IBPP1/443-386/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-386/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-386/11/ES z dnia 19 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma - Sp. z. o.o. jest prywatną firmą posiadającą autoryzację M., przeprowadzającą kursy informatyczne dla osób dorosłych i młodzieży na terenie całego kraju. Prowadzi działalność szkoleniową zgodnie z umową Spółki wg PKD 2007 85.59.B.

Placówka prowadzi kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość oraz szkolenia w formie samokształcenia kierowanego, w zakresie uzupełniania wiedzy, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności informatycznych na różnych poziomach zaawansowania, technicznych, organizacyjno-biurowych, nauczycielskich, menedżerskich, marketingowych, public reations, psychologicznych, prowadzenia kursów z zakresu szkół ponadgimnazjalnych.

Placówka realizuje swoje zadania poprzez: organizację kursów stacjonarnych w Placówce lub w innym miejscu uzgodnionym z Klientem, organizację kursów prowadzonych w trybie kształcenia na odległość, organizację warsztatów tematycznych, zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy, stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych, e-learningowych i technologii informatycznych, przygotowanie wydawnictw informacyjnych i metodycznych.

Do zadań Placówki należy w szczególności: kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach pozaszkolnych, realizowanie zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami, opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz materiałów metodycznych dla potrzeb słuchaczy, doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych, współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i za granicą, współpraca z urzędami pracy i zakładami pracy w zakresie rekwalifikacji kadr, inspirowanie, organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego osób dorosłych i młodzieży, wymiana doświadczeń z zakresu funkcjonowania systemu oświatowego z krajowymi i zagranicznymi partnerami, w tym przede wszystkim ze szkołami wyższymi, prowadzenie kursów kwalifikacyjnych, po uzyskaniu zgody Ministra Edukacji Narodowej.

Firma jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli od 9 października 2001 r. (wpis nr X; od 5 grudnia 2009 r. wpis pod nr Y zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 19 listopada 2009 r.) oraz placówką kształcenia ustawicznego od 15 lutego 2011 r. (wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych - decyzja nr Z).

Posiada akredytację na całość prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych zgodnie z decyzją Kuratora Oświaty z dn. 4 maja 2010 r. Obecnie firma realizuje projekt "P" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie: 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Zgodnie z projektem Wnioskodawca prowadzi szkolenia dla pracujących osób dorosłych z terenu województwa, które z własnej inicjatywy i poza godzinami pracy wyrażają chęć nabycia nowych, uzupełnienia lub podwyższenia swoich kwalifikacji i umiejętności zawodowych.

Firma prowadzi kursy dla firm oraz osób prywatnych, grupowo i indywidualnie w wymiarze od 8 do 80 i więcej godz. szkoleniowych, w zależności od tematyki i potrzeb beneficjentów.

Do końca 2010 r. cała działalność szkoleniowa była zwolniona z VAT zgodnie z zał.4 - Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że firma jest czynnym podatnikiem VAT - na podstawie art. 96 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług od dnia 13 marca 1998 r.

Wnioskodawca jest firmą szkoleniową działającą na podstawie wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy i prowadzi szkolenia z zakresu informatyki na różnych poziomach zaawansowania, technicznych, organizacyjno-biurowych, nauczycielskich, menedżerskich, marketingowych, public realtions, psychologicznych.

Firma jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli - jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia w oparciu o art. 2 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - od 9 października 2001 r. na podstawie art. 78 ust. 3 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. Nr 67/1996 - tekst jednolity z późn. zm.) rozporządzenia MEN z dn. 21 września 2000 r. (wpis zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 19 listopada 2009 r.)

Firma jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego - jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia w oparciu o art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - od dnia 15 lutego 2011 r.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - dla całości prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Nauczanie uczestników szkoleń ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługobiorcami są: firmy prywatne, przedsiębiorstwa państwowe, jednostki samorządu terytorialnego, spółki prawa handlowego, osoby fizyczne, organy administracji publicznej. Najczęściej to pracodawcy kierują na szkolenia.

Jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego spółka prowadzi, zgodnie ze statutem, kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość oraz szkolenia w formie samokształcenia kierowanego, w zakresie uzupełniania wiedzy, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności informatycznych na różnych poziomach zaawansowania, technicznych, organizacyjno-biurowych, nauczycielskich, menedżerskich, marketingowych, publlc reations, psychologicznych, prowadzenia kursów z zakresu szkół ponadgimnazjalnych. Właśnie te szkolenia są przedmiotem zapytania nr 1.

Ponadto firma prowadzi działalność opodatkowaną polegającą na świadczeniu następujących usług: administrowanie sieci komputerowych Klientów, instalacje i konfiguracje serwerów oraz stacji roboczych, doradztwo z zakresu zastosowań informatyki, hosting witryn internetowych Klientów, rozwiązywanie problemów z oprogramowaniem i sprzętem, wynajem sal i sprzętu komputerowego, tłumaczenie na język polski literatury informatycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011 r.):

Czy usługi szkoleniowe prowadzone przez firmę, jako jednostkę objętą systemem oświaty (niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli) są zwolnione z VAT w oparciu o art. 43 pkt 26a ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011 r.),

Szkolenia prowadzone przez firmę jako niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego lub niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli - jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresiekształcenia w oparciu o art. 2 ust. 3a i 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, są zwolnione z VAT.

Z zastrzeżeniem, że szkolenia prowadzone przez firmę jako niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego są zwolnione z VAT od dnia 15 lutego 2011 r. (dzień wydania decyzji o wpisie do ewidencji w Urzędzie Miasta).

Wnioskodawca zamierza dokonywać odliczenia VAT od prowadzonej działalności gospodarczej w okresie 01.01-14 lutego 2011 r., bo w tym czasie nie miał podstaw do zwolnienia z VAT. Wszystkie szkolenia przeprowadzane w tym okresie, nie dotyczyły szkoleń zawodowych dla nauczycieli, miały elementy doradztwa i zostały opodatkowane stawką 23% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Sp. z. o.o.) jest prywatną firmą, przeprowadzającą kursy informatyczne dla osób dorosłych i młodzieży na terenie całego kraju. Prowadzi działalność szkoleniową zgodnie z umową Spółki.

Placówka prowadzi kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość oraz szkolenia w formie samokształcenia kierowanego, w zakresie uzupełniania wiedzy, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności informatycznych na różnych poziomach zaawansowania, technicznych, organizacyjno-biurowych, nauczycielskich, menedżerskich, marketingowych, public reations, psychologicznych, prowadzenia kursów z zakresu szkół ponadgimnazjalnych.

Placówka realizuje swoje zadania poprzez: organizację kursów stacjonarnych w Placówce lub w innym miejscu uzgodnionym z Klientem, organizację kursów prowadzonych w trybie kształcenia na odległość, organizację warsztatów tematycznych, zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy, stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych, e-learningowych i technologii informatycznych, przygotowanie wydawnictw informacyjnych i metodycznych.

Do zadań Placówki należy w szczególności: kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach pozaszkolnych, realizowanie zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami, opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz materiałów metodycznych dla potrzeb słuchaczy, doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych, współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i za granicą współpraca z urzędami pracy i zakładami pracy w zakresie rekwalifikacji kadr, inspirowanie, organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego osób dorosłych i młodzieży, wymiana doświadczeń z zakresu funkcjonowania systemu oświatowego z krajowymi i zagranicznymi partnerami, w tym przede wszystkim ze szkołami wyższymi, prowadzenie kursów kwalifikacyjnych, po uzyskaniu zgody Ministra Edukacji Narodowej.

Wnioskodawca informuje, że jest czynnym podatnikiem VAT - na podstawie art. 96 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług od dnia 13 marca 1998 r.

Wnioskodawca jest firmą szkoleniową działającą na podstawie wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy i prowadzi szkolenia z zakresu informatyki na różnych poziomach zaawansowania, technicznych, organizacyjno-biurowych, nauczycielskich, menedżerskich, marketingowych, public realtions, psychologicznych.

Firma jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli - jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia w oparciu o art. 2 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - od 9 października 2001 r. na podstawie art. 78 ust. 3 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. Nr 67/1996 - tekst jednolity z późn. zm.) rozporządzenia MEN z dn. 21 września 2000 r. (wpis zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 19 listopada 2009 r.)

Firma jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego - jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia w oparciu o art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - od dnia 15 lutego 2011 r.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - dla całości prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Nauczanie uczestników szkoleń ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługobiorcami są: firmy prywatne, przedsiębiorstwa państwowe, jednostki samorządu terytorialnego, spółki prawa handlowego, osoby fizyczne, organy administracji publicznej. Najczęściej to pracodawcy kierują na szkolenia.

Jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego spółka prowadzi, zgodnie ze statutem, kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość oraz szkolenia w formie samokształcenia kierowanego, w zakresie uzupełniania wiedzy, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności informatycznych na różnych poziomach zaawansowania, technicznych, organizacyjno-biurowych, nauczycielskich, menedżerskich, marketingowych, publlc reations, psychologicznych, prowadzenia kursów z zakresu szkół ponadgimnazjalnych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 9 cyt. ustawy system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

W myśl art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgodnie z art. 68b pkt 1 cyt. ustawy placówki i ośrodki, o których mowa w art. 68a ust. 1 pkt 2, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, mogą uzyskać akredytację, stanowiącą potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości prowadzonego kształcenia. Akredytacja może obejmować całość lub część prowadzonego kształcenia.

Natomiast w myśl art. 68b pkt 2 ww. ustawy o systemie oświaty, akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki lub ośrodka, w drodze decyzji administracyjnej wydawanej po przeprowadzeniu przez zespół powołany przez kuratora oświaty oceny działalności danej placówki lub ośrodka w zakresie określonym w ust. 3.

Zgodnie z powyższym, zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi (szkolenia, kursy) jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego (od dnia 15 lutego 2011 r.) i niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli (od dnia 9 października 2001 r.) - t.j. jako jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wszystkie usługi (szkolenia, kursy) świadczone w ramach placówki kształcenia ustawicznego od dnia 15 lutego 2011 r. są świadczone przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia to są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast jeśli wszystkie usługi (szkolenia, kursy) świadczone w ramach niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli są świadczone przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia to są od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż szkolenia prowadzone przez firmę jako niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego lub niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli - jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia są zwolnione z VAT należy uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż kwestia odliczenia VAT od prowadzonej działalności gospodarczej w okresie 01.01-14 lutego 2011 r., jak i stawki podatku VAT dla wszystkich szkoleń przeprowadzanych w tym okresie, które miały elementy doradztwa i zostały opodatkowane stawką 23% VAT - nie była przedmiotem interpretacji, ponieważ Wnioskodawca zarówno we wniosku ORD-IN jak i w jego uzupełnieniu nie przedstawił stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), jak również nie sformułował pytania w tym zakresie ani własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy dodać, iż w pozostałym zakresie (dotyczącym pytania nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy nadmienić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl