IBPP1/443-409a/07/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-409a/07/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta S., przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.) uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2007 r. (data wpływu 20 grudnia 2007 r.) oraz pismem z dnia 27 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę całości lub części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizowaną inwestycją pod nazwą "Rewitalizacji infrastruktury związanej z ofertą kulturową miasta S." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę całości lub części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizowaną inwestycją pod nazwą "Rewitalizacji infrastruktury związanej z ofertą kulturową miasta S.". Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 14 grudnia 2007 r. i z dnia 27 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Miasta S. wdrożyła i rozliczyła projekt w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w których VAT był kosztem kwalifikowanym.Projekt pn. "Rewitalizacja infrastruktury związanej z ofertą kulturową miasta S.", nr X. Umowa na dofinansowanie ww. projektu została podpisana 3 stycznia 2006 r. z Wojewodą P.Projekt składał się z trzech zadań:

* modernizacji S. Domu Kultury (SDK) - przygotowanie pomieszczenia pod klimatyzatornię, zakup urządzeń klimatyzacyjnych wraz z montażem oraz odnowienie elewacji budynku,

* budowy sceny i modernizacji placu wraz z niezbędną infrastrukturą i elementami małej architektury (przebudowa wejścia do parku miejskiego),

* modernizacja amfiteatru na terenie Parku Etnograficznego w S.

Przedmiotowy projekt był realizowany przez trzech partnerów:

* Gminę Miasta S. - partner wiodący projektu (lider),

* S. Dom Kultury (SDK),

* Muzeum Budownictwa Ludowego (MBL).

Projekt został zarejestrowany na podstawie umowy o wspólnym przedsięwzięciu zawartej między partnerami projektu 14 grudnia 2004 r. Zgodnie z powyższą umową Gminy Miasta S. wdrożyła projekt, zarządzała nim, prowadziła obsługę księgową i monitoring w trakcie realizacji i po jego zakończeniu.

Po zakończeniu realizacji inwestycji 23 listopada 2006 r. gmina przekazała na podstawie PT zadania:

* modernizacja S. Domu Kultury (PT z dnia 29 grudnia 2006 r.) - S. Domowi Kultury,

* modernizacja amfiteatru na terenie Parku Etnograficznego w S. (PT z dnia 29 grudnia 2006 r.) - Muzeum Budownictwa Ludowego w S.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie jest wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikiem VAT.

Projekty były współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (w wysokości 75% z kosztów kwalifikowanych projektu) i budżetu państwa (w wysokości 20% kosztów kwalifikowanych) w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).S. Dom Kultury jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta S. - forma organizacyjno-prawna: instytucja kultury.Muzeum Budownictwa Ludowego w S. jest jednostką organizacyjną P. Urzędu Marszałkowskiego w R. posiadającą osobowość prawną - forma organizacyjno-prawna: instytucja kultury.

Zadania zostały przekazane nieodpłatnie protokołem przekazania środka trwałego - PT odrębnie S. Domowi Kultury i Muzeum Budownictwa Ludowego, na podstawie Umowy nr... o dofinansowanie projektu Nr...z dnia 3 stycznia 2006 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Miasta S. posiadała lub posiada możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT w ramach ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miasta S. nie miała i nie ma możliwości odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań realizował i rozliczał projekt w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pod nazwą "Rewitalizacja infrastruktury związanej z ofertą kulturową miasta S.".

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.Tym samym nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż mienie powstałe w wyniku inwestycji po jej zakończeniu zostało nieodpłatnie przekazane (protokołem przekazania środka trwałego - PT) do użytkowania jednostkom organizacyjnym Gminy, tj. "S. Domowi Kultury" oraz "Muzeum Budownictwa Ludowego w S.".

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu instytucji kulturowych, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania mienia powstałego w wyniku realizacji projektu pn. "Rewitalizacja infrastruktury związanej z ofertą kulturową miasta S." podmiotom, które te zadania także będą wykonywały, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Jednak Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego S. Domowi Kultury oraz Muzeum Budownictwa Ludowego w S. nieodpłatnie mienia powstałego w wyniku realizacji ww. projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Rewitalizacja infrastruktury związanej z ofertą kulturową miasta S."

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl