IBPP1/443-374/14/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-374/14/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 11 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 4 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 30 czerwca 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z 4 lipca 2014 r.):

Wnioskodawca (Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Polski. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT związanych ze sprzedażą opodatkowaną Spółki, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwoty podatku naliczonego wynikają z otrzymanych przez Spółkę faktur od dostawców - podatników podatku od towarów i usług - dokumentujących nabycie towarów i usług, lub dokonanie całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W wielu przypadkach zdarza się, że faktury od dostawców są otrzymywane przez Spółkę ze znacznym opóźnieniem w stosunku do momentu powstania u dostawcy obowiązku podatkowego z tytułu dokonania na rzecz Wnioskodawcy odpłatnej dostawy towarów lub usług na terytorium kraju, których dotyczy przedmiotowa faktura. W szczególności, faktury (lub duplikaty faktur) są otrzymywane przez Spółkę w okresach rozliczeniowych następujących po okresie rozliczeniowym, w którym u dostawcy powstał obowiązek podatkowy.

Dla lepszego zobrazowania sytuacji opisanej w stanie faktycznym Spółka przedstawia hipotetyczny przykład: faktura (duplikat faktury) za usługi dostawcy wykonane dla Wnioskodawcy w marcu 2014 r. (data powstania obowiązku podatkowego u dostawcy to 31 marca 2014 r.) zostanie otrzymana przez Spółkę w lipcu 2014 r.

W uzupełnieniu wniosku z 4 lipca 2014 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że zamiarem Spółki było uzyskanie interpretacji dotyczącej okoliczności, które mogą wystąpić w przyszłości. Co za tym idzie, należy uznać, że przedmiotem wniosku jest w istocie zdarzenie przyszłe, a nie jak błędnie wskazano, zaistniały stan faktyczny oparty na przykładzie, który faktycznie miałby wystąpić u Wnioskodawcy. Mając to na uwadze, Spółka nie jest w stanie w obecnym momencie przedstawić konkretnego przykładu faktury czy duplikatu faktury, który był przedmiotem pytania zadanego w złożonym wniosku o interpretację.

Obecnie Wnioskodawca składa kwartalne deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT). Ze względu jednak na przysługujące podatnikowi prawo do zmiany przyjętego okresu rozliczeniowego w przyszłości (z kwartalnego na miesięczny), Spółka w złożonym wniosku o interpretację założyła możliwość wystąpienia takiej sytuacji w przyszłości. Kwestia ta, zdaniem Spółki, nie powinna mieć jednak znaczenia dla merytorycznego rozstrzygnięcia przedstawionego we wniosku zagadnienia, mając na względzie to, że wniosek w istocie nie dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Jak wskazano wcześniej, Spółka nie przedstawiła we wniosku o interpretację żadnej konkretnej faktury, która miała być przedmiotem opisanego stanu faktycznego, a rzeczywistym zamiarem Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwej sytuacji w przyszłości (zdarzenia przyszłego). Z tego powodu Wnioskodawca nie jest w stanie podać żadnego konkretnego przykładu faktury (lub duplikatu faktury), który miałby być przedmiotem wniosku, a tym samym, podać konkretnej odpowiedzi na pytania zadane w wezwaniu w części I.A. pkt 2-7. Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że otrzymywane przez spółkę faktury dotyczą nabycia zarówno towarów (np. materiałów biurowych, sprzętu komputerowego, wyposażenia biura, pojazdów etc.) jak i usług (np. telekomunikacyjnych, informatycznych, doradczych, najmu etc.)

Mając jednocześnie na uwadze nazbyt hipotetyczną sytuację dotyczącą potencjalnego otrzymania duplikatu faktury, ze względu na wielowariantowość przyczyn i okoliczności, które mogłyby towarzyszyć (stanowić podstawę) wystawienia przez dostawców spółki duplikatu faktury Spółka niniejszym rezygnuje z wniosku o interpretację przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim interpretacja ta miałaby dotyczyć duplikatu faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 4 lipca 2014 r.):

W którym momencie, w świetle art. 86 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie mógł zrealizować prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego, tj. w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę z tytułu nabycia towarów lub usług (bądź dokonania przedpłaty) w okresie rozliczeniowym późniejszym niż okres, w którym u sprzedawcy doszło do powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania tej sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 4 lipca 2014 r.), zgodnie z treścią przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi między innymi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania przedpłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT wskazuje, iż w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Z analizy przywołanych powyżej przepisów art. 86 ust. 10 i ust. 10b ustawy wynika, iż do odliczenia podatku naliczonego muszą być jednocześnie spełnione dwie przesłanki - musiał powstać obowiązek podatkowy związany z transakcją udokumentowaną daną fakturą oraz podatnik zamierzający dokonać odliczenia podatku wskazanego na tej fakturze musi ją otrzymać.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy VAT, w przypadku gdy podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może on obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Wątpliwości Spółki spowodowane są brakiem odwołania we wspomnianym art. 86 ust. 11 ustawy o VAT do ust. 10b. Niemniej, zdaniem Spółki, przepis ust. 11 nie może być interpretowany sprzecznie z treścią ust. 10b pkt 1. Tym samym, brak wspomnianego odwołania nie może oznaczać konieczności liczenia dwóch dodatkowych okresów rozliczeniowych na odliczenie podatku od momentu powstania prawa do obniżenia rozumianego wyłącznie jako powstanie obowiązku podatkowego z tytułu tej dostawy. W opinii Wnioskodawcy, przepisy ust. 10 i 10b w art. 86 należy czytać łącznie i dopiero spełnienie obu warunków łącznie (a więc zarówno powstanie obowiązku podatkowego z tytułu dostawy dokumentowanej fakturą jak i otrzymanie tej faktury) oznacza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia. A zatem nie jest możliwe odliczenie podatku z faktury w rozliczeniu za okres, w którym podatnik nie posiadał jeszcze tej faktury, mimo że powstał już obowiązek podatkowy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku otrzymania przez podatnika faktury z opóźnieniem w stosunku do daty powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży którą dokumentuje, pierwszym okresem rozliczeniowym, w którym spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku wynikającego z tej faktury będzie dopiero okres w którym otrzymano fakturę (nawet wtedy gdy pomiędzy datą obowiązku podatkowego u dostawcy a otrzymaniem faktury przez spółkę minęło więcej niż 3 okresy rozliczeniowe). W takiej sytuacji też, zdaniem Wnioskodawcy, przewidziany w art. 86 ust. 11 ustawy o VAT dodatkowy termin wskazujący na możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, będzie liczony począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym doszło do faktycznego otrzymania faktury przez Spółkę.

Dla lepszego zobrazowania stanowiska Wnioskodawcy, odnosząc powyższe twierdzenie do hipotetycznego przykładu przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego, jeżeli moment otrzymania faktury przez podatnika przypadnie w miesiącu lipcu 2014 r. (a obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży udokumentowanej fakturą powstał u sprzedawcy w marcu 2014 r.) to, w przypadku przyjęcia przez podatnika kwartalnych okresów rozliczeniowych (tekst jedn.: jak to ma miejsce obecnie w przypadku Wnioskodawcy), prawo do odliczenia podatku z faktury będzie mogło zostać zrealizowane w rozliczeniu za trzeci kwartał 2014 r. (najwcześniej), bądź w jednym z dwóch kolejnych kwartałów (tekst jedn.: za czwarty kwartał 2014 r. lub pierwszy kwartał 2015 r.). Analogicznie, w przypadku przyjęcia przez podatnika miesięcznych okresów rozliczeniowych, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej faktury powstałoby nie wcześniej niż w rozliczeniu za miesiąc lipiec 2014 r. Dodatkowo, jeżeli podatnik ten nie dokonałby obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tej faktury w rozliczeniu za lipiec 2014 r. będzie on mógł skorzystać z prawa do odliczenia w jednym z dwóch kolejnych miesięcy tj. w rozliczeniu za sierpień lub za wrzesień 2014 r.

Należy zauważyć, że analogiczne stanowisko w opisanej kwestii zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 września 2013 r. (sygn. IPPP3/443-538/13-2/LK) oraz z 10 grudnia 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1141/13-2/MP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 86 ust. 10 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do 86 ust. 10b pkt 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 10c ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

Stosownie do 86 ust. 11 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Termin "dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych" do odliczenia podatku jest liczony dopiero od okresu, w którym zostaną spełnione łącznie wskazane wyżej przesłanki do odliczenia.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich odpowiednich przesłanek.

Stąd też, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., co do zasady podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku spełnienia łącznie trzech przesłanek, wynikających z treści art. 86 ust. 10 oraz ust. 10b pkt 1 ustawy tj.:

* powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,

* doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

* podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

W myśl art. 19a ust. 1 ww. ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2014 r.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zatem generalna zasada wynikająca z brzmienia powołanego powyżej art. 19a ust. 1 ustawy, wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zgodnie z tą regulacją podatek staje się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i co do zasady winien zostać rozliczony za ten okres rozliczeniowy.

Regulacja art. 19a ust. 1 jest zgodna z art. 63 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), który mówi, że zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

Od powyższej ogólnej zasady, ustawodawca określił w sposób odmienny, szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.

I tak, w myśl art. 19a ust. 8 ww. ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2014 r.), jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Na mocy art. 106i ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 106i ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Jednocześnie w myśl art. 106i ust. 7 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

1.

dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;

2.

otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 2 ww. ustawy, mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Na podstawie art. 99 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT związanych ze sprzedażą opodatkowaną Spółki, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwoty podatku naliczonego wynikają z otrzymanych przez Spółkę faktur od dostawców - podatników podatku od towarów i usług - dokumentujących nabycie towarów i usług, lub dokonanie całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Wnioskodawca przedstawił przykładowo sytuację, w której faktura za usługi dostawcy wykonane dla Wnioskodawcy w marcu 2014 r. (data powstania obowiązku podatkowego u dostawcy to 31 marca 2014 r.) zostanie otrzymana przez Spółkę w lipcu 2014 r.

Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii dotyczącej momentu realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę z tytułu nabycia towarów lub usług (bądź dokonania przedpłaty) w okresie rozliczeniowym późniejszym niż okres, w którym u sprzedawcy doszło do powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania tej sprzedaży.

Analizując zatem przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przypadku gdy faktura wpłynęła po upływie trzech miesięcy od wykonania usługi, tj.: faktura zostanie otrzymana przez Wnioskodawcę w lipcu 2014 r., usługa została wykonana w marcu 2014 r. (obowiązek podatkowy u dostawcy powstał 31 marca 2014 r.), to w przypadku składania przez Wnioskodawcę kwartalnych deklaracji dla podatku od towarów i usług, pierwszym okresem rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek z tej faktury jest trzeci kwartał 2014 r. (bowiem dopiero za ten kwartał są spełnione wszystkie przesłanki odliczenia). Jeżeli w rozliczeniu za ten okres (trzeci kwartał 2014 r.) Wnioskodawca nie odliczy podatku VAT może to zrobić w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (tekst jedn.: za IV kwartał 2014 r. lub I kwartał 2015 r.). Analogicznie w przypadku przyjęcia przez Wnioskodawcę miesięcznych okresów rozliczeniowych, pierwszym okresem rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek z tej faktury jest lipiec 2014 r. (bowiem dopiero za ten miesiąc są spełnione wszystkie przesłanki odliczenia). Jeżeli w rozliczeniu za ten okres (lipiec 2014 r.) Wnioskodawca nie odliczy podatku VAT może to zrobić w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (tekst jedn.: za sierpień 2014 r. lub wrzesień 2014 r.).

Jeśli zatem Wnioskodawca otrzyma fakturę dokumentującą faktycznie wykonane usługi (lub odpowiednio: faktycznie dokonaną dostawę towarów) w okresie rozliczeniowym późniejszym niż okres, w którym u sprzedawcy doszło do powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania tej sprzedaży (wykonania usługi bądź odpowiednio: dokonania dostawy towarów), wówczas - jak już wykazano powyżej - moment skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług jest warunkowany przez łącznie spełnienie trzech przesłanek, mianowicie: powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług, doszło do faktycznego nabycia towarów i usług oraz podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tą transakcję. W takim przypadku, otrzymanie przez Wnioskodawcę faktury dokumentującej wykonanie usługi (odpowiednio: dostawę towarów) po upływie okresu rozliczeniowego, w którym w odniesieniu do tej czynności powstał obowiązek podatkowy, będzie uprawniało Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma tę fakturę (bowiem dopiero za ten okres rozliczeniowy są spełnione wszystkie wskazane powyżej przesłanki odliczenia), lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast w przypadku, gdy podatnik wpłaca całość lub część należności w związku z przyszłym nabyciem towarów i usług, mamy do czynienia z sytuacją, w której spełnione zostają jedynie dwie z ww. przesłanek, ponieważ w momencie wpłaty całości lub części należności nie dochodzi do faktycznego nabycia towarów i usług. W takiej sytuacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje, gdy spełnione są łącznie dwa warunki, a mianowicie powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu i podatnik otrzyma fakturę dokumentującą dokonanie wpłaty całości lub części należności (przedpłaty) związaną z nabyciem towarów i usług. W takiej sytuacji, otrzymanie przez Wnioskodawcę faktury dokumentującej całość lub część zapłaty (przedpłatę) związanej z nabyciem towarów i usług po upływie okresu rozliczeniowego, w którym w odniesieniu do tej przedpłaty powstał obowiązek podatkowy, będzie uprawniało go do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma tę fakturę, lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku otrzymania przez podatnika faktury z opóźnieniem w stosunku do daty powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży którą dokumentuje, pierwszym okresem rozliczeniowym, w którym spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku wynikającego z tej faktury będzie dopiero okres w którym otrzymano fakturę, należało uznać za prawidłowe, z tym jednak zastrzeżeniem, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. koniecznym jest łączne spełnienie trzech przesłanek wynikających z treści art. 86 ust. 10 oraz ust. 10b pkt 1 ustawy (tekst jedn.: powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług, doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług, podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję) a nie dwóch - jak wskazał Wnioskodawca - tj. dotyczących powstania obowiązku podatkowego dla tej czynności oraz otrzymania faktury.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl