IBPP1/443-379/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-379/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawidłowej wysokości obrotów dla celów zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawidłowej wysokości obrotów dla celów zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2011 r. znak IBPP1/443-379/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Szkoła Podstawowa wchodząca w skład Zespołu Szkół, oprócz realizacji zadań w zakresie edukacji, dodatkowo prowadzi stołówkę, z której korzystają uczniowie i pracownicy Szkoły. Stołówka szkolna jest prowadzona przez personel Szkoły zatrudniony w Zespole Szkół. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, jej prowadzenie jest ściśle związane z działalnością Szkoły - PKWiU 80.10.12-00.00.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Wnioskodawca jest zespołem szkół publicznych nieposiadającym osobowości prawnej, dla którego organem prowadzącym jest Miasto. W skład Zespołu wchodzi Szkoła Podstawowa, która prowadzi stołówkę dla uczniów i pracowników. Wyżej opisana działalność jest ściśle związana z działaniami edukacyjno-wychowawczymi szkoły. Obecnie planowane jest rozszerzenie zakresu podmiotowego prowadzonej działalności o przygotowywanie i wydawanie posiłków dla osób trzecich, spoza Szkoły czy Zespołu Szkół. Wnioskodawca jest placówką oświatową w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i podatnikiem, który dopiero w bieżącym roku zamierza rozpocząć sprzedaż usług na zewnątrz.

Ponadto Wnioskodawca sprecyzował, że przedmiotem interpretacji indywidualnej ma być przepis § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) w zw. z poz. 33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 maja 2011 r.):

Czy - w przypadku świadczenia usług zarówno objętych zwolnieniem określonym pod pozycją 33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), jak i nim nieobjętych - przy obliczaniu wysokości obrotów, określonej w § 3 ust. 7 powołanego rozporządzenia, należy uwzględniać całość obrotów (zarówno zwolnionych, jak i niezwolnionych), czy też wyłącznie wysokość obrotów uzyskiwanych przy świadczeniu usług nieobjętych wskazanym zwolnieniem.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 maja 2011 r.), wartość obrotu podatnika dla celów zastosowania § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), należy pomniejszyć o wartość obrotów objętych zwolnieniem przewidzianym pod pozycją 33 załącznika do powołanego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie, w art. 111 ust. 8 ww. ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektórych grupy podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określenia warunków korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

W myśl § 2 ust. 1, wydanego na podstawie powyższej delegacji, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Jak stanowi § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Stosownie do § 3 ust. 7 ww. rozporządzenia, zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 oraz w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.

Przepisy dotyczące kas rejestrujących wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Mianowicie:

1.

podmiotowe - zwolnienie dla określonych grup podatników i

2.

przedmiotowe - zwolnienie dla konkretnych czynności.

Zwolnienie podmiotowe zwalnia podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności, natomiast zwolnienie przedmiotowe zwalnia z ewidencjonowania tylko określone towary lub czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jednakże należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając na uwadze definicję obrotu zawartą w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obliczając kwotę obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, bierze się pod uwagę całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie wyłączając sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia, zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zwolnienie podmiotowe uzależnione jest od osiągniętego obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W związku z tym przepisem każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kryterium zwolnienia podmiotowego jest wielkość uzyskanych obrotów.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (jako wymienione w załączniku do rozporządzenia) zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności), w ramach jednej firmy, posiadającej jeden numer NIP.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zespołem szkół publicznych, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa prowadząca stołówkę dla uczniów i pracowników. Stołówka szkolna jest prowadzona przez personel Szkoły zatrudniony w Zespole Szkół. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, jej prowadzenie jest ściśle związane z działalnością Szkoły - PKWiU 80.10.12-00.00. Obecnie planowane jest rozszerzenie zakresu podmiotowego prowadzonej działalności o przygotowywanie i wydawanie posiłków dla osób trzecich, spoza Szkoły czy Zespołu Szkół. Wnioskodawca jest placówką oświatową w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i podatnikiem, który dopiero w bieżącym roku zamierza rozpocząć sprzedaż usług na zewnątrz.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia ustalenia limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w sytuacji prowadzenia sprzedaży objętej zwolnieniem przedmiotowym i nie objętej tym zwolnieniem wraz ze wskazaniem, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej ma być przepis § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Należy jednak zauważyć, że przepis § 3 ust. 7 ww. rozporządzenia, nie będzie miał zastosowania w przypadku Wnioskodawcy, ponieważ - jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego - Wnioskodawca prowadzi stołówkę dla uczniów i pracowników, planuje rozszerzenie zakresu podmiotowego prowadzonej działalności o przygotowywanie i wydawanie posiłków dla osób trzecich, a zatem nie jest podatnikiem rozpoczynającym sprzedaż w danym roku podatkowym. Sprzedaż ta jest już bowiem prowadzona, natomiast w tym roku Wnioskodawca jedynie zamierza ją rozszerzyć.

Wobec powyższego, do sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące podatników rozpoczynających sprzedaż, tylko przepisy dotyczące podatników kontynuujących sprzedaż.

W związku z powyższym Wnioskodawca, będący podatnikiem kontynuującym sprzedaż, ustalając obrót i moment powstania obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej powinien mieć na uwadze w szczególności przepisy § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 pkt 2 i § 3 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że powinien wartość obrotu dla celów zastosowania § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. liczyć we wskazany przez Wnioskodawcę sposób, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Podkreślić należy, iż niniejszą interpretację wydano w oparciu o dane wskazane przez Wnioskodawcę, przy założeniu, że Wnioskodawca prawidłowo stosuje - dla świadczonych przez siebie usług - zwolnienie określone pod pozycją 33 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl