IBPP1/443-415/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-415/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 2 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług doradztwa zawodowego świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach jednej umowy z usługami zorganizowania i przeprowadzenia kursów, zajęć z kompetencji kluczowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług doradztwa zawodowego świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach jednej umowy z usługami zorganizowania i przeprowadzenia kursów, zajęć z kompetencji kluczowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka Akcyjna) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wydzielił organizacyjnie i statutowo Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego, która została wpisana do rejestru Placówek Oświatowych. Do zadań placówki zgodnie ze statutem należy:

1.

projektowanie i realizowanie przedsięwzięć edukacyjnych dotyczących kształcenia ustawicznego w systemie oświaty, w tym kształcenia na odległość;

2.

opracowanie programów i materiałów edukacyjnych do prowadzenia kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość;

3.

przygotowanie oferty kształcenia ustawicznego skierowanej do uczestników tego kształcenia, zwiększającej szanse ich zatrudnienia oraz współpraca z pracodawcami w tym zakresie;

4.

gromadzenie informacji naukowo-technicznej dla potrzeb kształcenia ustawicznego, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków i form tego kształcenia prowadzonego przez placówkę;

5.

prowadzenie kształcenia ustawicznego z uwzględnieniem współpracy z urzędami pracy w zakresie osób zarejestrowanych w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników.

Wnioskodawca podpisał umowę jako wykonawca w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach EFS na zorganizowanie i przeprowadzenie kursów, zajęć z kompetencji kluczowych oraz doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe z terenu miasta.

Wnioskodawca został zobligowany umową do:

1.

Zorganizowania i przeprowadzenia kursów, zajęć z kompetencji kluczowych oraz doradztwa zawodowego.

2.

Przygotowania harmonogramów kursów, zajęć z kompetencji kluczowych (w tym również doradztwa zawodowego jako integralnej części kursów).

3.

Przeprowadzenia doradztwa zawodowego w wymiarze godz./rok dla grupy.

4.

Zapewnienia uczestnikom niezbędnych pomocy naukowych, materiałów dydaktycznych, edukacyjnych lub innych za potwierdzeniem odbioru.

5.

Zapewnienia praktyk dla Beneficjentów Ostatecznych.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 27 maja 2011 r. wynika, że Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego realizuje swoje zadania w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216).

Powołana została Uchwałą Zarządu z dnia 28 stycznia 2011 r. Wnioskodawcy i wpisana do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta w dniu 28 stycznia 2011 r.

Zajęcia i kursy będące przedmiotem zapytania są świadczone przez Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego jako jednostkę objętą systemem oświaty.

Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego Wnioskodawcy jest tym samym podatnikiem co Spółka.

Umowa z Inkubatorem Przedsiębiorczości została zawarta w ramach realizacji przez Inkubator projektu systemowego p.n. "..." współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podnoszenie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.

Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Inkubator Przedsiębiorczości jest jednostką budżetową Urzędu Miasta. "I.P." będzie płacił Spółce środkami pochodzącymi z projektu systemowego p.n. "..." współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podnoszenie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, to znaczy, że świadczone przez Spółkę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Spółka podpisała umowę na zorganizowanie i przeprowadzenie kursów, zajęć z kompetencji kluczowych oraz doradztwa zawodowego. Do realizacji kursów oraz doradztwa zawodowego Spółka zawiera umowy o świadczenie usług z wykładowcami, doradcami spełniającymi odpowiednie wymogi.

Zajęcia z kompetencji kluczowych są elementem usługi edukacyjnej i świadczone są w ramach jednej umowy zawartej z Inkubatorem Przedsiębiorczości o zorganizowanie i przeprowadzenie kursów, zajęć z kompetencji kluczowych oraz doradztwa zawodowego, których celem jest uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych.

Doradztwo zawodowe - celem jest pomoc w wyborze ścieżki kształcenia, identyfikacja mocnych i słabych stron, przedstawienie perspektyw zatrudnienia na lokalnym i globalnym rynku pracy, kształtowanie osobowości i zainteresowań z wykonywanym zawodem, przygotowanie do samodzielnego i świadomego planowania kariery. Zajęcia odbywają się w 45 grupach po 10 osób - łączna ilość godzin na grupę - 40h, zajęcia mają charakter grupowy jak i indywidualny. Materiały dydaktyczne oraz naukowe niezbędne do przeprowadzenia szkolenia zostaną przygotowane przez wykładowców i przekazane uczestnikom szkoleń za potwierdzeniem odbioru.

Program szkolenia obejmuje:

1.

Ćwiczenia integrujące grupę.

2.

Ćwiczenia rozwijające samowiedzę i świadomość własnego potencjału.

3.

Ćwiczenia rozwijające świadomość rodzinnych uwarunkowań rozwoju zawodowego.

4.

Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne.

5.

Ćwiczenia pomagające w wyborze szkoły i zawodu, formułowaniu celów i podejmowaniu decyzji.

6.

Ćwiczenia przygotowujące do poszukiwania pracy.

Spółka nie zawierała dodatkowej umowy na świadczenie usług doradczych i są one realizowane w ramach jednej umowy z kursami i zajęciami z kompetencji kluczowych.

Usługi doradcze są elementem niezbędnym do wykonania usługi edukacyjnej, a usługa edukacyjna jest częścią przeważającą w umowie.

Do realizacji kursów oraz doradztwa zawodowego Spółka zawiera umowy o świadczenie usług z wykładowcami, doradcami spełniającymi odpowiednie wymogi.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 maja 2011 r. Wnioskodawca zaznaczył, że w zagadnieniu możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług (w tym usług doradztwa), do realizacji których została zobligowana umową Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego, Wnioskodawca prosi o interpretację indywidualną dotyczącą zagadnienia:

1.

Zorganizowanie i przeprowadzenie doradztwa zawodowego przez Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 maja 2011 r.):

Czy usługi doradztwa zawodowego świadczone przez Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego Wnioskodawcy (w ramach jednej umowy z usługami zorganizowania i przeprowadzenia kursów, zajęć z kompetencji kluczowych) na zlecenie Inkubatora Przedsiębiorczości są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług (VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 maja 2011 r.), usługa doradztwa zawodowego jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług (VAT).

Z uwagi na fakt, iż zawarta umowa z Inkubatorem Przedsiębiorczości określa zakres realizacji usług zorganizowania i przeprowadzenia kursów, zajęć z kompetencji kluczowych oraz doradztwa zawodowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) oraz Wnioskodawca uważa, iż doradztwo zawodowe jest częścią usługi oświatowej świadczonej przez placówkę, zawierającej szkolenie z zakresu wyboru ścieżki kształcenia, identyfikacji mocnych i słabych stron, kształtowania osobowości i zainteresowań z wykonywanym zawodem, przygotowania do samodzielnego i świadomego planowania kariery.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę jako wykonawca w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach EFS na zorganizowanie i przeprowadzenie kursów, zajęć z kompetencji kluczowych oraz doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe z terenu miasta.

Umowa z Inkubatorem Przedsiębiorczości w została zawarta w ramach realizacji przez Inkubator projektu systemowego p.n. "..." współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podnoszenie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.

Wnioskodawca został zobligowany umową do:

1.

Zorganizowania i przeprowadzenia kursów, zajęć z kompetencji kluczowych oraz doradztwa zawodowego.

2.

Przygotowania harmonogramów kursów, zajęć z kompetencji kluczowych (w tym również doradztwa zawodowego jako integralnej części kursów).

3.

Przeprowadzenia doradztwa zawodowego w wymiarze godz./rok dla grupy.

4.

Zapewnienia uczestnikom niezbędnych pomocy naukowych, materiałów dydaktycznych, edukacyjnych lub innych za potwierdzeniem odbioru.

5.

Zapewnienia praktyk dla Beneficjentów Ostatecznych.

Doradztwo zawodowe - celem jest pomoc w wyborze ścieżki kształcenia, identyfikacja mocnych i słabych stron, przedstawienie perspektyw zatrudnienia na lokalnym i globalnym rynku pracy, kształtowanie osobowości i zainteresowań z wykonywanym zawodem, przygotowanie do samodzielnego i świadomego planowania kariery. Zajęcia odbywają się w 45 grupach po 10 osób - łączna ilość godzin na grupę - 40h, zajęcia mają charakter grupowy jak i indywidualny. Materiały dydaktyczne oraz naukowe niezbędne do przeprowadzenia szkolenia zostaną przygotowane przez wykładowców i przekazane uczestnikom szkoleń za potwierdzeniem odbioru.

W odpowiedzi na pytanie zawarte w wezwaniu, na czym polega specyfika ww. usług doradztwa zawodowego Wnioskodawca wskazał, że program szkolenia obejmuje:

1.

Ćwiczenia integrujące grupę.

2.

Ćwiczenia rozwijające samowiedzę i świadomość własnego potencjału.

3.

Ćwiczenia rozwijające świadomość rodzinnych uwarunkowań rozwoju zawodowego.

4.

Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne.

5.

Ćwiczenia pomagające w wyborze szkoły i zawodu, formułowaniu celów i podejmowaniu decyzji.

6.

Ćwiczenia przygotowujące do poszukiwania pracy.

Spółka nie zawierała dodatkowej umowy na świadczenie usług doradczych i są one realizowane w ramach jednej umowy z kursami i zajęciami z kompetencji kluczowych.

Usługi doradcze są elementem niezbędnym do wykonania usługi edukacyjnej, a usługa edukacyjna jest częścią przeważającą w umowie.

Do realizacji kursów oraz doradztwa zawodowego Spółka zawiera umowy o świadczenie usług z wykładowcami, doradcami spełniającymi odpowiednie wymogi.

Jednocześnie z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wydzielił organizacyjnie i statutowo Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego, która została wpisana do rejestru Placówek Oświatowych. Do zadań placówki zgodnie ze statutem należy:

1.

projektowanie i realizowanie przedsięwzięć edukacyjnych dotyczących kształcenia ustawicznego w systemie oświaty, w tym kształcenia na odległość;

2.

opracowanie programów i materiałów edukacyjnych do prowadzenia kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość;

3.

przygotowanie oferty kształcenia ustawicznego skierowanej do uczestników tego kształcenia, zwiększającej szanse ich zatrudnienia oraz współpraca z pracodawcami w tym zakresie;

4.

gromadzenie informacji naukowo-technicznej dla potrzeb kształcenia ustawicznego, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków i form tego kształcenia prowadzonego przez placówkę;

5.

prowadzenie kształcenia ustawicznego z uwzględnieniem współpracy z urzędami pracy w zakresie osób zarejestrowanych w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników.

Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego realizuje swoje zadania w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216).

Powołana została Uchwałą Zarządu z dnia 28 stycznia 2011 r. Wnioskodawcy i wpisana do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta w dniu 28 stycznia 2011 r.

Zajęcia i kursy będące przedmiotem zapytania są świadczone przez Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego jako jednostkę objętą systemem oświaty.

Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego Wnioskodawcy jest tym samym podatnikiem co Spółka.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Przytaczając zatem przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a) ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast w myśl art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca podpisał umowę na zorganizowanie i przeprowadzenie kursów, zajęć z kompetencji kluczowych oraz doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe z terenu miasta. W ramach umowy Wnioskodawca został zobligowany m.in. do zorganizowania i przeprowadzenia doradztwa zawodowego, którego celem jest pomoc w wyborze ścieżki kształcenia, identyfikacja mocnych i słabych stron, przedstawienie perspektyw zatrudnienia na lokalnym i globalnym rynku pracy, kształtowanie osobowości i zainteresowań z wykonywanym zawodem, przygotowanie do samodzielnego i świadomego planowania kariery. Usług doradztwa zawodowego (zgodnie z programem szkolenia) obejmują: ćwiczenia integrujące grupę, ćwiczenia rozwijające samowiedzę i świadomość własnego potencjału, ćwiczenia rozwijające świadomość rodzinnych uwarunkowań rozwoju zawodowego, ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne, ćwiczenia pomagające w wyborze szkoły i zawodu, formułowaniu celów i podejmowaniu decyzji, ćwiczenia przygotowujące do poszukiwania pracy. Przedmiotowe usługi doradcze są one realizowane w ramach jednej umowy z kursami i zajęciami z kompetencji kluczowych oraz stanowią element niezbędny do wykonania usługi edukacyjnej, a usługa edukacyjna jest częścią przeważającą w umowie.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wydzielił organizacyjnie i statutowo Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego, która została wpisana do rejestru Placówek Oświatowych. Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego realizuje swoje zadania w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216). Placówka została wpisana do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta w dniu 28 stycznia 2011 r.

Zajęcia i kursy będące przedmiotem zapytania są świadczone przez Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego jako jednostkę objętą systemem oświaty.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż jeżeli usługi doradztwa zawodowego świadczone są przez Wnioskodawcę w ramach jednej umowy obejmującej świadczenie usług edukacyjnych i usługi doradztwa stanowią element niezbędny do wykonania usługi edukacyjnej a usługa edukacyjna jest przeważającą a usługi doradcze stanowią w istocie usługę edukacyjną oraz pod warunkiem, iż usługi te są świadczone przez Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego działającą w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy (należy podkreślić, iż wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych dokonano w dniu 28 stycznia 2011 r.) jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby realizacja usług doradztwa zawodowego była świadczona przez Wnioskodawcę, który dla tej czynności nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub gdyby usługi doradcze były usługami stricte doradczymi a nie miały charakteru edukacyjnego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl