IBPP1/443-379/07/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-379/07/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa Szkoleniowo-Usługowego P. sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu "Nowe kwalifikacje szansą nowej pracy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu "Nowe kwalifikacje szansą nowej pracy". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą obejmującą: w głównej mierze szkolenia i egzaminy zawodowe, kursy prawa jazdy (działalność zwolniona z podatku VAT) oraz wynajem pomieszczeń (z tytułu którego płacony jest podatek od towarów i usług).Spółka kończy realizację projektu "Nowe kwalifikacje szansą nowej pracy" nr XXX współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006.Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) i środków budżetu Państwa (25%). Instytucją wdrażającą projekt jest Wojewódzki Urząd Pracy w O.Zgodnie z umową nr XXX o dofinansowanie projektu "Nowe kwalifikacje szansą nowej pracy" nr XXX z dnia 30 czerwca 2006 r. realizacja projektu rozpoczęła się 1 czerwca 2006 r. Rzeczowe zakończenie realizacji projektu nastąpiło 31 sierpnia 2007 r. Natomiast finansowe zakończenie realizacji przewidziane jest na 31 października 2007 r. Celem projektu było udzielenie wsparcia mieszkańcom obszarów wiejskich i miast do 20 tys. mieszkańców - rolnikom i domownikom oraz innym osobom zatrudnionym w rolnictwie na terenie wszystkich gmin powiatu s. w znalezieniu zatrudnienia poza sektorem rolnym poprzez zdobycie nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych.Cel ten został osiągnięty przez organizację następujących szkoleń i kursów zawodowych: kursy prawa jazdy kategorii C i CE, kierowców wózków jezdniowych, pracowników hurtowni, kurs spawania i kurs sprzedawcy. Kursy i szkolenia zawodowe są organizowane dla uczestników projektu nieodpłatnie.Spółka otrzymała środki na realizację ww. projektu w ramach poniesionych wydatków kwalifikowanych, z których musiała się rozliczyć. Definicja wydatków kwalifikowanych zawarta jest w paragrafie 1 ust. 11 ww. Umowy. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż Spółka nie wykonuje w ramach projektu sprzedaży opodatkowanej.Wojewódzki Urząd Pracy w O. pismem XXX zwrócił się do Spółki o przedłożenie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego określającego, czy jest ona płatnikiem VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. O zaświadczenie takie Spółka wystąpiła do Urzędu Skarbowego w S., skąd uzyskała odpowiedź, że: "informację stwierdzającą fakt, czy z odpowiednich przepisów prawa, jak i z sytuacji prawnej podatnika wynika możliwość odzyskania podatku VAT, podatnik może uzyskać jedynie w drodze interpretacji przepisów prawa podatkowego".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może w odniesieniu do realizowanego projektu odliczać podatek VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu ani w części, ani w całości, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.Realizowany projekt ma charakter czysto edukacyjny i w całości mieści się w działalności sklasyfikowanej w PKD jako "pozaszkolne formy kształcenia gdzie indziej nie sklasyfikowane 8042 Z" a w myśl ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług załącznik nr 4 poz. 7 usługi w zakresie edukacji (symbol PKWiU 80) są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w prawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował projekt "Nowe kwalifikacje szansą nowej pracy", którego podstawowym celem było udzielenie wsparcia mieszkańcom obszarów wiejskich i miast do 20 tys. mieszkańców - rolnikom i domownikom oraz innym osobom zatrudnionym w rolnictwie na terenie wszystkich gmin powiatu s. w znalezieniu zatrudnienia poza sektorem rolnym poprzez zdobycie nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Kursy i szkolenia zawodowe były organizowane dla uczestników projektu nieodpłatnie. Ponadto nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż Spółka nie dokonywała w ramach projektu sprzedaży opodatkowanej.

Z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabytych przez Spółkę w związku z realizacją projektu.Wobec powyższego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu "Nowe kwalifikacje szansą nowej pracy".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl