IBPP1/443-38/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-38/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionych przez kontrahentów faktur VAT dokumentujących przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne będące należnością za świadczone na jego rzecz usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionych przez kontrahentów faktur VAT dokumentujących przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne będące należnością za świadczone na jego rzecz usługi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wyłącznym importerem samochodów marki. na teren Polski. Samochody oraz części do samochodów są sprzedawane do sieci autoryzowanych dealerów na terenie całego kraju. Autoryzowani dealerzy samochodów marki S. w związku z wykonaniem określonego poziomu zakupów od Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym otrzymują od niego premie pieniężne. Wysokość premii uzależniona jest od ilości zakupionych samochodów i części zamiennych od Wnioskodawcy (od obrotu z Wnioskodawcą). Premie pieniężne dotyczą generalnie zrealizowanego obrotu ogółem w danym okresie rozliczeniowym przez dealera, przez co nie jest możliwe przypisanie premii do konkretnej dostawy.

W związku z brakiem jednolitego stanowiska organów podatkowych w kwestii czy wypłata premii pieniężnej przez sprzedawcę w związku z osiągnięciem przez nabywcę określonego poziomu obrotów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT - poszczególni dealerzy samochodów S. wystąpili w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów podatkowych w tej sprawie.

Powyższe miało doprowadzić do uzyskania przez danego dealera oficjalnego stanowiska, tak aby prawidłowo stosować przepisy prawa podatkowego. Wnioskodawca podkreśla, iż wszystkie wnioski złożone przez dealerów przedstawiały identyczny stan faktyczny, pytanie oraz stanowisko podatnika (danego dealera).

W rezultacie złożonych przez dealerów wniosków o uzyskanie pisemnej interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, część dealerów otrzymała interpretacje w których organ podatkowy uznał otrzymaną przez nich premię pieniężną za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast część organów podatkowych uznała, że jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, wg stawki 22%. Organy podatkowe przyjęły, iż w takiej sytuacji dealer świadczy usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, która polega na dokonywaniu zakupu określonej ilości samochodów i części zamiennych.

W konsekwencji Wnioskodawca stwierdza, że wskazana rozbieżność w otrzymanych przez dealerów interpretacjach oznacza, że na gruncie takiego samego stanu faktycznego:

* część dealerów będzie dokumentować otrzymane premie pieniężne notami księgowymi, bez naliczania podatku VAT, zgodnie z otrzymanymi interpretacjami podatkowymi w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, oraz jednocześnie,

* część dealerów, również zgodnie z otrzymanymi interpretacjami podatkowymi w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, będzie dokumentować taką samą premię pieniężną fakturą VAT, gdzie dealer dodatkowo naliczy podatek należny VAT (wg stawki 22%). Organy podatkowe przyjmują bowiem, że dealer świadczy usługę na rzecz Spółki w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że stanowisko sądów administracyjnych odnośnie opodatkowania premii jest aktualnie jednoznaczne. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 lutego 2007 r., sygn. akt 1 FSK 94/06 uznał, że osiągnięcie przez nabywcę towarów w określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT. Zatem wypłacana temu nabywcy premia (bonus) za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia) za świadczenie usług.

Podobne stanowisko zajął WSA w Warszawie w wyroku z 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06 oraz WSA w Kielcach w wyroku z 27 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Ke 100/08.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe orzeczenia sądów winny być istotną wskazówką dla organów podatkowych. Jednakże, nie w każdym przypadku, przyczyniły się one do zmiany stanowiska zajmowanego przez organy podatkowe. Wnioskodawca podkreśla, że w opisywanym przez niego stanie faktycznym, dealer który wystawi na Wnioskodawcę fakturę VAT wykazując premię pieniężną jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT działa zgodnie z uzyskaną interpretacją podatkową wydaną przez organ podatkowy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku otrzymania faktury, w której wykazany zostanie podatek VAT z tytułu zapłaconej na rzecz dealera premii pieniężnej w związku z realizacją określonego poziomu sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym (dealer wystawi fakturę z podatkiem VAT, gdyż taką otrzymał interpretację podatkową w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, zgodnie z którą otrzymane premie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, podczas gdy inny dealer w takiej samej sytuacji wystawi na Wnioskodawcę notę księgową bez podatku VAT w związku z otrzymaną interpretacją podatkową w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, zgodnie z którą otrzymane premie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT), Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na tej fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktury dokumentującej otrzymaną premię pieniężną (pomimo, iż w takim samym stanie faktycznym część dealerów przyjmuje, iż premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT).

W jego ocenie nie może ponosić negatywnych konsekwencji w związku z prezentowanym przez organy podatkowe różnym podejściem do kwestii opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych.

W przedmiotowej sytuacji autoryzowany dealer działał będzie w zaufaniu do organów podatkowych i do otrzymanej oficjalnej interpretacji przepisów podatkowych wydanej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tą interpretacją, która jest wiążąca dla organów podatkowych, otrzymane premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Oznacza to, że Wnioskodawca otrzyma fakturę VAT w której wykazany będzie podatek VAT (organy podatkowe przyjmują, iż w takiej sytuacji, że dealer świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługę polegającą na dokonywaniu zakupów określonej ilości samochodów i części zamiennych).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunek ten jest spełniony przez Spółkę.

Interpretacja przepisów podatkowych wydana w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, zgodnie z którą premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, wiążą wszystkie organy podatkowe, również organ podatkowy właściwy dla Wnioskodawcy. Tym samym, do czasu zmiany interpretacji wydanej dla danego dealera, organ podatkowy musi przyjąć, iż zapłacona przez Wnioskodawcę premia pieniężna jest wynagrodzeniem za usługę świadczoną przez dealera, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W tej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 stawy o VAT.

Oznacza to, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktury dokumentującej otrzymaną premię pieniężną (pomimo, iż w takim samym stanie faktycznym część dealerów przyjmuje, iż premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

- zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że w oparciu o przedstawiony przez dealerów (nabywców sprowadzanych przez Wnioskodawcę samochodów osobowych), we wnioskach o udzielenie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego, stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) dealerzy ci otrzymali interpretacje, z których wynika, że wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy, które na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W konsekwencji, organy podatkowe uznały, że zachowanie kontrahenta (dealera) polegające na zrealizowaniu określonej wielkości zakupów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

W świetle powyższego odnosząc się do kwestii związanej z prawem do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego zawartego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, to obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za usługi świadczone przez dealera na rzecz Wnioskodawcy, i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%, oraz jednocześnie nabycie tego typu usług jest związane w całości z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie takich usług.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Wprowadzona od 1 stycznia 2008 r. zmiana brzmienia przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT uwzględnia orzecznictwo Europejskiego Trybunału Wspólnot Europejskich, zgodnie z którym podatnik nie może skorzystać z odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, iż został on wykazany na fakturze, a na mocy przepisów o VAT nie może być zaklasyfikowany (uznany) jako podatek VAT, gdyż nie odpowiada danej transakcji z uwagi na fakt, że jest wyższy niż należny lub transakcja nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym dla odbiorcy takiej faktury wykazany w niej podatek nie stanowi podatku VAT do odliczenia, nawet jeśli zostanie zapłacony.

Powyższa zmiana pozwala lepiej realizować systemowe założenia podatku od wartości dodanej, zgodnie z którymi podatek ten jest pobierany od transakcji nim objętych.

Cytowany wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie ogranicza jednak prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z otrzymaniem od dealerów faktur VAT dokumentujących usługi, za które zapłatę stanowi tzw. premia pieniężna, z uwagi na to, iż jak wynika to wprost z przedstawionego we wniosku opisu, dealerzy którzy wystawili te faktury VAT, otrzymali od organów podatkowych interpretacje indywidualne z których wynika, że otrzymane premie pieniężne są wynagrodzeniem za świadczenie usług, które to usługi powinny być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług. W związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu świadczenia usług za które wynagrodzeniem są wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia pozostałych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy kwestii zasadności opodatkowania świadczonych przez dealerów usług oraz prawidłowości wystawiania not księgowych przez tych dealerów Wnioskodawcy, którzy uzyskali interpretacje indywidualne zgodnie z którymi otrzymane od Wnioskodawcy premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT gdyż nie było to jej przedmiotem - nie przedstawiono opisu stanu faktycznego, nie zadano pytania w tym zakresie oraz nie sformułowano własnego stanowiska.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że usługi świadczone przez dealerów na rzecz Wnioskodawcy, za które zapłatą jest tzw. premia pieniężna podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%.

Końcowo tut. organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 1, § 2, § 5 i § 6 Ordynacji podatkowej obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r. interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4:

1.

jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie, lub

2.

z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Wykonanie decyzji, o której mowa w § 5, podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jeżeli na decyzję zostanie złożona skarga do sądu administracyjnego - do czasu zakończenia postępowania przed sądem administracyjnym. Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika, płatnika lub inkasenta prawa do wykonywania takiej decyzji.

Przy czym w przeciwieństwie do wcześniej obowiązujących przepisów regulujących kwestie udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego, obecnie (zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 lipca 2007 r.) organy podatkowe i organy kontroli skarbowej nie są związane interpretacją indywidualną, co oznacza, że w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego organy te są uprawnione do wydania rozstrzygnięcia merytorycznego odmiennego niż udzielona wykładnia, nawet jeśli będzie to pociągało za sobą powstanie zaległości podatkowej.

Zgodnie bowiem z art. 14k § 1 i § 3, art. 14l i art. 14m Ordynacji podatkowej zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. W zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.

W przypadku gdy skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce przed opublikowaniem interpretacji ogólnej lub przed doręczeniem interpretacji indywidualnej, zastosowanie się do tej interpretacji nie zwalnia z obowiązku zapłaty podatku.

Zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:

1.

zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz

2.

skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

Zwolnienie, o którym mowa w § 1, obejmuje:

1.

w przypadku rocznego rozliczenia podatków - okres do końca roku podatkowego, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności;

2.

w przypadku kwartalnego rozliczenia podatków - okres do końca kwartału, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz kwartał następny;

3.

w przypadku miesięcznego rozliczenia podatków - okres do końca miesiąca, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz miesiąc następny.

Na wniosek podatnika, który zastosował się do interpretacji, w decyzji określającej lub ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego organ podatkowy określa również wysokość podatku objętego zwolnieniem, o którym mowa w § 1, albo - w przypadku uiszczenia podatku w zakresie objętym tym zwolnieniem - określa wysokość nadpłaty.

Organ podatkowy informuje podatnika w formie pisemnej o dacie doręczenia odpisu orzeczenia, o którym mowa w § 2, podając jednocześnie informacje, z jakim dniem kończy się okres zwolnienia z obowiązku płacenia podatku wynikającego z uchylonej przez orzeczenie interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl