IBPP1/443-38/08/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-38/08/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły Podstawowej w B. przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu 8 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.), z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu 21 lutego 2008 r.), z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływy 27 marca 2008 r.), z dnia 15 kwietnia 2008 r. (data wpływu 15 kwietnia 2008 r.) oraz z dnia 17 kwietnia 2008 r. (data wpływu 18 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki przy opodatkowaniu wynajmu pomieszczeń szkolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki przy opodatkowaniu wynajmu pomieszczeń szkolnych. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 1 lutego 2008 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 stycznia 2008 r. nr IBPP1/443-38/08/PK oraz pismami z dnia 25 marca 2008 r., z dnia 15 kwietnia 2008 r. oraz z dnia 17 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W maju 2007 r. Wnioskodawca (szkoła podstawowa będąca jednostką budżetową) stał się podatnikiem podatku VAT, gdyż przekroczył kwotę zwolnioną od podatku, uzyskaną z dochodów za świadczenie poniższych usług:

1.

wynajęcie sali gimnastycznej (o wymiarach: 30 m x 15m; 22 m x 11 m oraz 10mx 10m) osobom fizycznym oraz firmom na zajęcia sportowo-rekreacyjne (piłka nożna, piłka ręczna, koszykówka, aerobik, karate, dżudo),

2.

wynajmu sali gimnastycznej jednostce budżetowej (szkole publicznej) na prowadzenie lekcji wychowania fizycznego

3.

wynajęcie sali gimnastycznej klubom sportowym prowadzącym zajęcia w ramach działalności statutowej,

4.

wynajęcie sali lekcyjnej na zajęcia języków obcych organizowanych przez prowadzących działalność gospodarczą,

5.

wynajęcie sal lekcyjnych na organizację prezentacji, zebrań rad osiedla itp.,

6.

wynajęcie kompleksu kuchennego wraz z zapleczem - ajent (gotowanie posiłków dla uczniów szkoły).

W godzinach dopołudniowych w ww. salach realizowane są zajęcia lekcyjne na natomiast w godzinach popołudniowych pomieszczenia te są wynajmowane (udostępniane) następującym podmiotom:

a.

Klub Sportowy;

b.

Towarzystwo Sportowe;

c.

zakład pomocniczy jednostki budżetowej - pielęgniarka szkolna prowadząca indywidualną działalność gospodarczą (pielęgniarka ponosi koszt świadczeń dodatkowych tj. min. za en. elektryczną, wodę, en. cieplną, utrzymanie czystości, wywóz nieczystości których wysokość jest uzależniona od ilości godzin korzystania z gabinetu przez pielęgniarkę w danym miesiącu zgodnie z kalkulacją kosztów zatwierdzoną przez dyrekcję Miejskiego Zarządu Oświaty);

d.

podmioty gospodarcze osiągające zysk min. ajent szkolnej stołówki, indywidualny trener sportowy;

e.

zakłady pracy (wynajem dla pracowników).

W celu sklasyfikowania świadczonych usług Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. We wniosku o sklasyfikowanie usług, podano ich następującą charakteryzację:

1.

wynajęcie sali gimnastycznej osobom fizycznym oraz firmom na zajęcia sportowo-rekreacyjne (piłka nożna, piłka ręczna, koszykówka, aerobik, karate, dżudo),

2.

wynajęcie sali gimnastycznej klubom sportowym prowadzącym zajęcia w ramach działalności statutowej,

3.

wynajęcie sali lekcyjnej na zajęcia języków obcych organizowanych przez prowadzących działalność gospodarczą,

4.

wynajęcie sal lekcyjnych na organizację prezentacji, zebrań rad osiedla itp.,

5.

wynajęcie kompleksu kuchennego wraz z zapleczem - ajent (gotowanie posiłków dla uczniów szkoły).

W wyżej wymienionych salach w godzinach dopołudniowych są prowadzone zajęcia szkolne. Wynajem dotyczy godzin popołudniowych i wieczornych oraz sobót.

Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi znak OK-5672/KU-4670/2007 będącym odpowiedzią na pismo Wnioskodawcy usługi zakwalifikowano:

* udostępnianie przez szkołę sali gimnastycznej mieszczącej się w budynku szkoły osobom z zewnątrz - PKWiU 92.72.12-00.00 - "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane";

* wynajem świadczony na podstawie umowy najmu całości lub części obiektu sportowego (np. Sali gimnastycznej, sal lekcyjnych, kompleksu kuchennego wraz z zapleczem) na określony czas, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności (np. indywidualnym trenerom sportowym, na działalność handlową, prowadzenie zajęć z języków obcych, organizację prezentacji, zebrań rad osiedla, itp.) - PKWiU 70.20.12 "Usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiący majątek własny".

Jak wyjaśnia Wnioskodawca pod pojęciem udostępnianie przez szkołę sali gimnastycznej mieszczącej się w budynku szkoły osobom z zewnątrz rozumie wynajem sali gimnastycznej za odpłatnością na cele rekreacyjno-sportowe:

* osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej,

* klubom sportowym, które nie mają na celu osiągnięcia zysków, lecz szerzenie kultury fizycznej i sportu (co potwierdza statut klubu sportowego),

* podmiotom gospodarczym i jednostkom budżetowym, które wykorzystują salę dla celów sportowo-rekreacyjnych swoich pracowników.

Szkoła świadcząc usługi związane z wynajmem i udostępnianiem pomieszczeń nie ma na celu dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie wpływy przeznacza na utrzymanie obiektu szkoły oraz poprawę świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie stawki VAT należy stosować dla występujących usług mając na względzie odpowiednie zakwalifikowanie ich do PKWiU.

Zdaniem Wnioskodawcy zagadnienie wynajmowania sali gimnastycznej należy rozpatrywać pod kątem zaklasyfikowania tej usługi w zależności od tego komu wynajmowane jest pomieszczenie oraz w jaki sposób użytkowany będzie wynajmowany obiekt, a także na jaki cel będzie wykorzystywany zysk osiągnięty z tego rodzaju działalności. A zatem:

a.

wynajem sal gimnastycznych na cele sportowe klubom i towarzystwom sportowym, które nie mają na celu osiągnięcia zysków, lecz szerzenie kultury fizycznej i sportu - sklasyfikowany będzie symbolem PKWiU 92.72.12-00.00 i zwolniony zostanie od podatku VAT,

b.

wynajem sali podmiotom gospodarczym i jednostkom budżetowym, które wykorzystują salę dla celów sportowo-rekreacyjnych swoich pracowników - sklasyfikowany będzie symbolem PKWiU 92.72.12-00.00 i zwolniony zostanie od podatku VAT,

c.

wynajem sali gimnastycznej jednostkom budżetowym na prowadzenie lekcji wychowania fizycznego (szkołom publicznym) - sklasyfikowany będzie symbolem PKWiU 70.20.12, ale zwolniony będzie od podatku VAT na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. § 8 ust. 1 pkt 14 (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.),

d.

wynajem pomieszczeń szkolnych podmiotom gospodarczym na cele ich zarobkowej działalności (np. ajent szkolnej stołówki, nauczyciel języka obcego, indywidualny trener sportowy, organizacja zajęć areobiku), a więc mającym na celu dążenie do osiągnięcia zysków - sklasyfikowany będzie symbolem PKWiU 70.20.12 i podlegać będzie opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%,

e.

wynajmu sal lekcyjnych na organizację prezentacji, zebrań rady osiedla, zostanie sklasyfikowany symbolem PKWiU 70.20.12 i podlegać będzie opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%.

f.

wynajem pomieszczenia dla pielęgniarki szkolnej osiągającej z tego tytułu zysk - sklasyfikowany będzie symbolem PKWiU 70.20.12 i podlegać będzie opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%. Pielęgniarka ponosi koszt świadczeń dodatkowych (tj. min. za en. elektryczną, wodę, en. cieplną, utrzymanie czystości, wywóz nieczystości) a zwolniona jest z opłaty za czynsz zgodnie z ustaleniem Kierownictwa Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej z dnia 16 maja 2003 r. Nr ED-4340/320/03).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług - art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy ujęto m.in. usługi związane z rekreacją i sportem (sklasyfikowane według PKWiU ex 92) z zastrzeżeniem, iż dotyczy to wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelki zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Ponadto zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwolnione od podatku są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia wynika, iż:

* zwolnienie, o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług, bez względu na symbol PKWiU usługi, świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi,

zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych oraz usług komunikacji miejskiej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Szkoła świadczy odpłatnie usługi wynajmu sali gimnastycznej różnym podmiotom na różne cele, co jest niewątpliwie usługą w rozumieniu przepisów ww. ustawy o VAT. Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi te zostały zakwalifikowane jako wynajem sali gimnastycznej podmiotom gospodarczym na cele ich działalności - PKWiU 70.20.12-00.00 - usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym stanowiącym majątek własny.

Natomiast udostępnienie pomieszczeń szkolnych osobom z zewnątrz za odpłatnością na cele rekreacyjno-sportowe:

* osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej,

* klubom sportowym, które nie maja na celu osiągnięcia zysków, lecz szerzenie kultury fizycznej i sportu (co potwierdza statut klubu sportowego),

* podmiotom gospodarczym i jednostkom budżetowym, które wykorzystują salę dla celów sportowo-rekreacyjnych swoich pracowników,zostało sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.72.12-00.00.

A zatem, w przypadku wynajmowania sali gimnastycznej przez Wnioskodawcę osobom z zewnątrz, które to usługi zaklasyfikowane zostały przez Wnioskodawcę do PKWiU 92.72.12-00.00 jako usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, mając jednocześnie na uwadze wyjaśnienia Wnioskodawcy, iż Szkoła świadcząc usługi związane z wynajmem i udostępnianiem pomieszczeń nie ma na celu dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie wpływy przeznacza na utrzymanie obiektu szkoły oraz poprawę świadczonych usług, należy uznać, iż usługi te będą korzystać ze zwolniona od podatku od towarów i usług, zgodnie z cytowanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w przypadku wynajmowania pomieszczeń szkolnych podmiotom gospodarczym na cele ich zarobkowej działalności (np. ajent szkolnej stołówki, nauczyciel języka obcego, indywidualny trener sportowy, organizacja zajęć aerobiku), a więc mającym na celu dążenie do osiągnięcia zysków, które to usługi zaklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny w Ł. do grupowania PKWiU 70.20.12-00.00 jako usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiących majątek własny, zastosowanie znajdzie 22% stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast nieodpłatne udostępnienie pomieszczenia dla pielęgniarki szkolnej która, jak wynika z wniosku, jest zakładem pomocniczym dla jednostki budżetowej jaką jest szkoła, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT gdyż nie zostały w przedmiotowej sytuacji - łącznie - spełnione przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Jednakże opodatkowaniu, stawką 22%, będzie podlegało świadczenie usług dodatkowych (tj. min. za energię elektryczną, wodę, energię cieplną, utrzymanie czystości, wywóz nieczystości) których wysokość jest uzależniona od ilości godzin korzystania z gabinetu przez pielęgniarkę w danym miesiącu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż usługa odpłatnego wynajmu sali Gimnastycznej sklasyfikowana pod symbolem 92.72.12-00.00 w sytuacji, gdy zyski osiągane z tego tytułu będą przeznaczone na utrzymanie obiektu szkoły i poprawę świadczonych usług będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie do wskazanych we wniosku punktów a) i b). Przy czym zwolnienie wynikające z cyt. przepisu nie będzie obejmowało wynajmu sali jednostkom budżetowym, które wykorzystują salę dla celów sportowo-rekreacyjnych swoich pracowników, jak uważa Wnioskodawca, gdyż usługa ta jak również wynajem sali gimnastycznej jednostkom budżetowym o których mowa w punkcie c) będzie korzystało ze zwolnienia lecz na podstawie przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku wynajmu pomieszczeń szkolnych podmiotom gospodarczym, o których mowa w punkcie d), na cele związane z ich działalnością gospodarczą oraz wynajmu sali na prezentacje i zebrania, o których mowa w pkt e) usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 22%.

Natomiast niedopłatne udostępnienie pomieszczeń szkolnych pielęgniarce, o którym mowa w punkcie f), w sytuacji gdy usługa ta jest związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa (szkoły) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT przy czym opodatkowaniu stawką 22% będą podlegały ww. świadczenia dodatkowe.

A zatem należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl