IBPP1/443-366/08/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-366/08/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2008 r. (data wpływu 29 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Budowa Sieci Wodociągowej w gminie B. - II Etap" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Budowa Sieci Wodociągowej w gminie B. - II Etap".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od 1 marca 2005 r. do 19 września 2005 r. gmina B. realizowała projekt pn. "Budowa sieci wodociągowej w Gminie B.- II etap" współfinansowany ze środków europejskiego fundusze regionalnego w ramach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego. W ramach tego zadania zostało wybudowane 25,22 km sieci wodociągowej w miejscowościach na terenie gminy. Na realizację powyższego projektu Gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości 937 391,90 zł co stanowi 85% wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. Podatek VAT był dla gminy kosztem kwalifikowanym i wynosił 61 324,70 zł co stanowi 7% kwoty całkowitego dofinansowania projektu.

We wrześniu 2007 r. Wojewoda Ś. zobowiązał Gminę B. do dostarczenia zaświadczenia z Urzędu Skarbowego zawierającego następujące informacje:

* czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT

* czy beneficjent w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W związku z powyższym, gmina B. zwróciła się o interpretację do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Świętokrzyskim.W odpowiedzi na zapytanie otrzymała zaświadczenie, że Wnioskodawca figuruje w ewidencji czynnych podatników w podatku od towarów i usług od 1 września 2003 r.Powyższy projekt został wykonany w zakresie zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym (art. 7 pkt 3 - Dz. U. Nr 142, z 2001 r. z późn. zm). Wszystkie faktury i dokumenty potwierdzające nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu zostały wystawione na Gminę B..Natomiast czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT w związku z wybudowaną siecią wodociągową prowadzi Urząd Gminy, który posiada odrębny nr NIP 661-13-51-708, a nie gmina. Umowy cywilnoprawne na dostawę wody zawierane są pomiędzy Urzędem Gminy, a danym odbiorcą. Również faktury VAT za pobór wody wystawiane są przez Urząd Gminy, a nie Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina B. w odniesieniu do realizowanego w ramach ZPORR projektu pn. "Budowa sieci wodociągowej w gminie B.-II Etap" ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z powyższym Gmina B. w odniesieniu do zrealizowanego w ramach ZPORR projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części. Gmina B. w związku ze zrealizowanym projektem pn. "Budowa sieci wodociągowej w gminie B.-II Etap" nie prowadzi czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszystkie czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT tj. sprzedaż wody prowadzi Urząd Gminy. W związku z powyższym Gmina B. w odniesieniu do zrealizowanego w ramach ZPORR projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Gmina zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania w myśl art. 33 ww. ustawy o samorządzie gminnym wykonywane są za pośrednictwem Urzędu. Zdolność prawną jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma Gmina (jednostka samorządu terytorialnego), nie zaś Urząd. Urząd jest więc aparatem pomocniczym Gminy.

Z Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych z dnia 28 lipca 2006 r. (Dz. U. z dnia 9 sierpnia 2006 r.) wynika, że urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługującej od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału Urzędu Miasta. W związku z powyższym Gmina i Urząd Miasta powinny stosować jeden numer identyfikacji podatkowej przy składaniu deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług i przy wystawianiu faktur VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Urzędu Gminy i Gminy) jest wyłącznie Gmina - jako jednostka samorządu terytorialnego. Zgłoszenia rejestrującego - zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w imieniu Gminy dokonuje Urząd Gminy. Dokumenty księgowe (faktury VAT i deklaracje VAT) - wystawiane i sporządzane przez Urząd Gminy, winny posiadać numer identyfikacji podatkowej Gminy - jeśli dotyczą czynności przypisanych prawnie Gminie. Odnosząc powyższe do analizowanej sprawie należy stwierdzić, że to Gmina jako samorządowa osoba prawna będzie podatnikiem podatku od podatku od towarów i usług zarówno jako podmiot realizujący przedmiotową inwestycję, jak również jako podmiot który będzie zawierał umowy na dostawę wody.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycję te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z kolei treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy wyłącza możliwość stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Uregulowania § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stanowią o zwolnieniu od podatku od towarów i usług czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała, dofinansowywany ze środków unijnych projekt pod nazwą "Budowa sieci wodociągowej w gminie B.-II Etap". Jednakże ww. inwestycja ma służyć działalności opodatkowanej która będzie realizowana na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych na dostawę wody. Tym samym Gmina w tym zakresie nie będzie korzystała ze zwolnienia o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 wyżej cytowanego rozporządzenia.

Reasumując, należy stwierdzić, że Gmina świadcząc odpłatnie na rzecz mieszkańców, na podstawie umów cywilnoprawnych, usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, działa w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. W przedstawionej sytuacji nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, bowiem usługi są świadczone na podstawie zawieranych przez Gminę umów cywilnoprawnych. W konsekwencji z tytułu realizacji ww. projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem jest ono (to prawo) realizowane przez Gminę działającą w tym zakresie jako podatnik VAT, a poniesione wydatki są związane z działalnością opodatkowaną.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl