IBPP1/443-399/07/JP/1861/11/07

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-399/07/JP/1861/11/07

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu L, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach inwestycji p.n. "Rewitalizacja terenu po bazie paliw" w L - S" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach inwestycji p.n. "Rewitalizacja terenu po bazie paliw" w L - S".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat L realizuje projekt inwestycyjny pod nazwą "Rewitalizacja terenu po bazie paliw w L - S". Inwestycja jest realizowana w 60% ze środków europejskiego funduszu ZPOPP, w 10% z budżetu państwa, w 30% ze środków własnych powiatu.

Inwestycja obejmuje rekultywację części skażonego terenu i modernizację budynku po byłej hali konfekcjonowania olejów wraz z otoczeniem. Prace renowacyjne i eliminacja powierzchni ognisk zanieczyszczeń dotyczą całego terenu bazy paliw. Rekultywacja służy przywróceniu do "tkanki miejskiej" terenu o obszarze ok. 3,03 ha. Realizując tę cześć inwestycji Powiat wykonuje zadania z zakresu ochrony środowiska i przyrody nałożone ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

W ramach inwestycji wyremontowany będzie budynek, który przeznaczono na wynajem na preferencyjnych zasadach dla rozpoczynających działalność gospodarczą. Stawki czynszu będą tak skalkulowane by pokryły jedynie koszty utrzymania budynku (media, ochrona budynku, podatek od nieruchomości). Ma to zachęcić potencjalnych przedsiębiorców do zakładania nowych firm i zatrudniania pracowników. Powiat tym samym realizuje zadania z zakresu przeciwdziałania bezrobociu i aktywizację lokalnego rynku pracy. Wartość projektu wynosi 3.570.701,95 zł i tyle samo wynoszą całkowite wydatki kwalifikowane.

Powiat L jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwości odliczania podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych dotyczących realizacji inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku omawianej inwestycji, Powiat realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie powiatowym, do realizacji których zostały powołane. Tak więc w tym zakresie Powiat nie jest podatnikiem podatku VAT. Nie może więc odliczyć podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących ww. inwestycji. Ponadto uzyskiwane dochody z najmu zostały przypisane ustawowo powiatowi ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i nie jest to forma działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat w ramach swoich zadań własnych realizuje projekt współfinansowany ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego a także z budżetu państwa, projekt pod nazwą "Rewitalizacja terenu po bazie paliw" w L - S".

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zaznaczyć jednak należy, że w myśl cyt. wyżej przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak Wnioskodawca wskazał we wniosku w ramach inwestycji wyremontowany będzie budynek, który przeznaczono na wynajem, od którego będzie pobierany czynsz.

Zatem podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi związane z remontem budynku przeznaczonego na wynajem będzie podlegał odliczeniu na zasadach ogólnych.

Mając na względzie fakt, iż Wnioskodawca w części 52 wniosku ORD-IN zajął stanowisko, iż Powiat nie ma w ogóle prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji, a Powiatowi przysługuje takie prawo w części dotyczącej remontu budynku, należało stanowisko Wnioskodawcy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl