IBPP1/443-417/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-417/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko "F". Spółka z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu 28 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usług, z tytułu których wynagrodzeniem jest premia pieniężna - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usług, z tytułu których wynagrodzeniem jest premia pieniężna.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym działającym jako dystrybutor w branży opakowań żywności. Jego kontrahentem jest A. Sp. z o.o. z siedzibą w O.

W dniu 5 stycznia 2009 r. Wnioskodawca zawarł z powyższą firmą porozumienie o współpracy, na podstawie którego zobowiązał się do wykonywania następujących usług na rzecz Sp. z o.o.:

1.

Prowadzenia wszelkich działań handlowych, aby marka A. była marką wiodącą wśród produktów przeznaczonych do pakowania żywności wykonanych z OPS/PP/PS/PET w sieci handlowej F.

2.

Nadzorowanie przestrzegania zasady cen sugerowanych A. przez placówki własne F.

3.

Nadzorowanie bieżącej realizacji łącznego planu zakupów ustalonego przez A. dla F.

4.

Prowadzenie intensywnej działalności promocyjnej odnośnie wyrobów A. na terenie, na którym działa F., w oparciu o uzgodniony wspólnie plan promocji.

5.

Działania na rzecz przeznaczenia przez placówki własne F. powierzchni ekspozycyjnej, nie mniejszej, niż udział A. w rynku, na ekspozycję wyrobów A.

Ponadto Wnioskodawca zobowiązał się w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. do dokonywania zakupów określonej wartości.

W zamian za powyższe spółka A. w okresie, na który zawarto powyższe porozumienie, tj. od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. zobowiązała się do zapewnienia F. dodatkowych warunków współpracy, tj. dodatkowej premii pieniężnej za wykonanie przez F. obrotu rocznego w wysokości minimum: 743.000 zł netto - premii w wysokości 1% wartości netto zakupionego towaru; 798.000 zł netto - premii w wysokości 2% wartości netto zakupionego towaru. Ponadto ustalono, że wynagrodzenie za świadczone usługi i osiągniętą premię pieniężną będzie rozliczane za pomocą faktury VAT o treści: "usługa intensyfikacyjna/sprzedaży za miesiąc.... 2009 r." wystawianej przez F. Sp. z o.o., zaś do obliczania powyższego wynagrodzenia będzie uwzględniany obrót netto za dany okres, pomniejszony o niezapłacone faktury, przeterminowane na ostatni dzień okresu.

Wobec powyższego Wnioskodawca, po spełnieniu wymagań określonych treścią porozumienia o współpracy wystawia fakturę VAT, opodatkowując świadczoną usługę stawką 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premie pieniężne wypłacane przez spółkę A. na rzecz Wnioskodawcy w związku z realizacją usług, o których mowa w porozumieniu o współpracy, których celem jest intensyfikacja sprzedaży towarów spółki A., stanowią świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne, które są na jego rzecz wypłacane, stanowią wynagrodzenie za wykonanie usług określonych w zawartym porozumieniu o współpracy. Usługi te polegają w szczególności na osiąganiu przez Wnioskodawcę określonego poziomu zakupów dokonywanych u kontrahenta oraz na prowadzeniu działalności promocyjnej, mającej na celu polepszenie sprzedaży jego produktów. Skutkiem powyższego jest powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych wypłacanych na jego rzecz oraz udokumentowania ich fakturą VAT wystawianą przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy za powyższym stanowiskiem przemawiają następujące argumenty.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności, lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu, lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany wyżej przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ma bardzo szeroki zakres. Nie obejmuje ono wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania określonych czynności a także zobowiązanie do tolerowania pewnych czynności lub sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o VAT jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, iż w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą musi istnieć: stosunek prawny, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Ponadto musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z treścią interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Ministra Finansów dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, dla celów podatkowych premie pieniężne mogą być traktowane dwojako, po pierwsze - jako rabaty, gdy są związane z konkretną dostawą towarów; po drugie - jako usługi stanowiące "działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży", gdy nie można ich powiązać z konkretną dostawą.

Podobne stanowisko zajmowały również organy skarbowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. W interpretacji z dnia 6 grudnia 2007 r., sygn. ILPP17443-210/07-2/BP, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów, czytamy: "Premia pieniężna, która nie może uchodzić za rabat, stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone usługi na rzecz dostawcy. Chodzi tu o zobowiązanie uzależnione od konkretnego zachowania nabywcy, zaliczane na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT do odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych".

W podobnych stanach faktycznych analogiczny pogląd wyrażony został m.in. w interpretacjach wydanych w imieniu Ministra Finansów o sygn.: ILPP1/443-13/07-2/BD z 2 sierpnia 2007 r., ILPP1/443-2/07-4/HW z 14 sierpnia 2007 r., ILPP1/443-88/07-2/TW z 10 września 2007 r., ILPP1/443-72/07-2/BD z 17 października 2007 r. oraz ILPP1/443-347/ 07-2/W z 28 listopada 2007 r., IPPP1/443-1421/08-7/MP z 21 października 2008 r., IPPP1/ 443-1460/08-2/SM z 24 października 2008 r., IPPP2-443-1258/08-3/MK z 24 października 2008 r., ITPP2/443-685/08/AJ z 4 listopada 2008 r., ILPP1/443-784/08-2/AK z 5 listopada 2008 r., ILPP1/443-801/08-2/AI z 10 listopada 2008 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powyższe uzasadnienie prawne, premie pieniężne wypłacane na rzecz Wnioskodawcy w związku z realizacją postanowień porozumienia o współpracy, należy traktować jako usługi stanowiące działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, ponieważ nie można ich przypisać do konkretnej dostawy towarów.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, podejmowane przez niego działania oraz wypłacane w zamian za to premie pieniężne traktować należy jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest uzależniona od określonego zachowania nabywcy i podejmowanych przez niego działań w danym okresie. W takim przypadku otrzymanie premii pieniężnej stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Zachowanie nabywcy należy uznać w tym przypadku jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego, a tym samym za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł z kontrahentem porozumienie o współpracy, na podstawie którego zobowiązał się do wykonywania następujących usług:

1.

Prowadzenia wszelkich działań handlowych, aby marka A. była marką wiodącą wśród produktów przeznaczonych do pakowania żywności wykonanych z OPS/PP/PS/PET w sieci handlowej F.

2.

Nadzorowanie przestrzegania zasady cen sugerowanych A. przez placówki własne F.

3.

Nadzorowanie bieżącej realizacji łącznego planu zakupów ustalonego przez A. dla F.

4.

Prowadzenie intensywnej działalności promocyjnej odnośnie wyrobów A. na terenie, na którym działa F., w oparciu o uzgodniony wspólnie plan promocji.

5.

Działania na rzecz przeznaczenia przez placówki własne F. powierzchni ekspozycyjnej, nie mniejszej, niż udział A. w rynku, na ekspozycję wyrobów A.

W zamian za powyższe kontrahent Wnioskodawcy w okresie, na który zawarto powyższe porozumienie, tj. od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. zobowiązał się do zapewnienia Wnioskodawcy dodatkowych warunków współpracy, tj. dodatkowej premii pieniężnej za wykonanie przez Wnioskodawcę obrotu rocznego w wysokości minimum: 743.000 zł netto - premii w wysokości 1% wartości netto zakupionego towaru; 798.000 zł netto - premii w wysokości 2% wartości netto zakupionego towaru. Ponadto ustalono, że wynagrodzenie za świadczone usługi i osiągniętą premię pieniężną będzie rozliczane za pomocą faktury VAT o treści: "usługa intensyfikacyjna/sprzedaży za miesiąc.... 2009 r.".

Wnioskodawca, po spełnieniu wymagań określonych treścią porozumienia o współpracy wystawia fakturę VAT, opodatkowując świadczoną usługę stawką 22%.

W opisanym stanie faktycznym mamy więc do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca otrzymuje premie jako wynagrodzenie za podjęcie konkretnych działań zawartych w porozumieniu a podstawą do wyliczenia wielkości wynagrodzenia jest obrót netto za dany okres, pomniejszony o niezapłacone faktury, przeterminowane na ostatni dzień okresu. Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego.

W takim przypadku należy uznać, że otrzymane premie pieniężne związane są z określonym zachowaniem Wnioskodawcy, które stanowi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT świadczenie usług za wynagrodzeniem i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W świetle powyższego świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz kontrahenta powinno zostać udokumentowane przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT fakturą spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Podsumowując w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl