IBPP1/443-414/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-414/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 28 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym dwoma pismami, które wpłynęły do tut. organu 7 i 8 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz rumuńskiego kontrahenta - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz rumuńskiego kontrahenta. Wniosek uzupełniono dwoma pismami, które wpłynęły do tut. organu 7 i 8 lipca 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu, z dnia 25 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem na terytorium Polski wyrobów spożywczych marki. Wyroby te są zakupywane przez Wnioskodawcę w imieniu własnym i na własny rachunek, a następnie sprzedawane lokalnym sprzedawcom bezpośrednim. Sprzedaż odbywa się na rzecz tych sprzedawców, natomiast oni dokonują sprzedaży bezpośrednio na rzecz klienta końcowego.

Wnioskodawca zamierza sformalizować współpracę zawierając nową umowę z kontrahentem rumuńskim, od którego nabywa produkty. Zgodnie z projektowanymi zapisami umowy: Wnioskodawca - jako ustanowiony dystrybutor na terytorium Polski kupuje towary marki od rumuńskiego kontrahenta we własnym imieniu i na własny rachunek za cenę wynikającą z obowiązującego cennika oraz dystrybuuje je za pośrednictwem zbudowanej przez siebie sieci sprzedaży bezpośredniej.

W ramach umowy Wnioskodawca ma obowiązek stosować się do procedur ustalonych przez kontrahenta rumuńskiego, celem budowania, ochrony umacniania pozycji rynkowej towarów marki. W szczególności Wnioskodawca zobowiązać się ma do wzięcia na siebie następujących obowiązków:

1.

samodzielnie organizować sprzedaż i dostawę produktów na rzecz Lokalnych Dystrybutorów oraz klientów końcowych, a tym samym odpowiedzialny jest za rozwój sieci sprzedaży towarów marki na powierzonym terytorium wyłącznym.

2.

Zorganizować Centrum Informacji o marce na powierzonym terytorium wyłącznym.

3.

Organizować i Obsługiwać szkolenia Lokalnych Dystrybutorów i spotkania z Lokalnymi Dystrybutorami i klientami na powierzonym terytorium wyłącznym.

4.

Pośredniczyć w kontaktach pomiędzy kontrahentem rumuńskim a Lokalnymi Dystrybutorami.

5.

Mianować kierowników poszczególnych działów po wcześniejszej aprobacie przez kontrahenta rumuńskiego.

6.

Ma prawo i obowiązek używania znaku firmowego, towarowego we wszelkich czynnościach biznesowych na danym terytorium oraz dba o ochronę znaku firmowego.

7.

Utrzymywać zapas towarów o wartości nie mniejszej niż 10 000 euro.

8.

Utworzyć i prowadzić reprezentacyjne biuro, pokryć koszty jego wyposażenia, a także zapewnić pomieszczenie dla przedstawiciela Spółki.

9.

Umieścić znak na dokumentach biurowych.

10.

Zaopatrzyć biuro w telefon, faks, drukarkę kart członkowskich, komputer oraz drukarkę zgodnie z zaleceniami kontrahenta rumuńskiego.

Wnioskodawca jest niezależnym dystrybutorem wyłącznym na terytorium Polski. Powyższe działania mają jedynie charakter zaleceń o charakterze quasi franchasingu. Wszystkie te działania podejmowane są na własny koszt i na własne ryzyko i odpowiedzialność.

Zgodnie z zapisami umowy organizowanie przez Wnioskodawcę własnej sieci sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek nie ogranicza rumuńskiego kontrahenta w zakresie możliwości nawiązania dodatkowych stosunków umownych z Lokalnymi Dystrybutorami towarów marki, celem motywowania ich intensyfikacji sprzedaży. Kontrahent zamierza udzielać Lokalnym Dystrybutorom indywidualnych premii za zwiększanie udziału marki w lokalnym rynku wyrobów.

Ponadto w ramach współpracy Wnioskodawca będzie pośrednikiem pomiędzy Lokalnymi dystrybutorami a rumuńskim kontrahentem w zakresie przekazywania im premii pieniężnych. Zgodnie z ustaleniami - po dokonaniu analizy efektywności sprzedaży wszystkich dystrybutorów - Wnioskodawca przekaże zestawienie należnych premii (zbiorcze i indywidualne). Następnie globalna kwota (po jej zaakceptowaniu) zostanie przelana na rachunek depozytowy specjalnie w tym celu otwarty przez Wnioskodawcę, który - według zaakceptowanego zestawienia - przeleje kwoty należne Lokalnym dystrybutorom na ich indywidualne konta.

Według posiadanej przez Wnioskodawcę opinii GUS tego typu "usługi polegające na przyjęciu z zagranicy pewnej kwoty pieniężnej, która następnie, po jej rozdzieleniu, jest przekazywana poszczególnym dystrybutorom mieszczą się w grupowaniu PKWIU 65.12.10-Wynagrodzeniem Wnioskodawcy z tego tytułu jest prowizja. Wnioskodawca jest jedynie dzierżycielem otrzymanych kwot - na czas pomiędzy otrzymaniem globalnej kwoty a jej wypłatą na rzecz beneficjentów. Wnioskodawca nie może tych kwot zatrzymać na własną rzecz, gdyż stanowiłoby to przestępstwo przywłaszczenia. To nie są środki Wnioskodawcy, ale jego rumuńskiego kontrahenta, które ten ostatni jedynie powierza Wnioskodawcy, w celu wykonania z ich użyciem usługi finansowej w postaci dokonania indywidualnych przelewów w odpowiednich kwotach na rzecz odpowiednich osób.

Poza powyższymi obowiązkami, Wnioskodawca wykonywać będzie na rzecz rumuńskiego kontrahenta następujące usługi:

a.

doradztwo w zakresie uwarunkowań funkcjonowania rynku towarów z segmentu i podobnych - Wnioskodawca będzie wykonywał pisemne opracowania dotyczące charakterystyki polskiego rynku oraz analizy marketingowe - PKWiU 74.14.13

b.

wykonywania analiz rynkowych, badanie rynku i opinii publicznej w zakresie rynku towarów z segmentu, do którego zaliczają się towary marki, w tym zakresie będą wykonywane odpowiednie analizy marketingowe oraz opracowania doradcze - PKWiU 74.13.1

c.

prowadzenie bazy danych klientów końcowych, Lokalnych Dystrybutorów, ich obrotów oraz wykonywanie na ich podstawie analiz rynkowych i analiz należnych im premii - te czynności polegają na przetwarzaniu danych spływających do systemu, ich analizie - PKWiU 72.40.10

d.

prowadzenie bazy danych dotyczących transakcji Lokalnych Dystrybutorów oraz ich analiza i sporządzanie zestawień na potrzeby rozliczeń pomiędzy Stroną Pierwszą a Lokalnymi Dystrybutorami - te czynności polegają na przetwarzaniu danych spływających do systemu, ich analizie i sporządzaniu raportów - PKWiU 72.30.21

e.

stałego powstrzymania się od wykonywania czynności, o których mowa powyżej w pkt a-d na rzecz podmiotów pośrednio lub bezpośrednio konkurencyjnych w stosunku do Strony Pierwszej - brak PKWiU.

Sformułowanie "Strona Pierwsza" odnosi się do kontrahenta rumuńskiego, albowiem takie nazewnictwo przyjęto w projekcie umowy przygotowanej pomiędzy stronami.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Rumuński kontrahent Wnioskodawcy jest również podatnikiem podatku od wartości dodanej w Rumunii i ma siedzibę prawną i rezydencję podatkową w Rumunii.

Wnioskodawca w zakresie wykonywania opisanych powyżej czynności działa we własnym imieniu i na własny rachunek. W zakresie wykonywania ww. usług na rzecz rumuńskiego kontrahenta zostanie zawarta stosowna pisemna umowa. Wnioskodawca - będzie dokumentował wykonywanie usługi fakturą VAT. Podstawą do wystawienia faktury będzie szczegółowe zestawienie czynności wykonawcy w danym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane w stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz rumuńskiego kontrahenta a polegające na:

a.

doradztwie w zakresie uwarunkowań funkcjonowania rynku towarów z segmentu i podobnych,

b.

wykonywaniu analiz rynkowych, badaniu rynku i opinii publicznej w zakresie rynku towarów z segmentu, do którego zaliczają się towary marki,

c.

prowadzeniu bazy danych klientów końcowych, Lokalnych Dystrybutorów, ich obrotów oraz wykonywanie na ich podstawie analiz rynkowych i analiz należnej im premii,

d.

prowadzenie bazy danych dotyczących transakcji Lokalnych Dystrybutorów oraz ich analiza i sporządzanie zestawień na potrzeby rozliczeń pomiędzy Stroną Pierwszą a Lokalnymi Dystrybutorami,

e.

stałego powstrzymania się od wykonywania czynności, o których mowa w pkt a - d na rzecz podmiotów pośrednio lub bezpośrednio konkurencyjnych w stosunku do kontrahenta rumuńskiego,

podlegają opodatkowaniu VAT na terytorium Polski, czy też na terytorium Rumunii.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane w umowie jako:

a.

doradztwo w zakresie uwarunkowań funkcjonowania rynku towarów z segmentu i podobnych

b.

wykonywania analiz rynkowych, badanie rynku i opinii publicznej w zakresie rynku towarów z segmentu, do którego zaliczają się towary marki,

c.

prowadzenie bazy danych klientów końcowych, Lokalnych Dystrybutorów, ich obrotów oraz wykonywanie na ich podstawie analiz rynkowych

d.

prowadzenie bazy danych dotyczących transakcji Lokalnych Dystrybutorów oraz ich analiza i sporządzanie zestawień na potrzeby rozliczeń pomiędzy Stroną Pierwszą a Lokalnymi Dystrybutorami,

e.

stałego powstrzymania się od wykonywania czynności, o których mowa w pkt a - d na rzecz podmiotów pośrednio lub bezpośrednio konkurencyjnych w stosunku do Strony Pierwszej;

mieszczą się w zakresie dyspozycji art. 27 ust. 4 pkt 2, 3, 3a oraz 10 ustawy o VAT (reklama, usługi doradcze oraz usługi podobne do tych usług, usługa badania rynków i opinii publicznej, usługa doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, usługi przetwarzania danych, dostarczania informacji zobowiązanie się do powstrzymania się od tych czynności).

Oznacza to, że podatek VAT należny jest na terytorium Rumunii, gdyż w tego typu usługach podatnikiem zawsze jest usługobiorca, skoro usługobiorca ma siedzibę w Rumunii, tam podatek VAT powinien być rozliczony przez niego na zasadzie importu usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Wskazać również należy na treść przepisu art. 8 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

Stosownie do art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W myśl art. 27 ust. 4 ww. ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług:

1.

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

2.

reklamy;

3.

doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:

a)

usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),

b)

usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),

c)

usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),

d)

usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,e) usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3);

3a) usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń;

4.

bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

5.

dostarczania (oddelegowania) personelu;

6.

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

7.

telekomunikacyjnych;

8.

nadawczych radiowych i telewizyjnych;

9.

elektronicznych;

10.

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

11.

agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

12.

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

13.

przesyłowych:

a)

gazu w systemie gazowym,

b)

energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

14.

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

Ustawodawca wymieniając usługi w art. 27 ust. 4 ustawy, nie we wszystkich przypadkach odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi, należy zatem ww. pojęcie traktować szeroko i brać pod uwagę charakter świadczonej usługi.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Rumuński kontrahent Wnioskodawcy jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Rumunii i ma siedzibę prawną i rezydencję podatkową w Rumunii.

Wnioskodawca wykonywać będzie na rzecz rumuńskiego kontrahenta następujące usługi:

a.

doradztwo w zakresie uwarunkowań funkcjonowania rynku towarów z segmentu G. i podobnych - Wnioskodawca wykonywał pisemne opracowania dotyczące charakterystyki polskiego rynku oraz analizy marketingowe - PKWiU 74.14.13

b.

wykonywania analiz rynkowych, badanie rynku i opinii publicznej w zakresie rynku towarów z segmentu, do którego zaliczają się towary marki G., w tym zakresie będą wykonywane odpowiednie analizy marketingowe oraz opracowania doradcze - PKWiU 74.13.1

c.

prowadzenie bazy danych klientów końcowych, Lokalnych Dystrybutorów, ich obrotów oraz wykonywanie na ich podstawie analiz rynkowych i analiz należnej im premii - te czynności polegają na przetwarzaniu danych spływających do systemu, ich analizie i sporządzaniu raportów - PKWiU 72.40.10

d.

prowadzenie bazy danych dotyczących transakcji Lokalnych Dystrybutorów oraz ich analiza i sporządzanie zestawień na potrzeby rozliczeń pomiędzy Stroną Pierwszą a Lokalnymi Dystrybutorami - te czynności polegają na przetwarzaniu danych spływających do systemu, ich analizie i sporządzaniu raportów - PKWiU 72.30.21

e.

stałego powstrzymania się od wykonywania czynności, o których mowa powyżej w pkt a-d na rzecz podmiotów pośrednio lub bezpośrednio konkurencyjnych w stosunku do Strony Pierwszej - brak PKWiU.

Sformułowanie "Strona Pierwsza" odnosi się do kontrahenta rumuńskiego, albowiem takie nazewnictwo przyjęto w projekcie umowy przygotowanej pomiędzy stronami.

Wnioskodawca w zakresie wykonywania opisanych powyżej czynności działa we własnym imieniu i na własny rachunek. W zakresie wykonywania ww. usług na rzecz rumuńskiego kontrahenta zostanie zawarta stosowna pisemna umowa. Wnioskodawca - będzie dokumentował wykonywanie usługi fakturą VAT. Podstawą do wystawienia faktury będzie szczegółowe zestawienie czynności wykonawcy w danym okresie rozliczeniowym.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe i obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, a tym samym miejscem ich opodatkowania, jest miejsce, gdzie nabywca przedmiotowych usług (podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługi) posiada siedzibę, tj. terytorium Rumunii. Oznacza to, iż usługi te stosownie do art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, z tym jednak zastrzeżeniem, że o tym kto (jaki podmiot) i na jakich zasadach na terytorium Rumunii będzie zobowiązany do opodatkowania tych transakcji, będą decydowały odpowiednie przepisy obowiązujące na terytorium Rumunii, tut. organ nie może zatem potwierdzić, że będzie to kontrahent rumuński i rozpozna tę transakcję jako import usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl