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl