IBPP1/443-39/10/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-39/10/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 marca 2010 r. znak: IBPP1/443-39/10/ES.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W latach 1991-1994 Wnioskodawca wybudował przez Spółdzielnię Mieszkaniową, będąc jej członkiem, za środki własne lokal użytkowy. W latach 1995-2004 Wnioskodawca prowadził w tym lokalu działalność gospodarczą (krawiectwo). Od 2005-2009 r. ww. lokal wynajmował. Obecnie z uwagi na kryzys, Wnioskodawca chcąc utrzymać prowadzoną działalność i stan zatrudnienia jest zmuszony ww. lokal sprzedać. Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi w innym lokalu (inny adres). W przeszłości Wnioskodawca nie odliczał VAT-u z tytułu budowy, wykańczania, konserwacji. Lokal ten nie był nigdy środkiem trwałym (majątkiem firmy), nie był amortyzowany.

Od 2000 r. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT od działalności gospodarczej (krawiectwo), od wcześniej wspomnianego wynajmu tego lokalu w latach 2005-2009 Wnioskodawca odprowadzał podatek VAT. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży lokalu zapewnią Wnioskodawcy płynność finansową w prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż lokal znajduje się w budynku, w którym jest jeszcze 6 innych lokali, jest to tzw. zabudowa pawilonowa. Właścicielami pozostałych lokali są inne osoby. Wnioskodawca był właścicielem przedmiotowego lokalu. Od 17 grudnia 2009 r. na podstawie umowy notarialnej zawartej między przedstawicielami Spółdzielni Mieszkaniowej (na terenie tej Spółdzielni lokale zostały wybudowane), a Wnioskodawcą grunt przeszedł w wieczyste użytkowanie Wnioskodawcy w części przynależnej. Właściciele pozostałych lokali także są wieczystymi użytkownikami gruntów przynależnych do ich lokali. W styczniu 2010 r. powstała wspólnota zarządzana przez Spółdzielnię Mieszkaniową.

Lokal został sprzedany wraz z gruntem, jako że grunt jest jego integralną częścią. Lokal został oddany do użytku w 1994 r. Wnioskodawca był jedynym właścicielem. W okresie co najmniej 5 lat wstecz nie dokonywano rozbudowy ani ulepszeń lokalu. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie lokalu.

Wnioskodawca informuje również, że we wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. jego pytanie odnosiło się do stanu przyszłego, a uzupełnienie dotyczy stanu faktycznego, gdyż w lutym 2010 r. została dokonana sprzedaż lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze sprzedażą lokalu Wnioskodawca będzie musiał naliczyć i odprowadzić podatek VAT.

Na skutek uzupełnienia wniosku powstaje dodatkowe pytanie dotyczące podatku od sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu, który jest nierozerwalnie związany z lokalem.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 marca 2010 r.), art. 43 ust. 1 pkt 10 - zwolniony z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 7 ustawy o VAT, zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) - stosownie do art. 43 ust. 7a - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ponadto, zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższego przepisu nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli (art. 29 ust. 5a ustawy o VAT).

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w latach 1991-1994 Wnioskodawca wybudował przez Spółdzielnię Mieszkaniową, będąc jej członkiem, za środki własne lokal użytkowy. W latach 1995-2004 Wnioskodawca prowadził w tym lokalu działalność gospodarczą (krawiectwo). Od 2005-2009 r. ww. lokal wynajmował, a obecnie zamierza go sprzedać. Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi w innym lokalu (inny adres). W przeszłości Wnioskodawca nie odliczał VAT-u z tytułu budowy, wykańczania, konserwacji. Lokal ten nie był nigdy środkiem trwałym (majątkiem firmy), nie był amortyzowany.

Od 2000 r. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT od działalności gospodarczej (krawiectwo), od wcześniej wspomnianego wynajmu tego lokalu w latach 2005-2009 Wnioskodawca odprowadzał podatek VAT. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży lokalu zapewnią Wnioskodawcy płynność finansową w prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto lokal znajduje się w budynku, w którym jest jeszcze 6 innych lokali, jest to tzw. zabudowa pawilonowa. Właścicielami pozostałych lokali są inne osoby. Wnioskodawca był właścicielem przedmiotowego lokalu. Od 17 grudnia 2009 r. na podstawie umowy notarialnej zawartej między przedstawicielami Spółdzielni Mieszkaniowej (na terenie tej Spółdzielni lokale zostały wybudowane), a Wnioskodawcą grunt przeszedł w wieczyste użytkowanie Wnioskodawcy w części przynależnej. Właściciele pozostałych lokali także są wieczystymi użytkownikami gruntów przynależnych do ich lokali. W styczniu 2010 r. powstała wspólnota zarządzana przez Spółdzielnię Mieszkaniową.

Lokal został sprzedany wraz z gruntem, jako że grunt jest jego integralną częścią. Lokal został oddany do użytku w 1994 r. Wnioskodawca był jedynym właścicielem. W okresie co najmniej 5 lat wstecz nie dokonywano rozbudowy ani ulepszeń lokalu. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie lokalu.

Wnioskodawca informuje również, że we wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. jego pytanie odnosiło się do stanu przyszłego, a uzupełnienie dotyczy stanu faktycznego, gdyż w lutym 2010 r. została dokonana sprzedaż lokalu.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że przedmiotowa dostawa lokalu nie była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, ani też przed nim, jak również pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą lokalu minęło więcej niż 2 lata. W przedmiotowej sprawie za pierwsze zasiedlenie należy bowiem uznać wydanie lokalu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi po jego wybudowaniu w ramach umowy najmu jaką Wnioskodawca zawarł od 2005 r.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że dostawa przez Wnioskodawcę przedmiotowego lokalu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie wystąpią okoliczności wyłączające zwolnienie od podatku na podstawie tego przepisu.

Ponieważ dostawa przedmiotowego lokalu korzysta ze zwolnienia od podatku, zatem na podstawie § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ze zwolnienia od podatku korzysta również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu przynależnego do przedmiotowego lokalu.

Reasumując, dostawa lokalu użytkowego będącego własnością Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a tym samym zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu przynależnego do przedmiotowego lokalu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10-11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, mającym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT prawo do zwolnienia od podatku tej dostawy, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT, możliwość zrezygnowania z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl