IBPP1/443-414/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-414/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Przychodni Specjalistycznych Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w X, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu 7 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 27 maja 2008 r.), uzupełniony pismami z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 27 maja 2008 r.) oraz z dnia 30 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy ponoszone w ramach realizacji projektu pn. "Rozbudowa i wyposażenie budynku Zespołu Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy ponoszone w ramach realizacji projektu pn. "Rozbudowa i wyposażenie budynku Zespołu Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ...". Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 27 maja 2008 r.) oraz z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu... czerwca 2008 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 maja 2008 r. znak: IBPP1/443-414/08/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zespół Przychodni Specjalistycznych Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w X realizował w okresie od II kwartału 2004 r. do II kwartału 2006 r. projekt pn. "Rozbudowa i wyposażenie budynku Zespołu Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ w..." dofinansowany w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego z priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów działania 1.3 Regionalna infrastruktura społeczna poddziałania 1.3.2 Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia. W wyniku realizacji projektu zmodernizowano 594,82 m 2 powierzchni użytkowej istniejącego budynku przychodni dostosowując infrastrukturę techniczną do poziomu nowego obiektu rozbudowanej przychodni o powierzchni użytkowej 936,89 m 2. W ramach projektu zakupiono i uruchomiono aparat RTG, USG, densytometr, EEG, EKG oraz wyposażenie przychodni. W zmodernizowanej i rozbudowanej przychodni przy użyciu zakupionego sprzętu medycznego Wnioskodawca świadczy usługi medyczne zwolnione z podatku VAT. W przychodni tej Wnioskodawca nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie wydzierżawia pomieszczeń ani urządzeń). Obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabyte towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną podatnika. Odliczeniu podlegają przy tym tylko opodatkowane zakupy towarów i usług, które są związane z transakcjami opodatkowanymi tj. których następstwem jest określenie podatku należnego. Co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego nie służy z tytułu opodatkowanych zakupów towarów i usług wykorzystanych do wykonania czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wykazywany w deklaracjach dla podatku od towarów i usług składanych w okresie realizacji projektu do chwili składania wniosku podatek naliczony do odliczenia nie dotyczy wykonywanych czynności w przychodni objętej dofinansowaniem. Ponadto na mocy art. 90 ust. 10 w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2 - 8 nie przekroczyła 2% podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2. Zespół Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ w X po ustaleniu corocznie proporcji nie był zobowiązany do zastosowania przepisów o korekcie podatku naliczonego, ponieważ proporcja nigdy nie przekroczyła 2 punktów procentowych. Zakupy objęte dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są wykorzystywane do wykonywania czynności usług ochrony zdrowia, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, a wyliczona proporcja od wszystkich wykonywanych czynności (Wnioskodawca prowadzi działalność w dwóch odrębnych budynkach), w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje nie przekroczyła 2 punktów procentowych, w związku z tym nie mam on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2. Podatek od towarów i usług stanowi dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany będący przedmiotem dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Przychodni Specjalistycznych Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w X miał prawo odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługiwało mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Do chwili obecnej nie zaistniało i nie przewiduje się w przyszłości powstania tego prawa na skutek zmiany przeznaczenia funkcjonowania przychodni (rozpoczęcie z jej wykorzystaniem sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług). W wyniku realizacji projektu powstała przychodnia, która służyła i służy nadal wyłącznie czynnościom związanym ze sprzedażą zwolnioną tj. wykonywanie czynności usług ochrony zdrowia - specjalistyczne usługi medyczne (PKWiU 85).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach realizacji projektu pn. "Rozbudowa i wyposażenie budynku Zespołu Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ w..." zakupił aparat RTG, USG, densytometr, EEG, EKG oraz wyposażenie przychodni. Z treści wniosku wynika, że dokonane zakupy służą wyłącznie do realizacji świadczeń zdrowotnych, zwolnionych z podatku VAT.

Zatem nabywane towary i usługi (aparat RTG, USG, densytometr, EEG, EKG oraz wyposażenie przychodni), związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ są wykorzystywane do udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach usług w zakresie ochrony zdrowia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Tut. organ zauważa także, że tok myślenia wskazany przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego jest niewłaściwy. Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).

W przedmiotowej sprawie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa i wyposażenie budynku Zespołu Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ w..." związane są wyłącznie ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku VAT, zatem nie znajdzie tutaj zastosowania przepis art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § l ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl