IBPP1/443-40/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-40/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani M., przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu 9 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia przedsiębiorstwa jako wkładu do spółki cywilnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia przedsiębiorstwa jako wkładu do spółki cywilnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik wykonuje jednoosobowo działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu stacji kontroli pojazdów. Przedmiotowa stacja stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) Kodeksu cywilnego, w skład którego wchodzą w szczególności ruchomości, nieruchomości, wierzytelności, dokumenty i in. Podatnik zamierza zawrzeć umowę spółki cywilnej z dwiema innymi osobami i kontynuować prowadzoną dotychczas działalność w ramach tejże spółki cywilnej.

W związku z powyższym podatnik zamierza wnieść prowadzone dotychczas przedsiębiorstwo tytułem wkładu do spółki cywilnej na pokrycie swego udziału w tej spółce. Pozostali wspólnicy zobowiązani będą do wniesienia we własnym zakresie wkładów do spółki.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez podatnika jako wkładu do spółki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 (1) k.c, jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego do spółki cywilnej jest czynnością zwolnioną z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Pod pojęciem "transakcji zbycia" przedsiębiorstwa należy, w sposób zbliżony do terminu "dostawy towaru" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, rozumieć każdą czynność w ramach której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Wskazana ustawa nie zawiera w swojej treści definicji "przedsiębiorstwa", z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia "przedsiębiorstwo" wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedsiębiorstwo mające być przedmiotem wkładu do spółki cywilnej jest przedsiębiorstwem w rozumieniu powołanych wyżej przepisów.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że nie podlegają opodatkowaniu transakcje zbycia przedsiębiorstwa, w tym wniesienie go aportem do spółki cywilnej.

Ponadto zbycie tak rozumianego przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów. Jednakże swoboda, jaką ustawodawca dał stronom w zakresie kształtowania treści umowy zbycia nie jest nieograniczona. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zbywanego przedsiębiorstwa powinny pozostać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że umożliwią nabywcy kontynuowanie działalności gospodarczej, realizowanej przed zbyciem przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca dokona wniesienia do spółki cywilnej aportem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 1 ustawy - Kodeks cywilny, to należy uznać, że w sytuacji tej znajdzie zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa.

Tym samym wniesienie jako wkładu do spółki cywilnej przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego nie podlega uregulowaniom ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wniesienie przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego do spółki cywilnej jest czynnością zwolnioną z podatku od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl