IBPP1/443-384/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-384/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy R, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu 23 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu p.n. "Wsparcie stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Gminy R" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu p.n. "Wsparcie stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Gminy R".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina R jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług i posiada NIP. Gmina wykonuje czynności należące do zadań publicznych, nałożone ustawami - zwolnione od podatku VAT oraz czynności podlegające opodatkowaniu tj. czynności wykonywane na podstawie umów cywilno-prawnych (dzierżawa, najem, sprzedaż majątku). Zadania publiczne z zakresu oświaty realizuje Gmina oraz jednostki budżetowe jakimi są szkoły poszczególnych typów tj. podstawowe i gimnazja. W latach 2005-2006 Gmina realizowała zadania w ramach programu "Wsparcie stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Gminy R" sfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego - ZPORR na podstawie umowy z dnia 28 września 2005 r. Beneficjentem środków unijnych była Gmina. W ramach realizacji programu Gmina wypłacała stypendia uczniom, pokrywała koszty obsługi księgowej oraz koszty działalności promocyjnej i informacyjnej. W ramach działalności promocyjnej i informacyjnej Gmina poniosła koszty wydruku materiałów (folderów) oraz koszty wykonania tablicy informacyjnej o projekcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) zawartego w fakturach wykonawców tablicy informacyjnej o projekcie oraz w fakturach za wykonanie folderów.

Gmina stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją umowy z dnia 28 września 2005 r. w sprawie realizacji programu "Wsparcie stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych", gdyż nie wykonuje czynności opodatkowanych związanych z tymi zadaniami.

Zgodnie z art. 2 ustawy o samorządzie gminnym Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Zadania te są wykonywane jako zadania własne bądź jako zadania zlecone nałożone w drodze ustawy na Gminę. Wszystkie zadania Gmina wykonuje we własnym imieniu, na własny rachunek i odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej w tym między innymi sprawy oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę na realizację programu p.n. "Wsparcie stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Gminy R", finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego - ZPORR.

Realizacja powyższego programu związana jest z wykonywaniem zadań własnych Gminy (z zakresu edukacji publicznej), dla realizacji których została powołana.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu p.n. "Wsparcie stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Gminy R".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl