IBPP1/443-364/07/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-364/07/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasto R., przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 19 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Standaryzacja ochrony środowiska poprzez skanalizowanie terenów Miasta R." dofinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Standaryzacja ochrony środowiska poprzez skanalizowanie terenów Miasta R." dofinansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Do zadań własnych Miasta zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi w zakresie zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych.

Zadanie "Standaryzacja ochrony środowiska poprzez skanalizowanie terenów Miasta R.", które współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR, Gmina Miasto R. realizuje poprzez dokonanie zakupu towarów i usług służących wybudowaniu sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej na terenie Miasta. Wnioskodawca realizuje powyższe zadanie inwestycyjne przy pomocy Urzędu Miasta R. Dla celów identyfikacji podatkowej podatnikiem jest Gmina Miasto R., która rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług dokonuje przy pomocy Urzędu Miasta w zakresie zadań nie przypisanych do realizacji innym jednostkom organizacyjnym Gminy.

Kanalizacja deszczowa pozostanie własnością Gminy i będzie eksploatowana poprzez zlecenie wykonania zadania miejskiej spółce MPWiK Sp. z o.o. w ramach zadań realizowanych przez Urząd Miasta. Koszty bieżącej eksploatacji pokrywane będą z budżetu Miasta R. Z uwagi na brak podstaw prawnych, w chwili obecnej, do ustanowienia opłat za wykorzystywanie kanalizacji deszczowej powstały majątek nie będzie generował przychodów dla Miasta R.

Kanalizacja sanitarna, powstała w ramach realizowanego projektu, pozostanie własnością Gminy i zostanie przekazana w formie aportu rzeczowego do gospodarczego wykorzystania, miejskiej spółce prawa handlowego MPWiK Sp. z o.o. (100% udziałów spółki posiada Miasto R.), która wykonuje zadanie własne gminy w zakresie dostępności dla społeczności lokalnej do infrastruktury sanitarnej. Przychody, które pozyskuje MPWiK, jako odrębny podmiot podatku VAT w stosunku do Gminy, są rozliczane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu: "Standaryzacja ochrony środowiska poprzez skanalizowanie terenów Miasta R." nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT Gminy Miasta - Urzędu Miasta R. jako odrębnego podatnika.

Zgodnie z interpretacją urzędową Ministerstwa Finansów PT-5-033-13/EK/2006/AP-7828/7789, czynność wniesienia aportem rzeczowym jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy realizowanym zadaniu "Standaryzacja ochrony środowiska poprzez skanalizowanie terenów Miasta R." jest możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części w okresie jego realizowania, jak również w ciągu 5 lat od daty zakończenia realizacji zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik podatku VAT, realizując zadanie przy pomocy Urzędu Miasta, nie ma on podstaw do odliczenia w całości lub w części naliczonego podatku VAT przy realizacji projektu "Standaryzacja ochrony środowiska poprzez skanalizowanie terenów Miasta R." jak również w ciągu 5 lat od daty zakończenia realizacji zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała projekt pod nazwą "Standaryzacja ochrony środowiska poprzez skanalizowanie terenów Miasta R.".

Powstała w wyniku realizacji przedmiotowego projektu kanalizacja deszczowa pozostanie własnością Gminy i będzie eksploatowana poprzez zlecenie wykonania zadania miejskiej spółce MPWiK Sp. z o.o. w ramach zadań realizowanych przez Urząd Miasta. Koszty bieżącej eksploatacji pokrywane będą z budżetu Miasta R. Z uwagi na brak podstaw prawnych, w chwili obecnej, do ustanowienia opłat za wykorzystywanie kanalizacji deszczowej powstały majątek nie będzie generował przychodów dla Miasta R.

Ponadto z przedmiotowego wniosku wynika, iż powstała w wyniku realizacji projektu kanalizacja sanitarna, pozostanie własnością Gminy i zostanie przekazana w formie aportu rzeczowego do gospodarczego wykorzystania, miejskiej spółce prawa handlowego MPWiK Sp. z o.o. (100% udziałów spółki posiada Miasto R.), która wykonuje zadanie własne gminy w zakresie dostępności dla społeczności lokalnej do infrastruktury sanitarnej.

Zauważyć w tym miejscu należy, że zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 6 cyt. wyżej rozporządzenia wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego - w zamian za otrzymywane akcje i udziały - są zwolnione od podatku VAT.

Zakupy towarów i usług związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług nie stanowią podstawy do dokonania odliczenia podatku naliczonego. Jedynie bowiem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Tym samym przekazanie przez jednostki samorządu terytorialnego zakładom budżetowym lub spółkom prawa handlowego wodociągów i kanalizacji w formie aportu, nie daje prawa do odliczeń podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową przekazywanej sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

W świetle powyższego realizacja przedmiotowej inwestycji związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.

Wnioskodawca wskazuje, że czynności wykonywane w ramach ww. programu nie służą i nie będą służyły wykonywanym przez niego czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Standaryzacja ochrony środowiska poprzez skanalizowanie terenów Miasta R.".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za pięć lat oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. w okresie tym majątek powstały w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie zostanie wykorzystany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl