IBPP1/443-423/07/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-423/07/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Publicznego Gimnazjum w J., przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2007 r. (data wpływu 9 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Publicznemu Gimnazjum w J. w fakturach otrzymanych przez Gminę Miejską J. w ramach projektu Nr o nazwie "II etap budowy Sali gimnastycznej przy budynku Publicznego Gimnazjum w J." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach otrzymanych przez gminę miejską J. w ramach projektu Nr o nazwie "II etap budowy Sali gimnastycznej przy budynku Publicznego Gimnazjum w J."

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Publiczne Gimnazjum w J. jest jednostką organizacyjną Gminy Miejskiej J., prowadzącą działalność oświatową. Gmina Miejska., jako inwestor, zrealizowała projekt Nr o nazwie "II etap budowy Sali gimnastycznej przy budynku Publicznego Gimnazjum w J.", który był dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR. Przedmiotem projektu była budowa sali gimnastycznej przy istniejącym budynku szkoły. Gmina Miejska J. jako inwestor i beneficjent środków z wymienionego funduszu była stroną umowy zawartej z wykonawcą robót, w związku z tym otrzymała od tego wykonawcy faktury i dokonywała za nie zapłaty. Po zakończeniu inwestycji powstałe mienie komunalne tj. sala gimnastyczna została nieodpłatnie przekazana Publicznemu Gimnazjum w J., które użytkuje budynek zgodnie z przeznaczeniem, w którym odbywają się zajęcia dydaktyczno-sportowe, nie są pobierane żadne opłaty od użytkowników. Publicznemu Gimnazjum w J. nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Publicznemu Gimnazjum w J. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach otrzymanych przez gminę Miejską J. w ramach ww. projektu.

Zdaniem wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług ani w całości ani w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Nabyte towary i usługi, w ramach realizowanego projektu przez gminę, nie służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 5b obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, których nabycie nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi oraz tych, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11,

3.

dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym,

4.

nazwę towaru lub usługi.

Projekt był realizowany przez gminę, a skończona inwestycja następnie nieodpłatnie przekazana szkole. do zadań dydaktyczno-sportowych zgodnie z przeznaczeniem, od których nie są pobierane żadne opłaty od użytkowników. Szkoła również nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Wobec tego faktury wystawione są na gminę jako inwestora i odbiorcę towarów, i usług.

Reasumując, przy realizacji przez Gminę Miejską J. inwestycji "II etap budowy sali gimnastycznej przy budynku Publicznego Gimnazjum w J.", następnie nieodpłatnie jej przekazanej, szkoła nie ma możliwości odliczyć podatku od towarów i usług w całości ani w części.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl