IBPP1/443-365/07/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-365/07/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta R., przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 19 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Szkolenie językowe - szansa na podniesienie kwalifikacji zawodowych osób pracujących w instytucjach publicznych Miasta R." dofinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Szkolenie językowe - szansa na podniesienie kwalifikacji zawodowych osób pracujących w instytucjach publicznych Miasta R." dofinansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zadanie "Szkolenie językowe - szansa na podniesienie kwalifikacji zawodowych osób pracujących w instytucjach publicznych Miasta R.", które współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR, Gmina Miasto R. realizuje poprzez zlecenie przeprowadzenia szkoleń. Wydatki i koszty projektu pokrywane są w całości z budżetu Miasta, który dofinansowany jest środkami pomocowymi i środkami budżetu państwa.

Dla celów identyfikacji podatkowej podatnikiem jest Gmina miasto R., która rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług dokonuje przy pomocy Urzędu Miasta w zakresie zadań nie przypisanych do realizacji innym jednostkom organizacyjnym Gminy.

Szkolenia z zakresu nauki języków obcych i najnowszych technik multimedialnych służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników jednostek organizacyjnych Gminy Miasta R.

Celem projektu jest stworzenie warunków do rozwoju zawodowego pracowników, w dostosowaniu do potrzeb regionalnego rynku pracy.Szkolenia dla uczestników projektu - pracowników i jednocześnie beneficjentów ostatecznych są nieodpłatne

Projekt nie generuje powstania majątku trwałego Miasta R. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu: "Szkolenie językowe - szansa na podniesienie kwalifikacji zawodowych osób pracujących w instytucjach publicznych Miasta R." nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT Gminy Miasta - Urzędu Miasta R. jako odrębnego podatnika podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy realizowanym projekcie "Szkolenie językowe - szansa na podniesienie kwalifikacji zawodowych osób pracujących w instytucjach publicznych Miasta R." jest możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w okresie jego wykonywania, jak również w ciągu pięciu lat od daty jego zakończenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik podatku VAT, realizując zadanie przy pomocy Urzędu Miasta, nie ma on podstaw do odliczenia w całości lub w części naliczonego podatku VAT przy realizacji projektu "Szkolenie językowe - szansa na podniesienie kwalifikacji zawodowych osób pracujących w instytucjach publicznych Miasta R." jak również w ciągu 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż szkolenia prowadzone w ramach realizowanego projektu są nieodpłatne oraz dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, jakie otrzyma realizując przedmiotowe projekty.

Wobec powyższego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu "Szkolenie językowe - szansa na podniesienie kwalifikacji zawodowych osób pracujących w instytucjach publicznych Miasta R.".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za pięć lat oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl