IBPP1/443-373/07/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-373/07/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Ośrodka Zdrowia w K., przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2007 r. (data wpływu 26 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT w związku z osiąganiem przychodów innych niż przychody ze sprzedaży usług medycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT w związku z osiąganiem przychodów innych niż przychody ze sprzedaży usług medycznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2007 r., będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP1/443-373/07/AZ z dnia 14 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej Gminny Ośrodek Zdrowia prowadzi działalność statutową polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Przychodami zakładu są należności uzyskiwane z Narodowego Funduszu Zdrowia, w roku bieżącym wyniosą ok. 700 000 zł Przychody osiągane w 2007 r. ze sprzedaży usług medycznych są zwolnione z VAT.

W 2008 r. Gminny Ośrodek Zdrowia będzie uzyskiwał również przychody:

* Za sprzedaż energii cieplnej dla lokatorów budynku Ośrodka Zdrowia. Budynek posiada własna kotłownię, której użytkowanie finansowane jest w całości przez Ośrodek. Kwota rocznego przychodu z tego tytułu wyniesie ok. 14 000 zł.

* Za dzierżawę pomieszczenia na gabinet stomatologiczny, w tym zużytą energie elektryczną. Energia sprzedawana jest dla Ośrodka Zdrowia przez Zakład Energetyczny. Kwota rocznego przychodu z tego tytułu wyniesie ok. 6 000 zł.

* Czynsz za wynajem pomieszczeń na mieszkania dla lokatorów budynku. Kwota rocznego przychodu z tego tytułu wyniesie ok. 3 000 zł.

Budynek jest własnością Urzędu Gminy, Ośrodek Zdrowia posiada umowę użyczenia na bezpłatne używanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z osiąganiem przez zakład w 2008 r. przychodów innych niż przychody ze sprzedaży usług medycznych, zakład powinien dokonać zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT, wystawiać faktury VAT, odprowadzać podatek i dokumentować sprzedaż.

Czy zakład może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług i nadal wystawiać rachunki.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakład nie powinien dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT. Zgodnie z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług zakład powinien być zwolniony od podatku jeśli wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku kwoty odpowiadającej równowartości 10 000 Euro.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i sług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 cyt. ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Zgodnie z art. 96 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem, ust. 3, który stanowi, iż podmioty zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży,

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego zwolnienia,

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia,

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy.

Z powyższego wynika, że podatnik świadczący wyłącznie usługi zwolnione od opodatkowania nie ma obowiązku zarejestrowania się dla celów rozliczania podatku od towarów i usług. Ustawodawca przewidział natomiast możliwość jego dobrowolnej rejestracji, którą to okoliczność naczelnik urzędu skarbowego potwierdza rejestrując podatnika spełniającego wskazane kryteria jako "podatnika VAT zwolnionego".

Zauważyć ponadto należy, że w podatku od towarów i usług rozróżniane są dwa rodzaje zwolnień, tj. zwolnienie przedmiotowe (z uwagi na przedmiot dostawy lub rodzaj usługi) oraz zwolnienie podmiotowe (z uwagi na wysokość obrotów uzyskanych przez podatnika).

Pierwsze ze wskazanych zwolnień uregulowane jest treścią m.in.art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 9 powyższego załącznika wymienione zostały usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 85, z wyłączeniem usług weterynaryjnych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 85.2.

Oznacza to, że jeżeli przedmiotem sprzedaży są wyłącznie czynności zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (czynności wymienione w poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy), to w zakresie tym Ośrodek Zdrowia korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Drugie ze wskazanych zwolnień opisane jest w art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tą normą zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł (w poprzednim stanie prawnym kwoty 10 000 Euro). Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

W związku z tym, o ile wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczy w roku podatkowym 50 000 zł - zwolnienie utraci moc w momencie przekroczenia tej kwoty (opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad tę kwotę) i podatnik ma obowiązek dokonać rejestracji w podatku VAT.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż w 2008 r. Ośrodek osiągał będzie przychody ze sprzedaży usług najmu i dzierżawy pomieszczeń oraz odprzedaży energii cieplnej i elektrycznej o łącznej wartości ok. 23 000 zł.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Odpłatny wynajem pomieszczeń oraz odprzedaż energii cieplnej i elektrycznej przez Ośrodek Zdrowia jest niewątpliwie usługą w rozumieniu cyt. wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Prawidłowe zakwalifikowanie świadczonej usługi lub określonego wyrobu do właściwego grupowania PKWiU jest obowiązkiem podatnika.

Do przedmiotowego wniosku podatnik nie załączył opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi klasyfikującego świadczone usługi. Zarządzeniem Nr 5 z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz. Urz. GUS Nr 12 poz. 67) Prezes GUS postanowił, że od dnia 1 stycznia 2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest tylko jeden organ statystyczny - Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, 97-176 Łódź, ul. Suwalska 29.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z cytowanym powyżej art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT. Pod pozycją 4 załącznika wymienione zostały usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 70.20.11.

Jak wskazano powyżej, do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku.

W świetle powyższego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wartość sprzedaży uwzględnianej do obrotu o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w 2008 r. nie przekroczy kwoty 50 000 zł Zatem Wnioskodawca nie ma obowiązku rejestracji jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca ma status podatnika zwolnionego z VAT, a status ten będzie mu przysługiwał tak długo, jak długo wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty zobowiązującej do dokonania rejestracji w podatku VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy są zobowiązani do wystawiania faktur stwierdzających w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Szczegółowe zasady wystawiania faktur zawiera rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów u usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Stosownie do § 8 ust. 1 cytowanego rozporządzenia podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, obowiązani są do wystawienia faktury oznaczonej wyrazami "FAKTURA VAT".

Ponadto w myśl art. 103 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 i art. 33.

Oznacza to, że skoro Wnioskodawca nie ma statusu podatnika VAT czynnego, to nie jest uprawniony do dokumentowania świadczenia usług przy użyciu faktur VAT, nie jest też obowiązany do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne.

Natomiast w myśl art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Dlatego też podatnik, który korzysta ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ustawy o VAT w przypadku sprzedaży towarów bądź świadczenia usług jest uprawniony do wystawiania rachunków.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl