IBPP1/443-408/09/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-408/09/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.) oraz z dnia 9 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 21 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy lokalu.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr z dnia 8 czerwca 2009 r. oraz pismem z dnia 9 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wskazał, iż Wniosek dotyczy sprzedaży lokalu mieszkalnego Nr X usytuowanego w budynku Domu.

Wybudowanie budynku w stanie surowym zamkniętym nastąpiło w dniu 8 lipca 1992 r. co zostało potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym.

Roboty wykończeniowe tj. tynki, posadzki, malowanie, armatura instalacyjna została zamontowana przez poszczególnych właścicieli do dnia 31 marca 1993 r. kiedy to wystąpiono o nadanie numeru porządkowego budynku. Decyzją Urzędu Miasta z dnia 3 marca 1993 r. nadano numer i od tego czasu budynek zaczął być użytkowany.

Lokal Nr X w budynku Nr Y ul. T. należał od wymienionej daty do Izby, która to użytkowała lokal jako biuro Pełnomocnika Izby.

W dniu 1 maja 1997 r. Izba wynajęła wymieniony lokal Pani Z. na Kancelarię Adwokacką.

Dnia 14 listopada 1996 r. decyzją Zarządu Miasta odsprzedano dla Domu grunt aktem notarialnym Nr XXX cz w dz 3617/1 pow. 5a 80m2. Dnia 15 grudnia 1999 r. aktem notarialnym ustanowiono odrębne własności lokali w wymienionym budynku przy ul. T.

Dnia 31 grudnia 1999 r. Izba przekazała wymieniony lokal Nr X Wnioskodawcy protokołem na podstawie umowy przedwstępnej potwierdzonej przez notariusza z sukcesywną płatnością należności na kwotę 30.000,00 zł.

Cały ten czas lokal był wynajmowany na kancelarię adwokacką do 4 lutego 2005 r.

W dniu 10 maja 2007 r. aktem notarialnym lokal został formalnie zakupiony na podstawie dokonanych sukcesywnych wpłat czyniąc Wnioskodawcę prawowitym właścicielem.

W czasie od 4 lutego 2005 r. do 10 maja 2007 r. lokal był wykorzystywany na posiedzenia Zarządu Wnioskodawcy. Ponieważ Wnioskodawca jest właścicielem lokali przy ul. D. uznano ww. lokal jako zbędny do funkcjonowania i wystąpiono o przekształcenie lokalu na mieszkalny 11 września 2007 r. celem sprzedaży.

Przy sprzedaży wymienionego lokalu pojawił się problem naliczenia lub nie naliczenia podatku VAT co ma bardzo duże znaczenie przy ustaleniu wartości lokalu i tym samym możliwości jego sprzedaży.

W piśmie z dnia 16 czerwca 2009 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż pierwsze zasiedlenie nastąpiło przez wynajem lokalu w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu na Kancelarię Adwokacką przez Panią Z. od Izby od dnia 1 maja 1997 r.

Następnie Izba dnia 31 grudnia 1999 r. przekazała lokal Wnioskodawcy, od którego nadal Pani Z. wynajmowała lokal do dnia 4 lutego 2005 r.

Od dnia 4 lutego 2005 r. lokal do obecnej chwili nie był wynajmowany i po przekształceniu na mieszkalny jest własnością Wnioskodawcy.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą lokalu Nr minął okres dłuższy niż 2 lata.

W stosunku do lokalu Nr X Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony.

W lokalu Nr zostały wymienione okna - faktura z dnia 6 lipca 2007 r. na kwotę brutto zł. 4.600,01 zł. Od ww. faktury Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wydatki poniesione na ulepszenie lokalu były niższe niż 30% wartości początkowej lokalu.

Lokal Nr X po wymianie okien w 2007 r. nie był wynajmowany i jest w dalszym użytkowaniu Wnioskodawcy i nie był czynnie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od podatku od towarów i usług.

Ponadto w piśmie z dnia 9 lipca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż w lokalu Nr X oprócz wymiany okien dokonano wyburzenia ścianki miedzy pokojami - faktura VAT Nr 28/2002 z dnia 15 października 2002 r. na kwotę brutto 2.415,60 zł oraz faktura Nr 604/2002 z dnia 17 października 2002 r. - wyłożenie wykładziny.

Od ww. faktur przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wszystkie wydatki poniesione na ulepszenie lokalu były niższe niż 30% wartości początkowej lokalu.

Ponadto w zakresie przekształcenia lokalu użytkowego na lokal mieszkalny Wnioskodawca zgłosił dnia 11 września 2007 r. do Prezydium Miasta o przekształcenie lokalu użytkowego Nr X na lokal mieszkalny. Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie od Prezydenta Miasta dnia 15 kwietnia 2009 r. Prezydent nie wnosi sprzeciwu w związku z czym zgodnie z art. 71 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) stało się wymagalne z dniem 11 października 2007 r. (tzw. milcząca zgoda organu).

Lokal mieszkalny Nr X od dnia 11 września 2007 r. usytuowany jest w budynku niemieszkalnym.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy lokal można sprzedać bez naliczania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż lokalu powinna być zwolniona od podatku VAT ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem.

W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl jednak art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) i b cyt. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budynków lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 7a ww. ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od podatku od towarów i usług ma zamiar dokonać dostawy lokalu mieszkalnego Nr X usytuowanego w budynku Domu.

Wnioskodawca wskazał, iż wybudowanie budynku (w którym znajduje się przedmiotowy lokal) w stanie surowym zamkniętym nastąpiło w dniu 8 lipca 1992 r. co zostało potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym. Roboty wykończeniowe tj. tynki, posadzki, malowanie, armatura instalacyjna została zamontowana przez poszczególnych właścicieli do dnia 31 marca 1993 r. kiedy to wystąpiono o nadanie numeru porządkowego budynku.

Decyzją Urzędu Miasta z dnia 3 marca 1993 r. nadano numer i od tego czasu budynek zaczął być użytkowany. Lokal Nr X w budynku Nr Y ul. T należał od wymienionej daty do Izby, która to użytkowała lokal jako biuro Pełnomocnika Izby.

W dniu 1 maja 1997 r. Izba wynajęła wymieniony lokal Pani Z. na Kancelarię Adwokacką. A zatem pierwsze zasiedlenie nastąpiło przez wynajem lokalu w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu na Kancelarię Adwokacką.

Dnia 14 listopada1996 r. decyzją Zarządu Miasta odsprzedano dla Domu ul. T. grunt aktem notarialnym Nr A: XXX cz w dz 3617/1 pow. 5a 80 m 2. Dnia 15 grudnia 1999 r. aktem notarialnym ustanowiono odrębne własności lokali w wymienionym budynku przy ul. T.

Dnia 31 grudnia 1999 r. Izba przekazała wymieniony lokal Nr X Wnioskodawcy protokołem na podstawie umowy przedwstępnej potwierdzonej przez notariusza z sukcesywną płatnością należności na kwotę 30.000,00 zł.

Cały ten czas lokal był wynajmowany na Kancelarię Adwokacką do dnia 4 lutego 2005 r.

W dniu 10 maja 2007 r. aktem notarialnym lokal został formalnie zakupiony na podstawie dokonanych sukcesywnych wpłat czyniąc Wnioskodawcę prawowitym właścicielem.

Od dnia 4 lutego 2005 r. lokal do obecnej chwili nie był wynajmowany i po przekształceniu na mieszkalny jest własnością Wnioskodawcy.

W czasie od 4 lutego 2005 r. do 10 maja 2007 r. lokal był wykorzystywany na posiedzenia Zarządu Wnioskodawcy. Ponieważ Wnioskodawca jest właścicielem lokali przy ul. D. uznano ww. lokal jako zbędny do funkcjonowania i wystąpiono o przekształcenie lokalu na mieszkalny 11 września 2007 r. celem sprzedaży.

Odnośnie przekształcenia lokalu użytkowego na mieszkalny Wnioskodawca wystąpił do Prezydenta Miasta, od którego dnia 15 kwietnia 2009 r. otrzymał zaświadczenie, z którego wynika, iż Prezydent nie wnosi sprzeciwu na powyższe przekształcenie i stało się ono wykonalne z dniem 11 października 2007 r. (tzw. milcząca zgoda organu).

Ponadto lokal mieszkalny Nr X od dnia 11 września 2007 r. usytuowany jest w budynku niemieszkalnym.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą lokalu Nr X minął okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto w stosunku do lokalu Nr X Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony.

W lokalu Nr X zostały wymienione okna - faktura Nr 0041/07 z dnia 6 lipca 2007 r., wyburzono ściankę między pokojami - faktura Nr 28/2002 z dnia 5 października 2002 r. oraz wyłożono wykładzinę - faktura Nr 604/2002 z dnia 17 października 2002 r.

Od ww. zakupów Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wszystkie wydatki poniesione na ulepszenie lokalu były niższe niż 30% wartości początkowej lokalu.

Lokal Nr X po wymianie okien w 2007 r. nie był wynajmowany i jest w dalszym użytkowaniu Wnioskodawcy i nie był czynnie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego, w niniejszej sprawie, przy zamierzonej przez Wnioskodawcę dostawie lokalu nr X, znajdującego się w budynku Nr Y przy ul. T, nie może być mowy o pierwszym zasiedleniu, bowiem nie jest to dostawa następująca na rzecz pierwszego użytkownika w celu wykonywania czynności opodatkowanych po wybudowaniu budynku, w którym przedmiotowy lokal się znajduje.

Wprawdzie Wnioskodawcy w stosunku do przedmiotowego lokalu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jednakże wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na ulepszenie powyższego lokalu były niższe niż 30% wartości początkowej lokalu.

Biorąc powyższe pod uwagę, dostawa lokalu nr X ul. T., będzie podlegała zwolnieniu od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo nadmienia się, iż w myśl w art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy wskazać, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. przepisem art. 43 ust. 10-11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl