IBPP1/443-377/13/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-377/13/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy udziału w nieruchomości gruntowej nr 565/5 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy udziału w nieruchomości gruntowej nr 565/5.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Starosta... jako organ reprezentujący Skarb Państwa zamierza sprzedać udział w #189; części nieruchomości Skarbu Państwa, położonej w K., gmina K., oznaczonej na k.m. 11 jako działka nr 565/5 o pow. 2,3812 ha. Dla przedmiotowej nieruchomości Sąd Rejonowy. Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą....

Sprzedaż udziału w nieruchomości ma nastąpić na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 7 oraz art. 37 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: z 2010 r., Dz. U. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) po uzyskaniu zgody Wojewody... w drodze bezprzetargowej na rzecz współwłaścicieli nieruchomości.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla terenów w miejscowości K. i T. zatwierdzonym uchwałą Nr.. Rady Miejskiej z dnia 4 sierpnia 2005 r. nieruchomość położona jest w terenie oznaczonym symbolem K3.4 MN (RM,U) i KS.3 MN (RM,U), dla terenów tych ustalono:

* przeznaczenie podstawowe (ponad 50% pow. działki) - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,

* przeznaczenie uzupełniające (mniej niż 50% pow. działki) - teren zabudowy zagrodowej, tereny usług podstawowych,

* przeznaczenie dopuszczalne (mniej niż 25% pow. działki rozliczane razem z uzupełniającym) - usługi na działkach wydzielonych i wbudowane,

częściowo na terenie oznaczonym symbolem KDW, dla którego ustalono:

* przeznaczenie podstawowe (ponad 50% pow. działki) - tereny dróg i ulic wewnętrznych i parkingów,

* przeznaczenie uzupełniające (mniej niż 50% pow. działki) - chodniki, pobocza, rowy, skarpy, parkingi itp., infrastruktura techniczna,

* przeznaczenie dopuszczalne (mniej niż 25% pow. działki, rozliczane razem z uzupełniającym) - ścieżki rowerowe.

Przedmiotowa nieruchomość nie była nigdy wynajmowana ani dzierżawiona.

Zgodnie z zapisem w rejestrze ewidencji gruntów i budynków działka posiada użytki: nieużytek o pow. 0,2601 ha, las o pow. 1,6773 i pastwisko o pow. 0,4438 ha.

Według operatu szacunkowego z grudnia 2012 r. sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, wartość rynkowa przedmiotowej nieruchomości wynosi 315.000,00 złotych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż udziału Skarbu Państwa w #189; części nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak to wg jakiej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy: Powiat... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) od dnia 1 stycznia 2010 r. i składa deklaracje VAT-7.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z ust. 2 ww. artykułu wynika, że czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Wykładnia cytowanego powyżej przepisu ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, iż ma on zastosowanie m.in. do gruntu, rozumianego na kanwie ww. ustawy jako rzecz. Konsekwentnie, sprzedaż udziału w #189; części nieruchomości, położonej w K., oznaczonej na k.m. 11 jako działka nr 565/5 o pow. 2,3812 ha dla celów opodatkowania VAT powinna być traktowana jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Dodatkowo Powiat... nadmienia, iż w analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, przewidujący zwolnienie z opodatkowania VAT dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z cytowanego przepisu wynika bowiem w sposób jednoznaczny, iż przedmiotowe zwolnienie z VAT nie dotyczy sytuacji, w których sprzedawany grunt jest przeznaczony pod zabudowę.

Ponadto, jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zatem, w ocenie Powiatu..., sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa podlega opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki tego podatku tj. 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów. W myśl tego przepisu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność). Z kolei art. 198 ww. ustawy k.c. stanowi, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.

Zatem współwłasność nie jest instytucją samodzielną, stanowi odmianę własności i cechuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom, a każdy z nich może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli. Jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży udziału stanowiącego jego własność, dokonuje przeniesienia prawa własności rzeczy, dochodzi do zmiany podmiotu tego prawa.

Zatem sprzedaż udziału należy traktować w kategorii dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58-60 oraz art. 60a, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zbywają oraz nabywają, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzące w skład zasobu, z zastrzeżeniem art. 17.

Zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 9 ww. ustawy, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli przedmiotem zbycia jest udział w nieruchomości, a zbycie następuje na rzecz innych współwłaścicieli nieruchomości.

Z treści wniosku wynika, iż Starosta jako organ reprezentujący Skarb Państwa zamierza sprzedać udział w #189; części nieruchomości Skarbu Państwa, oznaczonej na k.m. 11 jako działka nr 565/5 o pow. 2,3812 ha. Sprzedaż udziału w nieruchomości ma nastąpić na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 7 oraz art. 37 ust. 2 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami, po uzyskaniu zgody Wojewody... w drodze bezprzetargowej na rzecz współwłaścicieli nieruchomości.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Nr. Rady Miejskiej z dnia 4 sierpnia 2005 r. nieruchomość położona jest w terenie oznaczonym symbolem K3.4 MN (RM,U) i KS.3 MN (RM,U), dla terenów tych ustalono:

* przeznaczenie podstawowe (ponad 50% pow. działki) - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,

* przeznaczenie uzupełniające (mniej niż 50% pow. działki) - teren zabudowy zagrodowej, tereny usług podstawowych,

* przeznaczenie dopuszczalne (mniej niż 25% pow. działki rozliczane razem z uzupełniającym) - usługi na działkach wydzielonych i wbudowane,

częściowo na terenie oznaczonym symbolem KDW, dla którego ustalono:

* przeznaczenie podstawowe (ponad 50% pow. działki) - tereny dróg i ulic wewnętrznych i parkingów,

* przeznaczenie uzupełniające (mniej niż 50% pow. działki) - chodniki, pobocza, rowy, skarpy, parkingi itp., infrastruktura techniczna,

* przeznaczenie dopuszczalne (mniej niż 25% pow. działki, rozliczane razem z uzupełniającym) - ścieżki rowerowe.

Zgodnie z zapisem w rejestrze ewidencji gruntów i budynków działka posiada użytki: nieużytek o pow. 0,2601 ha, las o pow. 1,6773 i pastwisko o pow. 0,4438 ha.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonując sprzedaży nieruchomości na podstawie umów cywilnoprawnych, nie będzie realizował ani zadań własnych, ani zleconych. Zatem, w tym przypadku Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i będzie występował w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Jednocześnie od dnia 1 kwietnia 2013 r. bez znaczenia pozostają zapisy wynikające ewidencji gruntów, jeżeli dla danego gruntu nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, grunt taki nie jest uznawany za budowlany.

Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższego wynika, iż nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż przeznaczenie działki mającej być przedmiotem sprzedaży wynika z klasyfikacji w planie zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość położona jest w terenie oznaczonym symbolem K3.4 MN (RM,U) i KS.3 MN (RM,U), dla terenów tych ustalono:

* przeznaczenie podstawowe (ponad 50% pow. działki) - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,

* przeznaczenie uzupełniające (mniej niż 50% pow. działki) - teren zabudowy zagrodowej, tereny usług podstawowych,

* przeznaczenie dopuszczalne (mniej niż 25% pow. działki rozliczane razem z uzupełniającym) - usługi na działkach wydzielonych i wbudowane,

częściowo na terenie oznaczonym symbolem KDW, dla którego ustalono:

* przeznaczenie podstawowe (ponad 50% pow. działki) - tereny dróg i ulic wewnętrznych i parkingów,

* przeznaczenie uzupełniające (mniej niż 50% pow. działki) - chodniki, pobocza, rowy, skarpy, parkingi itp., infrastruktura techniczna,

* przeznaczenie dopuszczalne (mniej niż 25% pow. działki, rozliczane razem z uzupełniającym) - ścieżki rowerowe.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że z wniosku nie wynika, aby na działce nr 565/5, w której udziały mają być przedmiotem dostawy znajdowały się jakiekolwiek budynki lub budowle. Zatem niniejszą interpretacje wydano przy założeniu, że przedmiotowa działka jest niezabudowana.

Zatem, skoro Wnioskodawca planuje sprzedać udział w działce budowlanej nr 565/5, na co wskazuje plan zagospodarowania przestrzennego, to należy stwierdzić, że sprzedaż ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Tym samym będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. stawką VAT 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności, gdyby dostawa dotyczyła gruntu zabudowanego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl