IBPP1/443-395/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-395/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 14 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac scaleniowo - wymiennych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac scaleniowo-wymiennych.

Wniosek został uzupełniony uzupełnionym pismami z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 14 maja 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca powołany został w dniu 15 marca 1999 r. jako samorządowa jednostka organizacyjna (nieposiadająca osobowości prawnej) działająca w formie zakładu budżetowego. Do zakresu jej działań statutowych należy m.in. wykonywanie prac scaleniowo-wymiennych. Przedmiotowe prace zostały zdefiniowane w art. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. Postępowanie to prowadzi Starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej ze środków budżetu państwa, tj. ze środków publicznych. Wykonawcą prac jest zgodnie z treścią ww. ustawy wojewódzka jednostka organizacyjna (tj. Wnioskodawca). Starosta może prowadzić ww. zadania korzystając z funduszy unijnych jako beneficjent.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wykonawcą prac jest wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna tj. Wnioskodawca, któremu zgodnie z art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) zlecone zostaje wykonanie prac scaleniowo-wymiennych. Przedmiotowe prace polegają na przygotowaniu stosownej dokumentacji geodezyjno-kartograficznej oraz formalno-prawnej oraz przygotowaniu wniosków do uporządkowania stanu prawnego w księgach wieczystych.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z potwierdzeniem zgłoszenia rejestracyjnego podatkiem od towarów i usług oraz podatku akcyzowego VAT-5 z dnia 9 czerwca 1993 r., VAT-5B w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego.

Wnioskodawca świadczy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach prowadzonej działalności PKD -7420C, EKD 7420 (PKD 2004 r.) lub zwolnione od podatku VAT- § 8 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970; Dz. U. Nr 145 poz. 1541 z późn. zm.), jest to powód zarejestrowania jako czynnego podatnika podatkiem od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.

Należy również wskazać, iż wykonywane przez Wnioskodawcę zadanie to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej; podstawą takiej kwalifikacji jest art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.), który mówi że "Postępowanie scaleniowe lub wymienne przeprowadza starosta, jako zadanie z zakresu administracji rządowej...". W tej sytuacji jedyną możliwością jest działanie starosty jako organu władzy publicznej.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż świadczone przez niego usługi objęte są PKD 2007 7112Z, PKD 2004 7420C (zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON obejmujące również numery PKD w załączeniu).

Starostwo Powiatowe zawiera porozumienie z Samorządem Województwa przekazując mu uprawnienie do wykonania ww. prac. Urząd Marszałkowski zleca wykonanie prac swojej jednostce organizacyjnej tj. zakładowi budżetowemu - Wnioskodawcy. Prace są finansowane ze środków starostwa, wystawiona będzie faktura z zaznaczeniem, iż usługa jest zwolniona od VAT.

W uzupełnieniu wniosku w odniesieniu do powyższego Wnioskodawca wyjaśnił, że organem zlecającym prace jest Samorząd Województwa a organem obsługującym go w tym zakresie jest Urząd Marszałkowski, zlecenie prac jest dokonywane na podstawie uchwały Zarządu, a więc zleca pracę Samorząd Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeśli Starostwo jest płatnikiem, a Urząd Marszałkowski zleca wykonanie swojemu zakładowi budżetowemu to usługa podlega zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z rozporządzeniem z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług § 8 ust. 1 pkt 14.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawcy w myśl § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży usługi zleconej przez Urząd Marszałkowski, którego zakładem budżetowym jest Wnioskodawca, a płatnikiem jest Starostwo Powiatowe usługa ta jest zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 powołanej ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.), postępowanie scaleniowe lub wymienne przeprowadza starosta, jako zadanie z zakresu administracji rządowej ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-7 oraz art. 4 ust. 2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do starosty w sprawach z tego zakresu jest wojewoda.

Natomiast z art. 3 ust. 4 ww. ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wynika, że prace scaleniowo-wymienne koordynuje i wykonuje samorząd województwa przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych mu na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, z późn. zm.) lub jednostek utworzonych przez ten samorząd do realizacji tych zadań, tj. m.in. biura geodezji i terenów rolnych oraz i ich oddziałów. Biuro to, zgodnie z zapisem powyższego artykułu, jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną do wykonywania odrębnych zadań.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca powołany został w dniu 15 marca 1999 r. jako samorządowa jednostka organizacyjna (nieposiadająca osobowości prawnej) działająca w formie zakładu budżetowego. Do zakresu jej działań statutowych należy m.in. wykonywanie prac scaleniowo-wymiennych. Przedmiotowe prace zostały zdefiniowane w art. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. Postępowanie to prowadzi Starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej ze środków budżetu państwa, tj. ze środków publicznych. Wykonawcą prac jest zgodnie z treścią ww. ustawy wojewódzka jednostka organizacyjna (tj. Wnioskodawca). Starosta może prowadzić ww. zadania korzystając z funduszy unijnych jako beneficjent.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wykonawcą prac jest wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna tj. Wnioskodawca, któremu zgodnie z art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) zlecone zostaje wykonanie prac scaleniowo-wymiennych. Przedmiotowe prace polegają na przygotowaniu stosownej dokumentacji geodezyjno-kartograficznej oraz formalno-prawnej oraz przygotowaniu wniosków do uporządkowania stanu prawnego w księgach wieczystych.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał również, iż wykonywane przez Wnioskodawcę zadanie to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej; podstawą takiej kwalifikacji jest art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.), który mówi że "Postępowanie scaleniowe lub wymienne przeprowadza starosta, jako zadanie z zakresu administracji rządowej...". W tej sytuacji jedyną możliwością jest działanie starosty jako organu władzy publicznej.

W celu wykonania prac Starostwo Powiatowe zawiera porozumienie z Samorządem Województwa przekazując mu uprawnienie do wykonania ww. prac. Samorząd Województwa zleca wykonanie prac swojej jednostce organizacyjnej tj. zakładowi budżetowemu - Wnioskodawcy. Prace są finansowane ze środków starostwa. Zlecenie prac jest dokonywane na podstawie uchwały Zarządu, a więc zleca prace Samorząd Województwa.

Wobec powyższego uznać należy, iż Wnioskodawca wykonując prace scaleniowo-wymienne dokonuje czynności na zlecenie Samorządu Województwa działającego w porozumieniu ze Starostą, które to czynności stanowią element zadania z zakresu administracji rządowej, tj. postępowania scaleniowego lub wymiennego przeprowadzanego przez Starostę.

W takim przypadku prace podejmowane na podstawie przedmiotowego zlecenia przez Samorząd Województwa Wnioskodawcy wykonania prac scaleniowo-wymiennych, będącego następstwem porozumienia zawartego pomiędzy Starostą a Samorządem Województwa, należy uznać za podejmowanie czynności w ramach wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej.

Zatem jeśli zawarte porozumienie i będące jego następstwem zlecenie nie będzie miało charakteru cywilnoprawnego, to do wykonywanych przez Wnioskodawcę przedmiotowych prac nie będzie miało zastosowania wyłączenie zawarte w końcowej części powołanego art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w odniesieniu do tych czynności.

Reasumując, w świetle przytoczonych regulacji prawnych z tytułu wykonywania prac scaleniowo-wymiennych na rzecz Starosty (działającego jako organ władzy publicznej realizujący zadania z zakresu administracji rządowej) a zleconych przez Samorząd Województwa na podstawie zlecenia Samorządu Województwa niemającego charakteru cywilnoprawnego, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, przedmiotowe czynności nie będą podległy opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy jednakże dodać, że jeżeli jednak wymienione usługi będą świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych to w tym zakresie Wnioskodawca będzie podatnikiem, zatem na wyłączenie to ma wpływ charakter zawartej umowy (zlecenia, porozumienia) tzn. fakt czy jest ona zawarta na gruncie ustawy kodeks cywilny czy też ustaw szczególnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy dodać, iż klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264) którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się nie dłużej niż do 31 grudnia 2009 r.

Natomiast podane przez Wnioskodawcę symbole są symbolami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), zatem jest to klasyfikacja do której nie odwołuje się ustawa o podatku od towarów i usług, a więc nie ma zastosowania na gruncie podatku VAT.

Końcowo należy podkreślić, że powołany przez Wnioskodawcę przepis § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) już nie obowiązuje, bowiem z dniem 1 grudnia 2008 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Wprawdzie ujęty w nowym rozporządzeniu przepis § 13 ust. 1 pkt 12 stanowi odzwierciedlenie obowiązującego wcześniej § 8 ust. 1 pkt 14 jednakże, w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienie z czynnościami świadczonymi pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi czy też zakładami budżetowymi, bowiem ani Starosta ani Samorząd Województwa nie jest żadnym z ww. podmiotów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl