IBPP1/443-398/08/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-398/08/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 5 marca 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za świadczenie usług otrzymanej przez nabywcę premii pieniężnej, wypłacanej w wysokości procentowo określonej wartości całkowitego obrotu netto zrealizowanego między dwoma podmiotami w okresie miesiąca oraz konieczności udokumentowania premii przez jej nabywcę fakturą VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za świadczenie usług otrzymanej przez nabywcę premii pieniężnej, wypłacanej w wysokości procentowo określonej wartości całkowitego obrotu netto zrealizowanego między dwoma podmiotami w okresie miesiąca oraz konieczności udokumentowania premii przez jej nabywcę fakturą VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IBPP1/443-398/08/AL z dnia 16 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym, który na mocy zawartej umowy organizuje sieć sklepów "X" na ściśle określonym terenie. W skład sieci sklepów wchodzą podmioty gospodarcze (odbiorcy), prowadzące własną działalność w zakresie handlu, które podpisały umowę z Wnioskodawcą. Podmioty te tworzą więc sieć sklepów "X". Odbiorcy w ramach sieci sklepów "X" zamawiają towar u innych podmiotów, (których możemy nazwać dystrybutorami). Odbiorcy zamawiają towar u dystrybutorów we własnym imieniu i na swój adres oraz są płatnikami za dostarczony towar na podstawie faktur VAT wystawianych przez dystrybutorów.

Poszczególne umowy o ogólnej współpracy w ramach sieci "X", jakie zawiera Wnioskodawca z poszczególnymi dystrybutorami, przewidują natomiast, ze z tytułu usługi pośrednictwa dystrybucyjnego Wnioskodawca otrzymuje miesięczną prowizję, w określonej w każdej umowie procentowej wysokości wartości ogólnego obrotu netto, zrealizowanego przez wszystkich odbiorców.

Pośrednictwo dystrybucyjne, o którym mowa powyżej, możemy nazwać wspomaganiem sprzedaży, polegającym na tym, iż Wnioskodawca między innymi wykonuje usługi:

wprowadzania towarów dystrybutorów do sieci handlowej Wnioskodawcy, szczególnego umiejscowienia lub eksponowania towarów dystrybutorów na półkach sklepów swojej sieci, wprowadzenia nowych wyrobów dystrybutorów do sprzedaży w sieci sklepów Wnioskodawcy, rozszerzania oferty świadczonych usług handlowych na nowo otwierane obiekty Wnioskodawcy i inne. Są to usługi świadczone na rzecz poszczególnych dystrybutorów. Czyli odbiorcą tych usług są dystrybutorzy.

Wysokość premii (około 0,5% do 2%, najczęściej 2%) jest obliczana od wartości netto lub ilości towarów nabytych przez odbiorców (czyli uczestników sieci "X") od dystrybutorów w okresie 1 miesiąca.Przykładowo, jeżeli w danym miesiącu, obroty netto ze sprzedaży towarów dystrybutora dla poszczególnego odbiorcy, należącego do sieci "X", osiągną 100.000 zł to Wnioskodawcy należy się z tego tytułu 2.000 zł. Wysokość obrotów jest udokumentowana fakturami sprzedażowymi dystrybutora, wystawianymi na rzecz konkretnych odbiorców. Natomiast płatność za powyższą usługę, którą możemy nazwać premią lub prowizją, jest dokonywana na podstawie faktury VAT, wystawianej przez Wnioskodawcę dystrybutorowi.

Należy podkreślić, iż premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów, ale z ogólnym obrotem w danym miesiącu, osiągniętym przez wszystkich odbiorców należących do sieci "X". Premie te nie są też związane z osiągnięciem jakiegoś konkretnego obrotu w danym miesiącu. Należą się zawsze jako pewien procent ogólnego obrotu, bez względu na jego wysokość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premie pieniężne wypłacane w wysokości procentowo określonej wartości całkowitego obrotu netto, zrealizowanego między dwoma podmiotami w okresie 1 miesiąca (w naszym przypadku między Wnioskodawcą a dystrybutorem) należy uznać za świadczenie usług przez otrzymującego taką premię (w naszym przypadku Wnioskodawcę), które winno być udokumentowane fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy premia pieniężna obliczona jako pewien procent od obrotu netto zrealizowanego między dwoma podmiotami w określonym czasie, jest świadczeniem usług.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/04/AP/4026, zgodnie z którym premia pieniężna, związana z konkretną dostawą, powinna być traktowana jak rabat. Natomiast premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, należy uznać jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.Wnioskodawca powołał się również na pismo z dnia 31 stycznia 2008 r., nr 1P-PP2-443-581/07-2/PS Izby Skarbowej w Warszawie.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, na oba postawione pytania należy odpowiedzieć pozytywnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana np. tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na mocy zawartej umowy organizuje sieć sklepów "X". W skład sieci sklepów wchodzą podmioty gospodarcze (odbiorcy), prowadzące własną działalność w zakresie handlu, które podpisały umowę z Wnioskodawcą. Podmioty te tworzą więc sieć sklepów "X". Odbiorcy w ramach sieci sklepów "X" zamawiają towar u innych podmiotów (dystrybutorów). Odbiorcy zamawiają towar u dystrybutorów we własnym imieniu i na swój adres oraz są płatnikami za dostarczony towar na podstawie faktur VAT wystawianych przez dystrybutorów.

Poszczególne umowy o ogólnej współpracy w ramach sieci "X", jakie zawiera Wnioskodawca z poszczególnymi dystrybutorami, przewidują natomiast, ze z tytułu usługi pośrednictwa dystrybucyjnego Wnioskodawca otrzymuje miesięczną prowizję, w określonej w każdej umowie procentowej wysokości wartości ogólnego obrotu netto, zrealizowanego przez wszystkich odbiorców.

Pośrednictwo dystrybucyjne, (nazwane wspomaganiem sprzedaży), polega na tym, iż Wnioskodawca wykonuje m.in. usługi: wprowadzania towarów dystrybutorów do sieci handlowej Wnioskodawcy, szczególnego umiejscowienia lub eksponowania towarów dystrybutorów na półkach sklepów swojej sieci, wprowadzenia nowych wyrobów dystrybutorów do sprzedaży w sieci sklepów Wnioskodawcy, rozszerzania oferty świadczonych usług handlowych na nowo otwierane obiekty Wnioskodawcy i inne. Są to usługi świadczone na rzecz poszczególnych dystrybutorów. Czyli odbiorcą tych usług są dystrybutorzy.

Wysokość premii (około 0,5% do 2%, najczęściej 2%) jest obliczana od wartości netto towarów nabytych przez odbiorców (czyli uczestników sieci "X") od dystrybutorów w okresie miesiąca (np. jeżeli w danym miesiącu, obroty netto ze sprzedaży towarów dystrybutora dla poszczególnego odbiorcy, należącego do sieci "X", osiągną 100.000 zł to Wnioskodawcy należy się z tego tytułu 2.000 zł.) Wysokość obrotów jest udokumentowana fakturami sprzedażowymi dystrybutora, wystawianymi na rzecz konkretnych odbiorców. Natomiast płatność za powyższą usługę, którą możemy nazwać premią lub prowizją, jest dokonywana na podstawie faktury VAT, wystawianej przez Wnioskodawcę dystrybutorowi.

Premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów, ale z ogólnym obrotem w danym miesiącu, osiągniętym przez wszystkich odbiorców należących do sieci "X". Premie te nie są też związane z osiągnięciem jakiegoś konkretnego obrotu w danym miesiącu. Należą się zawsze jako pewien procent ogólnego obrotu, bez względu na jego wysokość.

W opisanym stanie faktycznym mamy zatem do czynienia z sytuacją, gdzie dystrybutorzy wypłacają Wnioskodawcy premie z tytułu pośrednictwa dystrybucyjnego polegającego na: wprowadzaniu towarów dystrybutorów do sieci handlowej Wnioskodawcy, szczególnego umiejscowienia lub eksponowania towarów dystrybutorów na półkach sklepów swojej sieci, wprowadzenia nowych wyrobów dystrybutorów do sprzedaży w sieci sklepów Wnioskodawcy, rozszerzania oferty świadczonych usług handlowych na nowo otwierane obiekty Wnioskodawcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca otrzymuje od dystrybutorów premię pieniężną w wysokości od 0,5% do 2% wartości netto towarów nabytych przez odbiorców sieci "X" od dystrybutorów. Premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów, ale z ogólnym obrotem w danym miesiącu, osiągniętym przez wszystkich odbiorców należących do sieci "X".

Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania Wnioskodawcy. Usługobiorcą jest dostawca - dystrybutor, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której Wnioskodawca toleruje określoną czynności lub sytuację tj. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zgadza się na wprowadzaniu towarów dystrybutorów do sieci handlowej Wnioskodawcy. Ponadto premia ta nie jest powiązana z konkretną dostawą.

Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do dystrybutorów. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana jako wynagrodzenie za tolerowanie określonej sytuacji. Zachowanie Wnioskodawcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego - dystrybutorów. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inna stawkę.

W świetle powyższego zachowanie Wnioskodawcy należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej przez Wnioskodawcę od dystrybutorów stanowi wynagrodzenie za działanie Wnioskodawcy, warunkujące wzrost obrotów towarami dystrybutorów w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc), które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Wnioskodawcę faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. dystrybutorów wypłacających premię pieniężną.

Odnośnie wskazanego we wniosku pisma Izby Skarbowej w Warszawie stwierdzić należy, iż wydane zostało w indywidualnej sprawie i nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W kwestii pytania drugiego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego przez kontrahenta Wnioskodawcy wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl