IBPP1/443-381/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-381/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. organu 25 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie zastosowania prawidłowej stawki VAT do opodatkowania szkoleń w zakresie metodyki nauczania dla nauczycieli, które zostały zlecone przez gminę i będą finansowane ze środków unijnych w ramach programu Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie zastosowania prawidłowej stawki VAT do opodatkowania szkoleń w zakresie metodyki nauczania dla nauczycieli, które zostały zlecone przez gminę i będą finansowane ze środków unijnych w ramach programu Kapitał Ludzki.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2011 r. znak IBPP1/443-381/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będzie realizować zadania zlecone i opłacane przez gminy oraz finansowane z funduszy Unii Europejskiej w ramach działań z programu Kapitał Ludzki. Bezpośrednim beneficjentem środków unijnych są gminy.

W ramach zlecenia podatnik:

1.

przeprowadzi szkolenia metodyczne dla grupy nauczycieli niezbędne do prowadzenia zajęć w ramach realizacji programu autorskiego pozwalającego na lepsze i efektywniejsze prowadzenie zajęć edukacyjnych w przedszkolach i szkołach,

2.

przeprowadzi szkolenia metodyczne dla nauczycieli, którzy poprzez zapoznanie się z programem będą wdrażać jego założenia na zajęciach lekcyjnych z poszczególnych przedmiotów,

3.

przeprowadzi szkolenie z równości szans, w ramach którego nauczyciele poznają narzędzia, metody i materiały edukacyjne, które umożliwią włączanie w równym stopniu dziewczynek i chłopców do każdego rodzaju zajęć, promują i kształcą postawy szacunku dla odmienności i różnic, uznawania równych praw i obowiązków obu płci oraz przełamywania stereotypów w tym zakresie,

4.

dostarczy do szkół materiały dla nauczycieli, które są niezbędne do przeprowadzenia ww. szkoleń,

5.

dostarczy materiały, które będą wykorzystywane następnie przez nauczycieli w ramach zajęć lekcyjnych z dziećmi.

Podatnik nie posiada akredytacji na tego typu szkolenia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od 1 stycznia 2007 r. (rezygnacja ze zwolnienia).

2.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

3.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie usługi wskazane we wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

4.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

5.

Wszystkie usługi wymienione we wniosku będą usługami finansowanymi w 100% ze środków Unii Europejskiej.

6.

Zleceniodawcą Wnioskodawcy będą gminy i z gminami Wnioskodawca będzie zawierał umowy na świadczenie przedmiotowych usług. W ramach umów Wnioskodawca przeprowadzi szkolenia opisane we wniosku. Szczegółowe postanowienia umowy są w fazie negocjacji.

7.

Bezpośrednim uczestnikiem szkoleń będą nauczyciele zatrudnieni w szkołach podległych gminom, z którymi Wnioskodawca podpisze umowę na świadczenie przedmiotowych usług.

8.

Nauczyciele będą wykorzystywać zdobytą wiedzę w procesie nauczania. Pozwoli im to na lepsze i efektywniejsze prowadzenie zajęć lekcyjnych oraz promowanie uznawania równych praw i obowiązków wszystkich ludzi niezależnie od ich odmienności. Szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z pracą nauczyciela. Zleceniodawcami są gminy, które są organami prowadzącymi szkół i przedszkoli, których nauczyciele będą uczestnikami przedmiotowych szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT należy zastosować do opodatkowania szkoleń w zakresie metodyki nauczania dla nauczycieli, które zostały zlecone przez gminę i będą finansowane ze środków unijnych w ramach programu Kapitał Ludzki.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeprowadzenie szkoleń w zakresie metodyki nauczania dla nauczycieli, które zostały zlecone przez gminę i będą finansowane ze środków unijnych w ramach programu Kapitał Ludzki korzysta ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Usługi szkolenia metodycznego dla nauczycieli należy uznać za usługi kształcenia zawodowego. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług kształcenia zawodowego, co powoduje, że należy posłużyć się definicjami z innych źródeł. Zdaniem dr. Tadeusza Kowalewskiego, który powołuje się między innymi na definicje zawarte w Nowym Słowniku Pedagogicznym Wincentego Okonia przyjmuje się, że ważnym elementem kształcenia zawodowego jest doskonalenie zawodowe pracownika, które dzięki posiadanym przez niego kompetencjom przygotowuje go do przyjęcia większej odpowiedzialności w firmie.

Celem doskonalenia zawodowego jest:

* odnawianie wiedzy oraz umiejętności zawodowych pracowników;

* aktualizacja wiedzy oraz umiejętności pracowników i ich rozszerzanie;

* dostosowanie posiadanych wiadomości i umiejętności do zmienionych wymagań określonych grup stanowisk pracy i zawodów;

* zwiększenie stopnia zadowolenia pracowników z wykonywanej pracy.

Formy doskonalenia mogą pojawić się w dwóch sytuacjach:

1.

kiedy praca wymaga od pracownika umiejętności, wiedzy lub poglądów innych albo dodatkowych w stosunku do tych, które posiada obecnie;

2.

kiedy postęp w firmie wymaga od pracownika innych lub nowych umiejętności, wiedzy lub poglądów.

Kształcenie i doskonalenie powinno doprowadzić do zwiększenia efektywności i satysfakcji pracownika oraz uchronić go przed dezaktualizacją wiedzy. Wikipedia podaje, że kształcenie zawodowe służy nabywaniu kompetencji profesjonalnych, niezbędnych w pracy zawodowej, a więc wiedzy, umiejętności i właściwości osobowych niezbędnych do wykonywania działalności zawodowej.

Usługi kształcenia zawodowego oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana korzystają ze zwolnienia z podatku VAT jeżeli są w całości finansowane ze środków publicznych co ma miejsce w opisanym przypadku. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne oraz środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Gmina, jako jednostka sektora finansów publicznych, gromadzi i wydatkuje środki publiczne. Należy zatem uznać, że usługi szkoleniowe i sprzedaż materiałów, których dotyczy wniosek o interpretację, są finansowane w całości ze środków publicznych zarówno w sytuacji, gdy są realizowane w ramach programów pomocowych z budżetu Unii Europejskiej, jak i ze środków własnych gminy.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że zdaniem Wnioskodawcy wszystkie usługi wskazane we wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub,

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będzie realizować zadania zlecone i opłacane przez gminy oraz finansowane z funduszy Unii Europejskiej w ramach działań z programu Kapitał Ludzki. Bezpośrednim beneficjentem środków unijnych są gminy.

W ramach zlecenia podatnik przeprowadzi szkolenia metodyczne dla nauczycieli będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od 1 stycznia 2007 r. (rezygnacja ze zwolnienia). Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wszystkie usługi wymienione we wniosku będą usługami finansowanymi w 100% ze środków Unii Europejskiej. Zleceniodawcą Wnioskodawcy będą gminy i z gminami Wnioskodawca będzie zawierał umowy na świadczenie przedmiotowych usług. W ramach umów Wnioskodawca przeprowadzi szkolenia opisane we wniosku. Bezpośrednim uczestnikiem szkoleń będą nauczyciele zatrudnieni w szkołach podległych gminom, z którymi Wnioskodawca podpisze umowę na świadczenie przedmiotowych usług. Nauczyciele będą wykorzystywać zdobytą wiedzę w procesie nauczania. Szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z pracą nauczyciela.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe będą wykorzystywane przez nauczycieli w procesie nauczania - są to szkolenia pozostające w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem nauczyciela. Należy zatem uznać, że szkolenia te będą kształceniem pozostającym w bezpośrednim związku z wykonywaną pracą zawodową. Ponadto Wnioskodawca podał, że szkolenia, o których mowa we wniosku finansowane są w 100% ze środków Unii Europejskiej w ramach działań z programu Kapitał Ludzki.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT dotyczące świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi zleceniodawcy płacą Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w każdym z realizowanych przez te podmioty projektów właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdy środki, z których finansowane są szkolenia, nie są środkami publicznymi w rozumieniu odrębnych przepisów) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że w zakresie zastosowania prawidłowej stawki VAT do sprzedaży materiałów dla nauczycieli, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl