IBPP1/443-363/07/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-363/07/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasto R., przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 19 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji R. etap I" dofinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji R. etap I" dofinansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, poprzez między innymi, utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej realizowany był w okresie od 1 kwietnia 2005 r. do 31 grudnia 2006 r. projekt: "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji R. etap I". Zadanie to współfinansowane było środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR. Wnioskodawca realizuje powyższe zadanie inwestycyjne poprzez Urząd Miasta R. Dla celów identyfikacji podatkowej podatnikiem jest Gmina miasto R., która rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług dokonuje przy pomocy Urzędu Miasta w zakresie zadań nie przypisanych do realizacji innym jednostkom organizacyjnym Gminy.

Przedsięwzięcie obejmowało dokonanie zakupów: inwestycyjnych, wyposażenia, materiałów, wysokospecjalistycznego oprogramowania, a także usług. Pozwoliło to na wybudowanie sieci radiowej służącej jednostkom organizacyjnym Gminy. Stworzona sieć umożliwiła dostęp do usług internetowych i telekomunikacyjnych szkołom, przedszkolom, domom pomocy społecznej oraz jednostkom administracji publicznej.

Wybudowana infrastruktura - sieć szerokopasmowa pozostaje własnością Miasta i pozwala na zmniejszenie kosztów usług teleinformatycznych, co obniża wydatki z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Sieć umożliwia również dostęp do sygnału internetowego tym mieszkańcom Miasta, którzy posiadają odpowiedni sprzęt i pozostają w zasięgu punktów dostępu.Podjęte przedsięwzięcie stanowi realizację zadań własnych Miasta z zakresu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty przez utrzymanie obiektów użyteczności publicznej oraz administracji, a także optymalizację kosztów ich utrzymania.

Powstały majątek nie generuje przychodów dla Gminy. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu: "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji R. etap I" nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT Gminy Miasta - Urzędu Miasta R. jako odrębnego podatnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy realizowanym projekcie "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji R. etap I" Miasto R. - Urząd Miasta mogło odliczyć w całości lub w części podatek od towarów i usług, jak również czy takiego odliczenia może dokonać w ciągu 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik podatku VAT, realizując zadanie przy pomocy Urzędu Miasta, nie ma on podstaw do odliczenia w całości lub w części naliczonego podatku VAT przy realizacji projektu "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji R. etap I" jak również w ciągu 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu. Wytworzony w trakcie realizacji projektu majątek jest własnością Wnioskodawcy, a zarządza nim biuro Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej, które jest komórką organizacyjną (wydziałem) Urzędu Miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym). W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań realizował, dofinansowywany ze środków unijnych, projekt pod nazwą "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji R. etap I". Wnioskodawca wskazuje, że czynności wykonywane w ramach ww. programu nie służą i nie będą służyły wykonywanym przez niego czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji R. etap I".

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za pięć lat oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. w okresie tym majątek powstały w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie zostanie wykorzystany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl