IBPP1/443-42/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-42/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 marca 2011 r. znak: IBPP1/443-42/11/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca - Gmina K. przygotowuje do sprzedaży nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem mieszkalno-usługowym, oraz budynkiem handlowym i garażowym. Gmina opisaną nieruchomość zabudowaną nabyła w drodze decyzji komunalizacyjnej z dnia 20 grudnia 1995 r. Gmina nie dokonywała ulepszeń budynku. W budynku handlowym jest prowadzona działalność gospodarcza natomiast w budynku mieszkalno-usługowym znajdują się pomieszczenia mieszkalne i dwa gabinety lecznicy dla zwierząt.

Budynek mieszkalno-usługowy znajduje się na działce nr ewidencyjny 2558/3, natomiast budynek handlowy i garaż znajduje się działce 2558/4. Ww. działki powstały w wyniku podziału działki 2558/2.

Budynki są obiektami trwale związanymi z gruntem, wybudowane w latach 1960 -1965, oddane do użytku w 1966 r. Budynki zostały wybudowane przez Skarb Państwa.

Symbole PKOB budynków:

* mieszkalno-usługowy - 11,

* handlowy i garażowy - 1230.

Opisaną nieruchomość Gmina nabyła na podstawie decyzji Wojewody C. z mocy prawa na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.

Przy nabyciu ww. nieruchomości nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT.

Od chwili nabycia działki zabudowanej nr ewidencyjny 2558/2 przez Gminę K. była wykorzystywana przez osoby fizyczne do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz wykorzystywana na cele mieszkaniowe.

W budynku mieszkalno-usługowym znajdują się dwa lokale mieszkalne, oraz dwa lokale usługowe (lecznica dla zwierząt). Lokale mieszkalne są wykorzystywane w całości przez osoby fizyczne na podstawie umów najmu lokalu z dnia 1 marca 1994 r. do chwili obecnej, również lokale usługowe znajdujące się w budynku mieszkalnym wykorzystywane są przez osoby fizyczne na podstawie umów najmu z dnia 3 stycznia 1994 r. do chwili obecnej. Budynek handlowy wykorzystywany jest na prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie umowy najmu z dnia 3 stycznia 1994 r. przez osobę fizyczną do chwili obecnej. Budynek garażowy wykorzystywany jest w całości na garażowanie samochodów najemców lokali.

Umowy najmu lokalu na budynek handlowy i lokale usługowe (lecznica dla zwierząt) były opodatkowane podatkiem VAT. Natomiast lokale mieszkalne były zwolnione od podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Budynki oraz grunt były i są wykorzystywane w całości zgodnie z ww. przeznaczeniem. Najemcy z tytułu użytkowania lokali zgodnie z przeznaczeniem płacą Gminie czynsze.

Gmina K nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedawana nieruchomość podlega opodatkowaniu podatkiem VAT czy jest z tego podatku zwolniona.

Czy sprzedając nieruchomość Gmina ma obowiązek naliczyć podatek VAT czy też nie.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT nie powinien być naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o przepisy prawa obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. gdyż we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r., który wpłynął do tut. organu w dniu 11 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że "przygotowuje" do sprzedaży nieruchomość, zatem przyjęto, że sprzedaż nie miała miejsca w 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.).

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578 z późn. zm.) oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak, stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, ze opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT - w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa budynku budowli lub ich części podlega opodatkowaniu gdy następuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, albo w okresie krótszym niż 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Gmina K. przygotowuje do sprzedaży nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem mieszkalno-usługowym, oraz budynkiem handlowym i garażowym. Gmina opisaną nieruchomość zabudowaną nabyła w drodze decyzji komunalizacyjnej z dnia 20 grudnia 1995 r. Gmina nie dokonywała ulepszeń budynku. W budynku handlowym jest prowadzona działalność gospodarcza natomiast w budynku mieszkalno-usługowym znajdują się pomieszczenia mieszkalne i dwa gabinety lecznicy dla zwierząt.

Budynek mieszkalno-usługowy znajduje się na działce nr ewidencyjny 2558/3, natomiast budynek handlowy i garaż znajduje się działce 2558/4. Ww. działki powstały w wyniku podziału działki 2558/2.

Budynki są obiektami trwale związanymi z gruntem, wybudowane w latach 1960 -1965, oddane do użytku w 1966 r. Budynki zostały wybudowane przez Skarb Państwa.

Symbole PKOB budynków:

* mieszkalno-usługowy - 11,

* handlowy i garażowy - 1230.

Opisaną nieruchomość Gmina nabyła na podstawie decyzji Wojewody C. z dnia 10 maja 1990 r. Przy nabyciu ww. nieruchomości nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT.

Od chwili nabycia działki zabudowanej nr ewidencyjny 2558/2 przez Gminę K. była wykorzystywana przez osoby fizyczne do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz wykorzystywana na cele mieszkaniowe.

W budynku mieszkalno-usługowym znajdują się dwa lokale mieszkalne, oraz dwa lokale usługowe (lecznica dla zwierząt). Lokale mieszkalne są wykorzystywane w całości przez osoby fizyczne na podstawie umów najmu lokalu z dnia 1 marca 1994 r. do chwili obecnej, również lokale usługowe znajdujące się w budynku mieszkalnym wykorzystywane są przez osoby fizyczne na podstawie umów najmu z dnia 3 stycznia 1994 r. do chwili obecnej. Budynek handlowy wykorzystywany jest na prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie umowy najmu z dnia 3 stycznia 1994 r. przez osobę fizyczną do chwili obecnej. Budynek garażowy wykorzystywany jest w całości na garażowanie samochodów najemców lokali.

Umowy najmu lokalu na budynek handlowy i lokale usługowe (lecznica dla zwierząt) były opodatkowane podatkiem VAT. Natomiast lokale mieszkalne były zwolnione od podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Budynki oraz grunt były i są wykorzystywane w całości zgodnie z ww. przeznaczeniem. Najemcy z tytułu użytkowania lokali zgodnie z przeznaczeniem płacą Gminie czynsze.

Gmina K nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe uregulowanie powtórzono w obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392)

Zatem dostawa wymienionych we wniosku działek gruntu z posadowionymi na nich budynkami, jako czynność cywilnoprawna zostanie dokonana przez Wnioskodawcę jako podatnika VAT i nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzeń, spełniając definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ww. ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W świetle powyższego, opisane we wniosku nieruchomości tj. budynek mieszkalno-usługowy, budynek handlowy oraz budynek garażowy stanowią budynki trwale z gruntem związane w rozumieniu wyżej cyt. ustawy - Prawo budowlane oraz rozporządzenia w sprawie PKOB.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć także oddanie budynku do użytkowania na podstawie umowy najmu i dzierżawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (w tym również najem na cele mieszkaniowe podlegający zwolnieniu od podatku VAT). Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie również moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że budynki mieszkalno-usługowy, handlowy oraz garażowy od 1994 r. do chwili obecnej są w całości wynajmowane przez osoby fizyczne na podstawie umów najmu a Wnioskodawca uzyskuje z tego tytułu przychody w postaci czynszu z tytułu najmu.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowej nieruchomości, składającej się z budynku mieszkalno-usługowego, handlowego oraz garażowego, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, bowiem do pierwszego jej zasiedlenia doszło w 1994 r. Zatem, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą przedmiotowych budynków upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Tym samym dostawa ww. budynku mieszkalno-usługowego, handlowego oraz garażowego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT lub przed nim, ani też w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia.

W sprawie objętej niniejszą interpretacją przedmiotem transakcji będzie również dostawa nieruchomości gruntowej, tj. dwóch geodezyjnie wyodrębnionych działek nr ewidencyjny 2558/3 oraz nr 2558/4, na których posadowione są ww. budynki.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga ww. przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Na podstawie tego przepisu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki (budowle) na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od tego podatku.

Jeżeli zatem dostawa ww. budynku mieszkalno-usługowego, handlowego oraz garażowego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia korzystać będzie również dostawa gruntu, na którym ww. budynki są posadowione.

Reasumując, w świetle opisanego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż budynku mieszkalno-usługowego, handlowego oraz garażowego, wraz z nieruchomością gruntową obejmującą dwie geodezyjnie wyodrębnione działki nr ewidencyjny 2558/3 oraz nr 2558/4, na których posadowione są ww. budynki, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z powiązania art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 2 pkt 14 oraz art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl